Adobe: Ny utgave av alle programmer og bildebank

PUBLISERT: 16 juni 2015
OPPDATERT: 16 juni

Adobe introduserer i dag den nye 2015-versjonen av Creative Cloud, som inneholder oppdateringer av alle 15 CC desktop-programmene og nye apper til iOS og Android. I tillegg lanserer de Adobe Stock – en bildebanktjeneste tett integrert med Creative Cloud-programmene

Adobe Stock
Adobe Stock er en gigantisk bildebanktjeneste med millioner av bilder, grafikk og illustrasjoner. Tjenesten er tett integrert med Creative Cloud, så innhold kan lastes dirkete inn og brukes i Adobes kreative programmer. Det er Adobes oppkjøp av bildebanken Fotolia, som har blitt til videreutviklet til nye Adobe Stock. Tjenesten gir tilgang til over 40 millioner bilder, grafikk og illustrasjoner direkte fra Photoshop CC, InDesign CC, Illustrator CC, CC Premiere Pro og After Effects CC. Bildene er tilgjengelige både til Adobes abonnenter og andre, men illustrasjonene vil være billigere for Creative Cloudmedlemmer.

– Det er naturlig for oss å tilby denne tjenesten, siden ca 85 prosent av alle som bruker bildebanktjenester, og 90 prosent av dem som selger sitt innhold – også bruker våre kreative CC-verktøy, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud. – Med Adobe Stock integrert med eksempelvis Photoshop CC er det enklere enn noen gang å kjøpe og bruke kreativt innhold. Og fotografer og designere kan enkelt bidra med nytt innhold direkte fra programmene, så utvalget blir stadig større og mer attraktivt.

Se prisene på Adobe Stocktjenester her.

Creative Cloud
Den nye 2015-utgaven av Adobe Creative Cloud inneholder betydelige oppgraderinger av bl.a. Photoshop CC, Illustrator CC, Premiere Pro CC og InDesign CC, samt nye apper til både iOS og Android.

– Dette er vår største oppdatering av Creative Cloud, med nye funksjoner i samtlige 15 CC-programmer og mye sterkere integrasjon mellom desktop og mobile enheter. Alle endringer som gjøres på én plattform overføres umiddelbart og kan arbeides videre med på de andre. Det være seg fra PC til smarttelefonen eller visa versa, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud.

Adobe Creative Cloud 2015 er fullpakket med nye funksjoner og hastighetsforbedringer, inkludert:

  • CreativeSync: En ny intelligent teknologi som husker foretrukne fonter, pensler, bilder, filer, metadata m.m. Den synkroniserer disse på tvers av enheter, slik at man alltid har sine favorittverktøy for hånden, enten man åpner prosjektet på mobilen eller en desktop.
  • Artboards: En utmerket måte å designe brukeropplevelser og se hvordan de ser ut på forskjellige enheter på. I tillegg kommer en forhåndsversjon av Photoshop Design Space, spesielt myntet på designere av websider og apper.
  • Dehaze: En ny funksjon for Lightroom og Photoshop som fjerner tåke og dis fra bilder, inkl. undervannsbilder. Man kan også legge til Haze for å oppnå kunstneriske effekter.
  • Lummetri Color Panel: For fargekorrigeringer i Premiere Pro CC ved hjelp av intuitive og lett anvendelige kontrollverktøy, samt Morph Cut som gjør det lettere å glatte ut ‘jump cuts’.
  • Uninterrupted Preview: Gjør at man i After Effects CC kan foreta vesentlige endringer samtidig som man spiller av redigerte videoer. Nytt er også Character Animator, som via webcam registrerer ansiktsbevegelser, spiller inn dialog og legger til bevegelser i sanntid til en forhåndskonfigurert karakter.
  • Illustrator CC er nå 10 ganger raskere og mer nøyaktig enn CS6. Ved hjelp av en forsterket Mercury Performance Engine kan man f.eks. zoome jevnt, uten forsinkelser, opp til hele 64.000 prosent.
  • InDesign CC har også blitt dobbelt så raskt når man skal zoome, scrolle eller skifte side i komplekse dokumenter: Nå tillates også publisering og distribusjon med ett enkelt klikk.
  • Dreamweaver CC har nye funksjoner for responsiv design, slik at designere raskt kan lage og legge ut produksjonsklare sider skreddersydd til enhver skjermstørrelse.
  • Adobe Muse har nå direkte tilgang til fonter fra Typekit.

De nye versjonene av alle programmene er tilgjengelige fra i dag av (16. juni) og kan umiddelbart oppgraderes, noe som er gratis for eksisterende Creative Cloud-abonnenter.

Nye apper for Android og iOS
Nå kan også Android-brukere glede seg over apper som Brush, Shape, Color og Photoshop Mix. I tillegg lanseres en ny video-app for iPhone (Adobe Hue CC), som fanger opp lys- og fargeskjemaer som så kan overføres til Premiere Pro eller After Effects.

Les videre

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Programvaresamarbeid for bedre flyt

ECO3 og eProductivity Software (ePS) har inngått et strategisk partnerskap med mål om å ta automatiseringen hos trykkeriene til neste nivå.
ECO3-ePS-1024x684

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324