søndag 18. april – uke 15
Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er innvilget offentlig støtte til forskningsprosjektet “OMEN: Organizing for Media Innovation”. Støtten på 24 millioner kroner er gitt gjennom Brukerstyrt innovasjonsarena-programmet (BIA) til Norges Forskningsråd. BIA finansierer forsknings- og utviklingsprosjekter som tar utgangspunkt i bedriftenes egne strategier.
Prosjektleder Øyvind Pålshaugen ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) forteller i en pressemelding at dette er en storsatsing der avishusenes behov for nyskaping i en stadig mer digitalisert verden står i sentrum.
– Mediebransjen opplever turbulente tider med fallende inntekter og har et sterkt ønske om å bli bedre på innovasjon. Samtidig er organisasjonene formet i en annen tid og journalistenes ideer har ikke alltid de beste vilkårene for å bli realisert. Dette er det første kompetanseprosjektet støttet av BIA med mål om å bidra til innovasjoner av nye tjenester og produkter i mediebransjen, sier Pålshaugen i meldingen.
Prosjektet skal gå over fire år og har en totalramme på 24 millioner kroner. Utviklingsarbeidet skal foregå i de tre avisene Sunnmørsposten, Nationen og Moss Avis, eid av henholdsvis Polaris Media, Tun Media og Amedia.
Prosjektet inkluderer journalistutdanningene ved HiOA og Høgskulen i Volda og har også knyttet til seg internasjonale forskere ved Gøteborgs Universitet, Handelshøyskolen i København og University of Technology, Sydney.
Arbeidet i prosjektet vil fokusere på fire hovedtemaer: ledelse i omskiftelige tider, kreativitet og innovasjon, nye organisasjonsformer og hvordan lykkes med omstilling med begrensede ressurser. Pålshaugen forteller at prosjektet også har stor faglig betydning for AFI/HiOA. Det skal produsere én doktorgrad og to postdoktorer, samt involvere en rekke masterstudenter.
– Mediebransjen har lenge kjent på utfordringene med digitalisering, men vi ser nå også en økende grad av digitalisering overalt i samfunnet. Det betyr at stadig flere må belage seg på omstillinger, med et kontinuerlig press på nyutvikling. Det blir enda viktigere å organisere arbeidet slik at de gode ideene raskt blir gjort til innovasjoner. Prosjektet er derfor meget aktuelt og relevant også for andre bransjer, sier Pålshaugen.
Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.
Publisert av:Det drar seg mot virtuelt Drupa og Konica Minolta inviterer oss inn til å registrere oss for websesjonene sine og få ny innsikt i deres teknologier innen produksjonstrykk, konvertering av etiketter, blekkskrivertrykk, utsmykning og etterbehandling.
Publisert av: