
Nedgangen i tradisjonell ukebladlesing fortsetter og nå konstaterer svenske Veckorevyn at de for første gang har færre enn 100 000 lesere. Men lesertapet tar Bonnierbladet igjen via Facebook, Instagram og mange blogger på sitt eget nettsted, skriver Indikat Media som overvåker trender i leservaner.
– At vi synker i Orvesto betyr ikke nødvendigvis at vi mister lesere ettersom Veckorevyn er et varemerke som finnes på flere ulike plattformer. Utover magasinet har vi også vår hjemmeside, som er Sveriges største magasin-nettsted med over en halv million unike besøkere i uken. Det innebærer at vi til sammen når cirka 600 000 personer i målgruppen, sier Camilla Henriksen, markedssjef for Veckorevyn hos Bonnier Tidskrifter.
Veckorevyn har i flere år satset stadig mer på ulike digitale kanaler, eksempelvis Facebook, der bladet er meget aktivt. Der har den skapt et stort forum for unge kvinner i målgruppen, jenter over hele Sverige i alderen mellom 18 og 24 år. Bladet er også aktivt på Instagram og har mange profiler som blogger på nettstedet de har knyttet seg til.
– Ettersom våre lesere er veldig digitale og gjerne deler ting i sosiale medier har våre lesere også fått en naturlig plass i vår markedsføring, sier Camilla Henriksen og påpeker at papirbladet fortsatt er kjernen i bedriften og utgjør basisen for Veckorevyns varemerke.
– Papirbladet bidrar blant annet til å bygge troverdighet på andre plattformer.

I Norge har andelen som leser ukeblad sunket fra 21 prosent til 8 prosent siden 1991, men har stabilisert seg rundt dette tallet. Også norske ukeblader sørger for å spre seg utover de digitale plattformene, og f.eks. begynte Donald Duck & Co aktivt å bruke Instagram i fjor, en plattform der de stadig får flere følgere – for tiden 11 000. Snapchat har også vokst frem som en arena der norske bladforlag forsøker å vinne tilhengere. Egmont har i flere år sørget for at deres blader er tilstede på sitt nettsted klikk.no, som i likhet med Bonniers løsning også knytter til seg bloggere og genererer annonseinntekter for forlaget. Egmont står bak 700 ulike magasiner og tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, Nordisk Film Kino, samt er deleier i selskaper som Nettavisen, Cappelen Damm og Tanum.