Facebook kompenserer for lesertap

PUBLISERT: 22 juni 2015
OPPDATERT: 21 mars
"Veckorevyn" er et ukeblad for jenter i Sverige. 
«Veckorevyn» er et ukeblad for jenter i Sverige.

Nedgangen i tradisjonell ukebladlesing fortsetter og nå konstaterer svenske Veckorevyn at de for første gang har færre enn 100 000 lesere. Men lesertapet tar Bonnierbladet igjen via Facebook, Instagram og mange blogger på sitt eget nettsted, skriver Indikat Media som overvåker trender i leservaner.

– At vi synker i Orvesto betyr ikke nødvendigvis at vi mister lesere ettersom Veckorevyn er et varemerke som finnes på flere ulike plattformer. Utover magasinet har vi også vår hjemmeside, som er Sveriges største magasin-nettsted med over en halv million unike besøkere i uken. Det innebærer at vi til sammen når cirka 600 000 personer i målgruppen, sier Camilla Henriksen, markedssjef for Veckorevyn hos Bonnier Tidskrifter.

Veckorevyn har i flere år satset stadig mer på ulike digitale kanaler, eksempelvis Facebook, der bladet er meget aktivt. Der har den skapt et stort forum for unge kvinner i målgruppen, jenter over hele Sverige i alderen mellom 18 og 24 år. Bladet er også aktivt på Instagram og har mange profiler som blogger på nettstedet de har knyttet seg til.

– Ettersom våre lesere er veldig digitale og gjerne deler ting i sosiale medier har våre lesere også fått en naturlig plass i vår markedsføring, sier Camilla Henriksen og påpeker at papirbladet fortsatt er kjernen i bedriften og utgjør basisen for Veckorevyns varemerke.

– Papirbladet bidrar blant annet til å bygge troverdighet på andre plattformer.

klikk.no
klikk.no

I Norge har andelen som leser ukeblad sunket fra 21 prosent til 8 prosent siden 1991, men har stabilisert seg rundt dette tallet. Også norske ukeblader sørger for å spre seg utover de digitale plattformene, og f.eks. begynte Donald Duck & Co aktivt å bruke Instagram i fjor, en plattform der de stadig får flere følgere – for tiden 11 000. Snapchat har også vokst frem som en arena der norske bladforlag forsøker å vinne tilhengere. Egmont har i flere år sørget for at deres blader er tilstede på sitt nettsted klikk.no, som i likhet med Bonniers løsning også knytter til seg bloggere og genererer annonseinntekter for forlaget. Egmont står bak 700 ulike magasiner og tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, Nordisk Film Kino, samt er deleier i selskaper som Nettavisen, Cappelen Damm og Tanum.

Les videre

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

For få utdannes – "Situasjonen begynner å bli kritisk"

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

All in Agfa ved nyinvestering

Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
ITAB Oberon

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie