Facebook kompenserer for lesertap

PUBLISERT: 22 juni 2015
OPPDATERT: 21 mars
"Veckorevyn" er et ukeblad for jenter i Sverige. 
«Veckorevyn» er et ukeblad for jenter i Sverige.

Nedgangen i tradisjonell ukebladlesing fortsetter og nå konstaterer svenske Veckorevyn at de for første gang har færre enn 100 000 lesere. Men lesertapet tar Bonnierbladet igjen via Facebook, Instagram og mange blogger på sitt eget nettsted, skriver Indikat Media som overvåker trender i leservaner.

– At vi synker i Orvesto betyr ikke nødvendigvis at vi mister lesere ettersom Veckorevyn er et varemerke som finnes på flere ulike plattformer. Utover magasinet har vi også vår hjemmeside, som er Sveriges største magasin-nettsted med over en halv million unike besøkere i uken. Det innebærer at vi til sammen når cirka 600 000 personer i målgruppen, sier Camilla Henriksen, markedssjef for Veckorevyn hos Bonnier Tidskrifter.

Veckorevyn har i flere år satset stadig mer på ulike digitale kanaler, eksempelvis Facebook, der bladet er meget aktivt. Der har den skapt et stort forum for unge kvinner i målgruppen, jenter over hele Sverige i alderen mellom 18 og 24 år. Bladet er også aktivt på Instagram og har mange profiler som blogger på nettstedet de har knyttet seg til.

– Ettersom våre lesere er veldig digitale og gjerne deler ting i sosiale medier har våre lesere også fått en naturlig plass i vår markedsføring, sier Camilla Henriksen og påpeker at papirbladet fortsatt er kjernen i bedriften og utgjør basisen for Veckorevyns varemerke.

– Papirbladet bidrar blant annet til å bygge troverdighet på andre plattformer.

klikk.no
klikk.no

I Norge har andelen som leser ukeblad sunket fra 21 prosent til 8 prosent siden 1991, men har stabilisert seg rundt dette tallet. Også norske ukeblader sørger for å spre seg utover de digitale plattformene, og f.eks. begynte Donald Duck & Co aktivt å bruke Instagram i fjor, en plattform der de stadig får flere følgere – for tiden 11 000. Snapchat har også vokst frem som en arena der norske bladforlag forsøker å vinne tilhengere. Egmont har i flere år sørget for at deres blader er tilstede på sitt nettsted klikk.no, som i likhet med Bonniers løsning også knytter til seg bloggere og genererer annonseinntekter for forlaget. Egmont står bak 700 ulike magasiner og tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, Nordisk Film Kino, samt er deleier i selskaper som Nettavisen, Cappelen Damm og Tanum.

Siste nytt

Ny beskyttelsesfilm for frontruter: "Utrolig stort marked"

Hexis bestselgende lakkbeskyttelsesfilm Bodyfence kommer med en ny film for å beskytte frontruter.
fukt_9373

HP med nye lateks-maskiner

På ISA Sign Expo 2025  annonserte HP sine nye Latex 730- og HP Latex 830-printerserier, som er selskapets nyeste generasjon av vannbaserte HP Latex-storformat printløsninger.
hp-pixel-desktop

Fujifilm lanserer storformat single-pass løsning på FESPA

Fujifilm er tilbake på FESPA og viser frem sine nyeste løsninger for storformatprinting.
FUJ16_HS3000

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Les videre

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper