Schibsted selger spansk avis til Spania

PUBLISERT: 22 juni 2015
OPPDATERT: 22 juni

Schibsted Media Group driver fortsatt og kvitter seg med papirbaserte deler av selskapet. Nå har de besluttet å selge den spanske gratisavisen 20 Minutos til medieselskapet Heraldo i Spania.
20 Minutos er Spanias mest leste nyhetsavis og ble etablert i 2000.

20 Minutos hadde i 2014 inntekter på rundt 131 millioner kroner, mens driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) var på minus 37 millioner kroner.

– Schibsted har vært en langsiktig og støttende eier i 20 Minutos i Spania. Vi mener Heraldo er den beste langsiktige eieren av 20 Minutos og har den nødvendige kompetansen til å videreutvikle selskapet, sier Schibsted-redaktør Bernt Olufsen i en pressemelding.

Selskapet Heraldo som nå skal overta avisen, er et regionalt spansk medieselskap som driver aviser, TV, trykkeri, distribusjon og teknologi.

Salget er nok et tegn på at Schibsted fjerner seg fra papirmediet, mener Dagens Næringsliv. Tidligere i juni ble det også klart at Schibsted solgte Schibsted Forlag og Ebok.no til Forlaget Vigmostad & Bjørke.

Aftonbladet. Foto: Wikimedia.com
Aftonbladet. Foto: Wikimedia.com

I dag melder også flere norske aviser at Schibsted skal være i ferd med å kvitte seg med sine andeler av den svenske avisen Aftonbladet, med Bonnier som interessert kjøper. Schibsted eier 91% av avisen. Spekulasjonene om dette avvises imidlertid både av av kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Schibsted og Administrerende direktør i Schibsted Sverige, Raoul Grünthal.

Les videre

ORAFOL vil produsere klimabeskyttelsesfilm

Orafol har kjøpt en eierandel i den belgiske spesialfilmprodusenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med mål om å kjøpe 100 % av selskapet i løpet av de kommende årene.
orafol_01

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Epson kjøper opp Fiery – setter fart på digitaliseringen

Epson kjøper opp amerikanske Fiery, eksperter på digitale front-end-løsninger og arbeidsflytløsninger for trykkeribransjen.
HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Siste nytt

Vellykket norsk-svensk union

Ålgård Offset-eide Printagon Graphics ble startet i 2013 av noen tidligere ansatte i Aller Tryck og JMS som så en fremtid for det mangeårige ukeblad-trykkeriet og et behov for rotasjonstrykk i Sverige. Siden har det vært både oppturer og nedturer.
Printagon 3

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

ORAFOL vil produsere klimabeskyttelsesfilm

Orafol har kjøpt en eierandel i den belgiske spesialfilmprodusenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med mål om å kjøpe 100 % av selskapet i løpet av de kommende årene.
orafol_01

Trygve Walle er ansatt som forretningsutvikler innenfor storformat hos Canon Norge

Trygve Walle skal jobbe som forretningsutvikler for Canon Norge innenfor storformat og være spesialist på applikasjoner.
Pressemelding_Trygve Walle til Canon