Schibsted selger spansk avis til Spania

PUBLISERT: 22 juni 2015
OPPDATERT: 22 juni

Schibsted Media Group driver fortsatt og kvitter seg med papirbaserte deler av selskapet. Nå har de besluttet å selge den spanske gratisavisen 20 Minutos til medieselskapet Heraldo i Spania.
20 Minutos er Spanias mest leste nyhetsavis og ble etablert i 2000.

20 Minutos hadde i 2014 inntekter på rundt 131 millioner kroner, mens driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) var på minus 37 millioner kroner.

– Schibsted har vært en langsiktig og støttende eier i 20 Minutos i Spania. Vi mener Heraldo er den beste langsiktige eieren av 20 Minutos og har den nødvendige kompetansen til å videreutvikle selskapet, sier Schibsted-redaktør Bernt Olufsen i en pressemelding.

Selskapet Heraldo som nå skal overta avisen, er et regionalt spansk medieselskap som driver aviser, TV, trykkeri, distribusjon og teknologi.

Salget er nok et tegn på at Schibsted fjerner seg fra papirmediet, mener Dagens Næringsliv. Tidligere i juni ble det også klart at Schibsted solgte Schibsted Forlag og Ebok.no til Forlaget Vigmostad & Bjørke.

Aftonbladet. Foto: Wikimedia.com
Aftonbladet. Foto: Wikimedia.com

I dag melder også flere norske aviser at Schibsted skal være i ferd med å kvitte seg med sine andeler av den svenske avisen Aftonbladet, med Bonnier som interessert kjøper. Schibsted eier 91% av avisen. Spekulasjonene om dette avvises imidlertid både av av kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Schibsted og Administrerende direktør i Schibsted Sverige, Raoul Grünthal.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324