Schibsted Media Group driver fortsatt og kvitter seg med papirbaserte deler av selskapet. Nå har de besluttet å selge den spanske gratisavisen 20 Minutos til medieselskapet Heraldo i Spania.
20 Minutos er Spanias mest leste nyhetsavis og ble etablert i 2000.
20 Minutos hadde i 2014 inntekter på rundt 131 millioner kroner, mens driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) var på minus 37 millioner kroner.
– Schibsted har vært en langsiktig og støttende eier i 20 Minutos i Spania. Vi mener Heraldo er den beste langsiktige eieren av 20 Minutos og har den nødvendige kompetansen til å videreutvikle selskapet, sier Schibsted-redaktør Bernt Olufsen i en pressemelding.
Selskapet Heraldo som nå skal overta avisen, er et regionalt spansk medieselskap som driver aviser, TV, trykkeri, distribusjon og teknologi.
Salget er nok et tegn på at Schibsted fjerner seg fra papirmediet, mener Dagens Næringsliv. Tidligere i juni ble det også klart at Schibsted solgte Schibsted Forlag og Ebok.no til Forlaget Vigmostad & Bjørke.
I dag melder også flere norske aviser at Schibsted skal være i ferd med å kvitte seg med sine andeler av den svenske avisen Aftonbladet, med Bonnier som interessert kjøper. Schibsted eier 91% av avisen. Spekulasjonene om dette avvises imidlertid både av av kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Schibsted og Administrerende direktør i Schibsted Sverige, Raoul Grünthal.