Schibsted selger spansk avis til Spania

PUBLISERT: 22 juni 2015
OPPDATERT: 22 juni

Schibsted Media Group driver fortsatt og kvitter seg med papirbaserte deler av selskapet. Nå har de besluttet å selge den spanske gratisavisen 20 Minutos til medieselskapet Heraldo i Spania.
20 Minutos er Spanias mest leste nyhetsavis og ble etablert i 2000.

20 Minutos hadde i 2014 inntekter på rundt 131 millioner kroner, mens driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) var på minus 37 millioner kroner.

– Schibsted har vært en langsiktig og støttende eier i 20 Minutos i Spania. Vi mener Heraldo er den beste langsiktige eieren av 20 Minutos og har den nødvendige kompetansen til å videreutvikle selskapet, sier Schibsted-redaktør Bernt Olufsen i en pressemelding.

Selskapet Heraldo som nå skal overta avisen, er et regionalt spansk medieselskap som driver aviser, TV, trykkeri, distribusjon og teknologi.

Salget er nok et tegn på at Schibsted fjerner seg fra papirmediet, mener Dagens Næringsliv. Tidligere i juni ble det også klart at Schibsted solgte Schibsted Forlag og Ebok.no til Forlaget Vigmostad & Bjørke.

Aftonbladet. Foto: Wikimedia.com
Aftonbladet. Foto: Wikimedia.com

I dag melder også flere norske aviser at Schibsted skal være i ferd med å kvitte seg med sine andeler av den svenske avisen Aftonbladet, med Bonnier som interessert kjøper. Schibsted eier 91% av avisen. Spekulasjonene om dette avvises imidlertid både av av kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Schibsted og Administrerende direktør i Schibsted Sverige, Raoul Grünthal.

Les videre

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

Siste nytt

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1