Nå har den landet, en helt ny digitalprodusert avis. Det er den sveitsiske seksdagersavisen Walliser Bote, som leverer nyheter i Valais-regionen, som har lykkes med å samle en rekke digitale leverandører rundt den nygamle trykksaken.
Avisen, med et opplag på mellom 22 000 – 32 000 eksemplarer, cirka 24 sider, kommer innledningsvis til å produseres i tabloidformat med postal falsing og som broadsheet-produkt i Berliner-format.
– Prosjektet har lykkes takket være godt lagarbeid. Arbeidsflyten, som består av trykk fra en HP T400 Color inkjetpresse, trykksaksformatering og variabel kutting med FoldLine fra Manroland web systems og postordrehåndtering med teknologi fra Müller Martini, har vært et morsomt og banebrytende prosjekt. Skjemaet var tett men alle parter som samarbeidet via Mengis Druck AG kunne innse det, forteller Thomas Knaier, prosjektleder hos Manroland web systems.
Grunnen til å endre produksjonsteknikken har vært lavere opplag og mer regional fokusering. Viktige økonomiske aspekter er også at den nye produksjonslinjen skal kunne benyttes for produksjon av andre variable trykksaker, for eksempel vedlegg i bøker, mailutsendelser og printprodukter for personalisert markedsføring.