søndag 11. april – uke 14
Nå snakker ølet. Et belgisk bryggeri printer med Agfa-blekk på PET flasker og innfører ny opplevelse for å promotere populært TV-show.
For det mest populære TV-showet på Belgisk TV, bestemte bryggeriet Martens seg for å utnytte den nyeste teknologien til fulle for å promotere en spesiell øltype med en historie.
Hver flaske har en av rollefigurene fra TV-serien som motiv direkte på flasken, og figurene kan snakke til øldrikkerne via deres smarttelefoner. Utvalget av rollefigurer på flaskene økes etter hvert som kampanjen skrider frem.
Martens bryggeri i Bocholt er det nest største bryggeriet i Belgia og har mye erfaring med å tappe øl på PET flasker. Bryggeriets egne merker utgjør bare rundt 15% av produksjonen, resten utgjøres av private ølsorter som distribueres i såvel de europeiske landene som i Kina, Japan, Hong Kong og andre steder.
– Denne interaktive reklamekampanjen var mulig takket være innovative endringer på bryggeriets produksjonssted, ved å introdusere teknologier fra flere verdensledende leverandører, forklarer Danny Dresselaerts fra Martensbryggeriet. – Å tappe øl på PET flasker og printe bilder av rollefigurene fra TV-showet direkte på flaskene er unike prosjekter i seg selv. Og til dette innførte vi en forbedret opplevelse, noe som innebærer at rollefigurene på flaskene kan snakke til konsumentene via deres smarttelefoner eller nettbrett.
– PET flasker er 100% gjenvinnbare, mye lettere i transport og ølet smaker nøyaktig som på glassflaske, fortsetter Dresselaerts. – Teknologien med å printe direkte på flaskene ble utviklet av det tyske selskapet KHS, og benytter lavtmigrerende blekk fra Agfa. Vi kommer til å legge til flere rollefigurer fra TV-showet etter hvert i kampanjen, slik at konsumentene vil få adgang til flere historier på sikt. Kombinasjonen av markedsføring og teknologi er unik, og kan komme til å forandre måten vi emballerer mat og drikkevarer på i fremtiden. Vi forventer at disse flaskene kan komme til å bli samleobjekter snart, enten de er tomme eller fulle, avslutter Dresselaerts.
For bryggeriet Martens’ PET flaskedekorasjoner kombinerer NMP Systems, (en divisjon av KHS) dedikert lavtmigrerende UV-herdende blekk fra Agfa Graphics med den første større Direct Print teknologien fra KHS™ i industriell skala. Systemet printer fargebilder (1080 dpi – 4 farger + hvit) i samme hastighet som PET samlebåndet, noe som gir den raskeste speed-to-market muligheten hittil, i kombinasjon med variabel bildedekorasjon.
I 2014 ble Agfa Graphics lavt-migrerende (LM) UV-herdede inkjet blekk hedret av Belgian Federation for Chemistry and Life Sciences Industries, med den prestisjefylte Innovation Award, som deles ut annethvert år. Blekkene er basert på spesifikke kjemiske formler som er i overensstemmelse med de europeiske retningslinjene for trykking på matvareinnpakning. Blekktypen er utviklet for å kunne printe direkte på emballasje og merkelapper, folie, lokk osv til bruk på matvarer og apotekvarer, og kan tilpasses produktene det skal trykkes på.
Det drar seg mot virtuelt Drupa og Konica Minolta inviterer oss inn til å registrere oss for websesjonene sine og få ny innsikt i deres teknologier innen produksjonstrykk, konvertering av etiketter, blekkskrivertrykk, utsmykning og etterbehandling.
Publisert av:Det har foregått en handelslekkasje fra norske bedrifter til land med lave lønninger. Etter hvert som automatisering og robotisering fortrenger arbeidsplassene kan oppdragene finne veien hjem igjen. Dette gir ringvirkninger både i lavtlønns- og høytlønns-landene.
Publisert av:Keypoint Intelligence har publisert testrapporten for Canons 64 tommers rull-til-rull-skriver, Colorado 1650. Skriveren ble testet i kategoriene bildekvalitet, brukervennlighet og hastighet, og oppnådde svært gode resultater i samtlige kategorier.
Publisert av: