Belgisk øl og Agfa blekk

PUBLISERT: 18 august 2015
OPPDATERT: 18 august

Kampioenenbier_hand-telefoonNå snakker ølet. Et belgisk bryggeri printer med Agfa-blekk på PET flasker og innfører ny opplevelse for å promotere populært TV-show.

For det mest populære TV-showet på Belgisk TV, bestemte bryggeriet Martens seg for å utnytte den nyeste teknologien til fulle for å promotere en spesiell øltype med en historie.
Hver flaske har en av rollefigurene fra TV-serien som motiv direkte på flasken, og figurene kan snakke til øldrikkerne via deres smarttelefoner. Utvalget av rollefigurer på flaskene økes etter hvert som kampanjen skrider frem.

Martens bryggeri i Bocholt er det nest største bryggeriet i Belgia og har mye erfaring med å tappe øl på PET flasker. Bryggeriets egne merker utgjør bare rundt 15% av produksjonen, resten utgjøres av private ølsorter som distribueres i såvel de europeiske landene som i Kina, Japan, Hong Kong og andre steder.

– Denne interaktive reklamekampanjen var mulig takket være innovative endringer på bryggeriets produksjonssted, ved å introdusere teknologier fra flere verdensledende leverandører, forklarer Danny Dresselaerts fra Martensbryggeriet. – Å tappe øl på PET flasker og printe bilder av rollefigurene fra TV-showet direkte på flaskene er unike prosjekter i seg selv. Og til dette innførte vi en forbedret opplevelse, noe som innebærer at rollefigurene på flaskene kan snakke til konsumentene via deres smarttelefoner eller nettbrett.

– PET flasker er 100% gjenvinnbare, mye lettere i transport og ølet smaker nøyaktig som på glassflaske, fortsetter Dresselaerts. – Teknologien med å printe direkte på flaskene ble utviklet av det tyske selskapet KHS, og benytter lavtmigrerende blekk fra Agfa. Vi kommer til å legge til flere rollefigurer fra TV-showet etter hvert i kampanjen, slik at konsumentene vil få adgang til flere historier på sikt. Kombinasjonen av markedsføring og teknologi er unik, og kan komme til å forandre måten vi emballerer mat og drikkevarer på i fremtiden. Vi forventer at disse flaskene kan komme til å bli samleobjekter snart, enten de er tomme eller fulle, avslutter Dresselaerts.

De forskjellige rollefigurene får snart selskap av flere fra persongalleriet.
De forskjellige rollefigurene får snart selskap av flere fra persongalleriet til TV-serien.

For bryggeriet Martens’ PET flaskedekorasjoner kombinerer NMP Systems, (en divisjon av KHS) dedikert lavtmigrerende UV-herdende blekk fra Agfa Graphics med den første større Direct Print teknologien fra KHS™ i industriell skala. Systemet printer fargebilder (1080 dpi – 4 farger + hvit) i samme hastighet som PET samlebåndet, noe som gir den raskeste speed-to-market muligheten hittil, i kombinasjon med variabel bildedekorasjon.
I 2014 ble Agfa Graphics lavt-migrerende (LM) UV-herdede inkjet blekk hedret av Belgian Federation for Chemistry and Life Sciences Industries, med den prestisjefylte Innovation Award, som deles ut annethvert år. Blekkene er basert på spesifikke kjemiske formler som er i overensstemmelse med de europeiske retningslinjene for trykking på matvareinnpakning. Blekktypen er utviklet for å kunne printe direkte på emballasje og merkelapper, folie, lokk osv til bruk på matvarer og apotekvarer, og kan tilpasses produktene det skal trykkes på.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1