Belgisk øl og Agfa blekk

PUBLISERT: 18 august 2015
OPPDATERT: 18 august

Kampioenenbier_hand-telefoonNå snakker ølet. Et belgisk bryggeri printer med Agfa-blekk på PET flasker og innfører ny opplevelse for å promotere populært TV-show.

For det mest populære TV-showet på Belgisk TV, bestemte bryggeriet Martens seg for å utnytte den nyeste teknologien til fulle for å promotere en spesiell øltype med en historie.
Hver flaske har en av rollefigurene fra TV-serien som motiv direkte på flasken, og figurene kan snakke til øldrikkerne via deres smarttelefoner. Utvalget av rollefigurer på flaskene økes etter hvert som kampanjen skrider frem.

Martens bryggeri i Bocholt er det nest største bryggeriet i Belgia og har mye erfaring med å tappe øl på PET flasker. Bryggeriets egne merker utgjør bare rundt 15% av produksjonen, resten utgjøres av private ølsorter som distribueres i såvel de europeiske landene som i Kina, Japan, Hong Kong og andre steder.

– Denne interaktive reklamekampanjen var mulig takket være innovative endringer på bryggeriets produksjonssted, ved å introdusere teknologier fra flere verdensledende leverandører, forklarer Danny Dresselaerts fra Martensbryggeriet. – Å tappe øl på PET flasker og printe bilder av rollefigurene fra TV-showet direkte på flaskene er unike prosjekter i seg selv. Og til dette innførte vi en forbedret opplevelse, noe som innebærer at rollefigurene på flaskene kan snakke til konsumentene via deres smarttelefoner eller nettbrett.

– PET flasker er 100% gjenvinnbare, mye lettere i transport og ølet smaker nøyaktig som på glassflaske, fortsetter Dresselaerts. – Teknologien med å printe direkte på flaskene ble utviklet av det tyske selskapet KHS, og benytter lavtmigrerende blekk fra Agfa. Vi kommer til å legge til flere rollefigurer fra TV-showet etter hvert i kampanjen, slik at konsumentene vil få adgang til flere historier på sikt. Kombinasjonen av markedsføring og teknologi er unik, og kan komme til å forandre måten vi emballerer mat og drikkevarer på i fremtiden. Vi forventer at disse flaskene kan komme til å bli samleobjekter snart, enten de er tomme eller fulle, avslutter Dresselaerts.

De forskjellige rollefigurene får snart selskap av flere fra persongalleriet.
De forskjellige rollefigurene får snart selskap av flere fra persongalleriet til TV-serien.

For bryggeriet Martens’ PET flaskedekorasjoner kombinerer NMP Systems, (en divisjon av KHS) dedikert lavtmigrerende UV-herdende blekk fra Agfa Graphics med den første større Direct Print teknologien fra KHS™ i industriell skala. Systemet printer fargebilder (1080 dpi – 4 farger + hvit) i samme hastighet som PET samlebåndet, noe som gir den raskeste speed-to-market muligheten hittil, i kombinasjon med variabel bildedekorasjon.
I 2014 ble Agfa Graphics lavt-migrerende (LM) UV-herdede inkjet blekk hedret av Belgian Federation for Chemistry and Life Sciences Industries, med den prestisjefylte Innovation Award, som deles ut annethvert år. Blekkene er basert på spesifikke kjemiske formler som er i overensstemmelse med de europeiske retningslinjene for trykking på matvareinnpakning. Blekktypen er utviklet for å kunne printe direkte på emballasje og merkelapper, folie, lokk osv til bruk på matvarer og apotekvarer, og kan tilpasses produktene det skal trykkes på.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_