Belgisk øl og Agfa blekk

PUBLISERT: 18 august 2015
OPPDATERT: 18 august

Kampioenenbier_hand-telefoonNå snakker ølet. Et belgisk bryggeri printer med Agfa-blekk på PET flasker og innfører ny opplevelse for å promotere populært TV-show.

For det mest populære TV-showet på Belgisk TV, bestemte bryggeriet Martens seg for å utnytte den nyeste teknologien til fulle for å promotere en spesiell øltype med en historie.
Hver flaske har en av rollefigurene fra TV-serien som motiv direkte på flasken, og figurene kan snakke til øldrikkerne via deres smarttelefoner. Utvalget av rollefigurer på flaskene økes etter hvert som kampanjen skrider frem.

Martens bryggeri i Bocholt er det nest største bryggeriet i Belgia og har mye erfaring med å tappe øl på PET flasker. Bryggeriets egne merker utgjør bare rundt 15% av produksjonen, resten utgjøres av private ølsorter som distribueres i såvel de europeiske landene som i Kina, Japan, Hong Kong og andre steder.

– Denne interaktive reklamekampanjen var mulig takket være innovative endringer på bryggeriets produksjonssted, ved å introdusere teknologier fra flere verdensledende leverandører, forklarer Danny Dresselaerts fra Martensbryggeriet. – Å tappe øl på PET flasker og printe bilder av rollefigurene fra TV-showet direkte på flaskene er unike prosjekter i seg selv. Og til dette innførte vi en forbedret opplevelse, noe som innebærer at rollefigurene på flaskene kan snakke til konsumentene via deres smarttelefoner eller nettbrett.

– PET flasker er 100% gjenvinnbare, mye lettere i transport og ølet smaker nøyaktig som på glassflaske, fortsetter Dresselaerts. – Teknologien med å printe direkte på flaskene ble utviklet av det tyske selskapet KHS, og benytter lavtmigrerende blekk fra Agfa. Vi kommer til å legge til flere rollefigurer fra TV-showet etter hvert i kampanjen, slik at konsumentene vil få adgang til flere historier på sikt. Kombinasjonen av markedsføring og teknologi er unik, og kan komme til å forandre måten vi emballerer mat og drikkevarer på i fremtiden. Vi forventer at disse flaskene kan komme til å bli samleobjekter snart, enten de er tomme eller fulle, avslutter Dresselaerts.

De forskjellige rollefigurene får snart selskap av flere fra persongalleriet.
De forskjellige rollefigurene får snart selskap av flere fra persongalleriet til TV-serien.

For bryggeriet Martens’ PET flaskedekorasjoner kombinerer NMP Systems, (en divisjon av KHS) dedikert lavtmigrerende UV-herdende blekk fra Agfa Graphics med den første større Direct Print teknologien fra KHS™ i industriell skala. Systemet printer fargebilder (1080 dpi – 4 farger + hvit) i samme hastighet som PET samlebåndet, noe som gir den raskeste speed-to-market muligheten hittil, i kombinasjon med variabel bildedekorasjon.
I 2014 ble Agfa Graphics lavt-migrerende (LM) UV-herdede inkjet blekk hedret av Belgian Federation for Chemistry and Life Sciences Industries, med den prestisjefylte Innovation Award, som deles ut annethvert år. Blekkene er basert på spesifikke kjemiske formler som er i overensstemmelse med de europeiske retningslinjene for trykking på matvareinnpakning. Blekktypen er utviklet for å kunne printe direkte på emballasje og merkelapper, folie, lokk osv til bruk på matvarer og apotekvarer, og kan tilpasses produktene det skal trykkes på.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324