
Grafisk lønnsomhet er ikke en utopi
Faktisk er det mulig å drive lønnsomt i grafisk bransje, men det krever jevnt omstillingstempo. I hele Norden ser vi at de bedriftene som har størst fremgang, er de som har funnet sin spesielle nisje.
Ett eksempel er spesialisering på restauranter eller på advokatmiljøet. De mest suksessrike har dessuten færre ansatte i forhold til omsetningen, og de har mindre med utstyr, men fornyer ofte.
De bedriftene som har best lønnsomhet, har også produkter som kan bestilles online, og man får oppgitt prisen på direkten. De har løst logistikken, og har mange produkter som ikke tilbys. Et annet must er kostnadsfokus på alle deler av verdikjeden.
De neste årene vil emballasjetrykk ha en sterkt vekst, ca. 20 prosent årlig. Den rendyrkede etikettbransjen vil fortsette sin vekst, skilt-trykk vokser totalt sett- og transpromo (kommunikasjon og markedsføring via papirfaktura) vil fortsatt være et lønnsomt område for de aktørene som allerede er innenfor dette markedet.
Lønnsomheten er basert på noen fellesnevnere; Nettbasert kommunikasjon, produktutvikling, tydelig prissammensetning, fokus på salg, effektiv produksjon og kutt i administrasjonen.
Men det er noen utfordringer i bransjen. Det er ikke lett for grafisk bransje å tiltrekke seg ung, kvalifisert arbeidskraft. Like vanskelig har det vist seg å skaffe til veie investeringskapital. Grafiske bedrifter bør skaffe seg bedre kunnskap om hvor kundenes markedsbudsjett tar veien.
I fremtiden blir trykk mer eksklusivt. Tiden vi bruker foran skjermen er nesten fordoblet siden 2000. I 2012 kostet en Ipad 6000 kroner. Samme funksjonalitet koster nå 4000, og vil koste rundt 1000 kroner i 2020. Stadig høyere porto vil også by på bekymringer og ingen bransje kan føle seg skjermet. Papirvolumet er redusert med 50 prosent fra 2008 til i dag. Innkjøpet av datamaskiner er kraftig redusert, og det er mindre kapitalbruk på markedsføring.
Dette er tidens buzz-ord:
- Video – hjemmeside med video er et must.
- Tøy – bort fra trykk på papir, plast etc og over til tekstiltrykk.
- Grønt – også miljøfokus på det digitale, på det grønne, økologiske.
- Inhouse – store selskaper etablerer interne avdelinger for prepress og trykk, kutter mellomledd som f.eks reklamebyråer.
- Varemerke – arbeide med eget varemerke, hva fyller vi varemerket med.
Nytt nummer av Sign & Print går i trykken nå – med flere gode råd til deg som driver i grafisk bransje.