Peters leder

PUBLISERT: 25 august 2015
OPPDATERT: 25 august
Sign & Print nr 217
Sign & Print nr 217

Grafisk lønnsomhet er ikke en utopi
Faktisk er det mulig å drive lønnsomt i grafisk bransje, men det krever jevnt omstillingstempo. I hele Norden ser vi at de bedriftene som har størst fremgang, er de som har funnet sin spesielle nisje.
Ett eksempel er spesialisering på restauranter eller på advokatmiljøet. De mest suksessrike har dessuten færre ansatte i forhold til omsetningen, og de har mindre med utstyr, men fornyer ofte.
De bedriftene som har best lønnsomhet, har også produkter som kan bestilles online, og man får oppgitt prisen på direkten. De har løst logistikken, og har mange produkter som ikke tilbys. Et annet must er kostnadsfokus på alle deler av verdikjeden.
De neste årene vil emballasjetrykk ha en sterkt vekst, ca. 20 prosent årlig. Den rendyrkede etikettbransjen vil fortsette sin vekst, skilt-trykk vokser totalt sett- og transpromo (kommunikasjon og markedsføring via papirfaktura) vil fortsatt være et lønnsomt område for de aktørene som allerede er innenfor dette markedet.
Lønnsomheten er basert på noen fellesnevnere; Nettbasert kommunikasjon, produktutvikling, tydelig prissammensetning, fokus på salg, effektiv produksjon og kutt i administrasjonen.
Men det er noen utfordringer i bransjen. Det er ikke lett for grafisk bransje å tiltrekke seg ung, kvalifisert arbeidskraft. Like vanskelig har det vist seg å skaffe til veie investeringskapital. Grafiske bedrifter bør skaffe seg bedre kunnskap om hvor kundenes markedsbudsjett tar veien.
I fremtiden blir trykk mer eksklusivt. Tiden vi bruker foran skjermen er nesten fordoblet siden 2000. I 2012 kostet en Ipad 6000 kroner. Samme funksjonalitet koster nå 4000, og vil koste rundt 1000 kroner i 2020. Stadig høyere porto vil også by på bekymringer og ingen bransje kan føle seg skjermet. Papirvolumet er redusert med 50 prosent fra 2008 til i dag. Innkjøpet av datamaskiner er kraftig redusert, og det er mindre kapitalbruk på markedsføring.
Dette er tidens buzz-ord:

  • Video – hjemmeside med video er et must.
  • Tøy – bort fra trykk på papir, plast etc og over til tekstiltrykk.
  • Grønt – også miljøfokus på det digitale, på det grønne, økologiske.
  • Inhouse – store selskaper etablerer interne avdelinger for prepress og trykk, kutter mellomledd som f.eks reklamebyråer.
  • Varemerke – arbeide med eget varemerke, hva fyller vi varemerket med.

Nytt nummer av Sign & Print går i trykken nå – med flere gode råd til deg som driver i grafisk bransje.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2
Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot
Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel
Heidelberg feirer 175-års jubileum!