Zünd introduserer automatisk verktøybytte

PUBLISERT: 25 august 2015
OPPDATERT: 25 august

Zuend_ARC-300x180

Under mottoet ”Your first choice in digital cutting” lanserer sveitsiske Zünd nå automatisk bytte av fresebits, Automatic Router bit Changer, ARC, til en multifunksjons skjære- og fresemaskin.

ARC omfatter et magasin med plass til åtte fresebits etter eget valg. Herfra velges automatisk det rette fresebit avhengigt av hvilket materiale som skal freses. Operatøren slipper dermed å måtte holde rede på sine bits. Systemet sikrer at det korrekte fresebit anvendes til det materialet det er lagd for, hvilket både medfører bedre fresekvalitet og lengre levetid for fresebits.

Det er dessuten tidsbesparende for operatøren, som ikke lenger skal bytte fresebit manuelt. Det kan være ved skifting fra en jobb til en annen, men spesielt ved jobber som krever flere forskjellige freseprosesser. Det kan eksempelvis være en akrylplate, som både skal graveres, freses ut og ha polert kantene. Dette krever tre forskjellige fresebits, og dermed tre manuelle skift. Med ARC kjøres hele jobbet i en prosess.

Foruten muligheten til å bestille ARC til nye maskiner, kan eksisterende Zünd G3-installasjoner også påkostes ARC som en oppgradering.

På den danske Sign & Print messen i Odense demonstreres ARC’en for første gang i Skandinavia. På messen demonstreres også tandemfunksjon, som øker produktiviteten markant, idet maskinen aldri står stille. Operatøren kan skifte ark i en sone, mens maskinen skjærer i den andre sonen.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324