Kaffekopper blir bursdagskort

PUBLISERT: 1 september 2015
OPPDATERT: 1 september
Salgsdirektør Sue Morrish drikker av et kommende bursdagskort.
Salgsdirektør Sue Morrish drikker av et kommende bursdagskort.

De første lykkeønskningskort lagd av brukte papp-kaffekopper er nå sendt på markedet av britiske Glebe Cottage som en innovativ gjenbruksløsning.

Når koppen har avsluttet sitt relativt korte liv som drikkeredskap, utskilles papirfibrene fra koppens plastinnhold, deretter kan de gjenbrukes i kortene fra Glebe, som inneholder ikke mindre enn 50% gjenbrukt kaffekopp.

Prosessen med å rense og gjenbruke papirfibrene fra kaffekopper er utviklet av papirfabrikken James Cropper PLC.

– Vi besøkte James Cropper-papirfabrikken i februar, og da vi så dette innovative nye ubestrøkne papiret, visste vi at det var en perfekt match med vår miljøprofil. Og vi ble begeistret da vår test viste at det ga et pent resultat med trykk på, lyder det fra salgsdirektør Sue Morrish i Glebe Cottage.

James Cropper PLC har arbeidet med gjenbruk av kaffekopper siden 2013, og som et resultat av en investering tilsvarende ca. 50 millioner kroner er millioner av kaffekopper siden da blitt til papir igjen.

Papirtypen Coffee ble lansert sist høst. Den fås i seks farger og var den første til at få andelen av gjenbrukt kaffekopp opp på 50 prosent.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Om det var tilfeldig at de alle var i samme hall på FESPA er uklart, men for Lars Nikolajsen fra NIZE equipment var det ren nytelse. Han representerer dem alle i Norden.
Elitron
SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa

Summas nye markedssjef, Lieven Bertier, har et klart mål: Summas rykte som markedsleder innen skjæreplottere skal også spres til flatbed-skjæremaskiner.
summa_01
Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa

Canon stiller ut de siste storformatnyhetene

Canon viser frem det nyeste i storformat på FESPA Global Print Expo, 6.–9. mai i Berlin, Tyskland.
fespa-2025_web-page_coloradom_arizona_flow_neon_env1_2023_hr-3x2_6d346bbefd7445b3b7c32e8e381567ab
Canon stiller ut de siste storformatnyhetene