Kaffekopper blir bursdagskort

Salgsdirektør Sue Morrish drikker av et kommende bursdagskort.

Salgsdirektør Sue Morrish drikker av et kommende bursdagskort.

De første lykkeønskningskort lagd av brukte papp-kaffekopper er nå sendt på markedet av britiske Glebe Cottage som en innovativ gjenbruksløsning.

Når koppen har avsluttet sitt relativt korte liv som drikkeredskap, utskilles papirfibrene fra koppens plastinnhold, deretter kan de gjenbrukes i kortene fra Glebe, som inneholder ikke mindre enn 50% gjenbrukt kaffekopp.

Prosessen med å rense og gjenbruke papirfibrene fra kaffekopper er utviklet av papirfabrikken James Cropper PLC.

– Vi besøkte James Cropper-papirfabrikken i februar, og da vi så dette innovative nye ubestrøkne papiret, visste vi at det var en perfekt match med vår miljøprofil. Og vi ble begeistret da vår test viste at det ga et pent resultat med trykk på, lyder det fra salgsdirektør Sue Morrish i Glebe Cottage.

James Cropper PLC har arbeidet med gjenbruk av kaffekopper siden 2013, og som et resultat av en investering tilsvarende ca. 50 millioner kroner er millioner av kaffekopper siden da blitt til papir igjen.

Papirtypen Coffee ble lansert sist høst. Den fås i seks farger og var den første til at få andelen av gjenbrukt kaffekopp opp på 50 prosent.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: