Brings effektbase

PUBLISERT: 8 september 2015
OPPDATERT: 8 september
Et lydhørt publikum på Grafisk Bransjeforenings landsmøte i Tromsø sist helg.
Et lydhørt publikum på Grafisk Bransjeforenings landsmøte i Tromsø sist helg.

På landsmøtet for Grafisk Bransjeforening i Tromsø i helgen var det mange interessante foredrag, og blant annet presenterte Jon Erik Grylling, selger i Bring et forslag til grafisk bransje. Bring har bygget opp en database med effekt av forskjellige DM-kampanjer, og grafisk bransje inviteres nå til å både kunne ta del i denne og benytte Brings verktøy for å måle effekten av egne DM-kampanjer.

Jon Erik Grylling, selger i Brink
Jon Erik Grylling, selger i Brink

Effektdokumentasjon
Hvordan dokumenterer man egentlig hvilken effekt en kampanje har hatt?
Bring har satt i system måling av effekten av utsendelse av en del DMer. Ved hjelp av et statistikkbyrå intervjuer de et utvalg på ca 300 av de kundene som har fått en brosjyre, en katalog eller et blad i posten. Intervjuene finner sted bare 1-3 dager etter at sendingen bør ha vært mottatt, slik at mottakerne fortsatt har den friskt i minne, dersom de i det hele tatt husker å ha mottatt den.

Undersøkelsen
Bring stiller en del spørsmål for å kartlegge:

  • Om kunden kan huske å ha sett utsendelsen
  • Hvorvidt den er lest
  • Hvilket budskap husker man
  • Om man likte noe av innholdet
  • Hva man syntes om kvaliteten på trykksaken
  • Om utsendelsen har ført til noen respons (f.eks. i form av et kjøp)

Database
Bring har over tid opparbeidet seg en effektdatabase inneholdende rundt 1300 kampanjer, der circa 400 000 slike intervjuer har blitt gjennomført. Sammenstillingen av disse datamengdene har ført til at Bring har skaffet seg kunnskap om hvilke kampanjer som har hatt best effekt, og ved å se på fellestrekk ved suksesskampanjene har de dannet seg et bilde av hvordan f.eks. en brosjyre bør se ut for at den skal kunne ha best mulig effekt.

Eksempler
For eksempel bør varemerkenavnet stå godt plassert øverst på forsiden av trykksaken – unntaket er meget godt innarbeidede merkevarenavn. Enn videre er det taktisk smart å presentere det beste tilbudet og det produktet med bredest nedslagsfelt på forsiden. Øst/Vest-forskjeller i Oslo har også ført til at to versjoner av samme brosjyre er produsert for disse forskjellige markedene: de på vestkanten betaler gjerne mer for dyrere kvalitetsmerkevarer enn slå til på et tilbud fra et kjent «billigmerke» – og i salgsbrosjyren som ble sendt ut på vestkanten ble dette reflektert på forsiden.

Unntak fra reglene
Til tross for at det utkrystalliserer seg et bilde av hvordan man bygger opp «den perfekte brosjyre», samtidig som man har funnet ut hvordan en brosjyre helst ikke bør se ut, er det likevel flere brosjyrer som som bryter alle regler for en suksessfull kampanje, men likevel har stor effekt – men dette er ofte tuftet på sensasjonelle tilbud eller velkjente merkevarer.

Tilbud til grafisk
Bring stiller nå sin kunnskap til rådighet for den grafiske bransjen. Dette er et analyseverktøy som dine kunder kan få tilgang til for å måle effekten av nettopp sine utsendelser. Eller du kan tilby det som en tilleggstjeneste. Brings 25 selgere har nemlig ikke muligheten til å betjene alle de firmaene som sender ut DMer, de jobber kun med de store aktørene, toppen av isfjellet. Nå har lokale grafiske bedrifter muligheten til å kunne gi sine kunder merverdi ved å tilby en slik effektmåling av trykksakene de har produsert og sendt ut. Bring har til og med subsidiert prisene på disse tjenestene, ettersom de jo er interessert i å innhente flere tall til sin effektbase enn de har kapasitet til å gjøre selv.

Når det gjelder uadresserte sendinger bør opplaget på utsendelsen være på minimum 50 000 eksemplarer. Intervjuene gjøres per epost der man kjenner denne, eller per telefon der epostadressen er ukjent. Ettersom det er mye dyrere å utføre telefonintervjuer enn per epost, er det lurt å opparbeide seg en epostliste over mottakerne av adresserte DM-kampanjer.
Eksisterende Bringkunder kan lese mer på bring.no/effektbasen (krever innlogging), eller man kan registrere seg for å få adgang til innlogging.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2
Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot
Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel
Heidelberg feirer 175-års jubileum!