Brings effektbase

PUBLISERT: 8 september 2015
OPPDATERT: 8 september
Et lydhørt publikum på Grafisk Bransjeforenings landsmøte i Tromsø sist helg.
Et lydhørt publikum på Grafisk Bransjeforenings landsmøte i Tromsø sist helg.

På landsmøtet for Grafisk Bransjeforening i Tromsø i helgen var det mange interessante foredrag, og blant annet presenterte Jon Erik Grylling, selger i Bring et forslag til grafisk bransje. Bring har bygget opp en database med effekt av forskjellige DM-kampanjer, og grafisk bransje inviteres nå til å både kunne ta del i denne og benytte Brings verktøy for å måle effekten av egne DM-kampanjer.

Jon Erik Grylling, selger i Brink
Jon Erik Grylling, selger i Brink

Effektdokumentasjon
Hvordan dokumenterer man egentlig hvilken effekt en kampanje har hatt?
Bring har satt i system måling av effekten av utsendelse av en del DMer. Ved hjelp av et statistikkbyrå intervjuer de et utvalg på ca 300 av de kundene som har fått en brosjyre, en katalog eller et blad i posten. Intervjuene finner sted bare 1-3 dager etter at sendingen bør ha vært mottatt, slik at mottakerne fortsatt har den friskt i minne, dersom de i det hele tatt husker å ha mottatt den.

Undersøkelsen
Bring stiller en del spørsmål for å kartlegge:

  • Om kunden kan huske å ha sett utsendelsen
  • Hvorvidt den er lest
  • Hvilket budskap husker man
  • Om man likte noe av innholdet
  • Hva man syntes om kvaliteten på trykksaken
  • Om utsendelsen har ført til noen respons (f.eks. i form av et kjøp)

Database
Bring har over tid opparbeidet seg en effektdatabase inneholdende rundt 1300 kampanjer, der circa 400 000 slike intervjuer har blitt gjennomført. Sammenstillingen av disse datamengdene har ført til at Bring har skaffet seg kunnskap om hvilke kampanjer som har hatt best effekt, og ved å se på fellestrekk ved suksesskampanjene har de dannet seg et bilde av hvordan f.eks. en brosjyre bør se ut for at den skal kunne ha best mulig effekt.

Eksempler
For eksempel bør varemerkenavnet stå godt plassert øverst på forsiden av trykksaken – unntaket er meget godt innarbeidede merkevarenavn. Enn videre er det taktisk smart å presentere det beste tilbudet og det produktet med bredest nedslagsfelt på forsiden. Øst/Vest-forskjeller i Oslo har også ført til at to versjoner av samme brosjyre er produsert for disse forskjellige markedene: de på vestkanten betaler gjerne mer for dyrere kvalitetsmerkevarer enn slå til på et tilbud fra et kjent «billigmerke» – og i salgsbrosjyren som ble sendt ut på vestkanten ble dette reflektert på forsiden.

Unntak fra reglene
Til tross for at det utkrystalliserer seg et bilde av hvordan man bygger opp «den perfekte brosjyre», samtidig som man har funnet ut hvordan en brosjyre helst ikke bør se ut, er det likevel flere brosjyrer som som bryter alle regler for en suksessfull kampanje, men likevel har stor effekt – men dette er ofte tuftet på sensasjonelle tilbud eller velkjente merkevarer.

Tilbud til grafisk
Bring stiller nå sin kunnskap til rådighet for den grafiske bransjen. Dette er et analyseverktøy som dine kunder kan få tilgang til for å måle effekten av nettopp sine utsendelser. Eller du kan tilby det som en tilleggstjeneste. Brings 25 selgere har nemlig ikke muligheten til å betjene alle de firmaene som sender ut DMer, de jobber kun med de store aktørene, toppen av isfjellet. Nå har lokale grafiske bedrifter muligheten til å kunne gi sine kunder merverdi ved å tilby en slik effektmåling av trykksakene de har produsert og sendt ut. Bring har til og med subsidiert prisene på disse tjenestene, ettersom de jo er interessert i å innhente flere tall til sin effektbase enn de har kapasitet til å gjøre selv.

Når det gjelder uadresserte sendinger bør opplaget på utsendelsen være på minimum 50 000 eksemplarer. Intervjuene gjøres per epost der man kjenner denne, eller per telefon der epostadressen er ukjent. Ettersom det er mye dyrere å utføre telefonintervjuer enn per epost, er det lurt å opparbeide seg en epostliste over mottakerne av adresserte DM-kampanjer.
Eksisterende Bringkunder kan lese mer på bring.no/effektbasen (krever innlogging), eller man kan registrere seg for å få adgang til innlogging.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_