Ifølge en Xerox-sponset rapport fra National Association for Printing Leadership (NAPL) Research Center, mener mange trykkerier at det er vanskelig å overbevise kundene om verdien av deres web-to-print tjeneste. Rapporten, med tittelen «Web-to-print: The Promise, the Potential, and the Reality», førte til at Xerox XMPie nå publiserer et 10-stegs program for å effektivt markedsføre en web-to-print tjeneste.
- Bruk web-til-print selv. Det viser kapasiteten bak tjenesten for dine kunder og ansatte.
- Bruk tidligere kunder som eksempler. Vis tidligere kunders suksess med tjenesten som et eksempel på hva du kan gjøre for potensielle kunder.
- Fokus på kundens behov. Lær alt du kan om kunden og hva de trenger for å gjøre det enklere å bruke web-til-trykk-løsninger for sine problemer.
- Møt dine kunder ofte. Selv om Web-to-print setter hele trykksakproduksjonen på nettet, er intet bedre enn et møte for å bygge langsiktige relasjoner med kundene dine.
- Bygg en storefront som et bevis på konseptet. Vurder fordelene ved å lage et web-to-print nettsted for kunden for å demonstrere relevansen av tjenesten, og som dessuten viser hvor godt du kjenner kunden din.
- Lær opp dine ansatte til å selge din bedrift som en merverdiskapende partner, slik at de bedre forstår og selger tjenesten som en verdiøkende løsning.
- Lær av dine kolleger. Sjekk ut de publiserte kasusstudier som viser hvordan andre trykkerier har nyttiggjort seg teknologien.
- Dra nytte av kurs og salgsverktøy som tilbys av programvareleverandører.
- Møt nye mennesker og skap begeistring rundt virksomheten din. Industrikonferanser og lignende arrangementer er gode muligheter til å få nye kontakter og lære av leverandørene.
- Gi folk mer enn de forventer. For å utvikle virksomheten din vil du måtte levere en tjeneste som overgår forventningene tilstrekkelig til at kundene snakker med andre om det.