Digitale annonseinntekter svikter

PUBLISERT: 15 september 2015
OPPDATERT: 21 mars

80 prosent av lederne i norske mediehus tror inntektene vil falle, viser en rapport fra analyseselskapet Lac 2.0. Rapporten ble sendt ut til medlemmer av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i forrige uke. Ifølge rapporten tror åtte av ti medieledere at de samlede inntektene vil falle de nærmeste tre årene. Én av fire tror fallet blir på 20 prosent eller mer. Halvparten tror nettavisene først og fremst er viktig som supplement til papiravisa. Digitale inntekter utgjør i dag 11 til 17 prosent av de totale inntektene i norske mediehus. Brukerbetaling (tilgang til pluss-stoffet) utgjør kun 10 til 12 prosent av de digitale inntektene. Resten kommer fra nettannonser.

Spørreundersøkelsen fra MBL er utført i desember i fjor av medieanalysebyrået Lac 2.0. Den viser at pessimismen i mediebransjen har økt markant siden en tilsvarende måling ble gjennomført i 2013. Da var det bare halvparten av medielederne som fryktet en nedgang i inntektene.

– Dette har trolig sammenheng med at papiravisene opplevde et kraftig fall i annonseinntekter ved inngangen av fjoråret, en utvikling som ble forsterket utover året, sier Geir Engen, fagsjef for digital utvikling i MBL til Klassekampen.

– Samtidig har vi opplevd at veksten i inntekter fra avisenes digitale plattformer som pc og mobil har stagnert, sier Engen.

Første september la IRM frem tall som viser at det for syvende kvartal på rad er tilbakegang i mediemarkedet. I andre kvartal i 2015 gikk investeringene tilbake med 2,5 prosent i forhold til tilsvarende kvartal i 2014. Markedet preges av den sterke overgangen fra trykte til digitale medier, der den digitale oppgangen ikke oppveier den svekkelsen som finner sted i trykte medier, ifølge Mediebedriftene.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768