Digitale annonseinntekter svikter

PUBLISERT: 15 september 2015
OPPDATERT: 21 mars

80 prosent av lederne i norske mediehus tror inntektene vil falle, viser en rapport fra analyseselskapet Lac 2.0. Rapporten ble sendt ut til medlemmer av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i forrige uke. Ifølge rapporten tror åtte av ti medieledere at de samlede inntektene vil falle de nærmeste tre årene. Én av fire tror fallet blir på 20 prosent eller mer. Halvparten tror nettavisene først og fremst er viktig som supplement til papiravisa. Digitale inntekter utgjør i dag 11 til 17 prosent av de totale inntektene i norske mediehus. Brukerbetaling (tilgang til pluss-stoffet) utgjør kun 10 til 12 prosent av de digitale inntektene. Resten kommer fra nettannonser.

Spørreundersøkelsen fra MBL er utført i desember i fjor av medieanalysebyrået Lac 2.0. Den viser at pessimismen i mediebransjen har økt markant siden en tilsvarende måling ble gjennomført i 2013. Da var det bare halvparten av medielederne som fryktet en nedgang i inntektene.

– Dette har trolig sammenheng med at papiravisene opplevde et kraftig fall i annonseinntekter ved inngangen av fjoråret, en utvikling som ble forsterket utover året, sier Geir Engen, fagsjef for digital utvikling i MBL til Klassekampen.

– Samtidig har vi opplevd at veksten i inntekter fra avisenes digitale plattformer som pc og mobil har stagnert, sier Engen.

Første september la IRM frem tall som viser at det for syvende kvartal på rad er tilbakegang i mediemarkedet. I andre kvartal i 2015 gikk investeringene tilbake med 2,5 prosent i forhold til tilsvarende kvartal i 2014. Markedet preges av den sterke overgangen fra trykte til digitale medier, der den digitale oppgangen ikke oppveier den svekkelsen som finner sted i trykte medier, ifølge Mediebedriftene.

Siste nytt

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Roland DG øker printhastigheten på 3D-objekter markant

Roland DG kunngjør VersaOBJECT LO-640/300-serien, som muliggjør høypresisjons printing direkte på tredimensjonale objekter av nesten alle slag. Dette er printing som ellers gjøres med tampong- eller silketrykk.
versaobject_lo_640_300

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade