KM-1 til Europa

PUBLISERT: 6 oktober 2015
OPPDATERT: 6 oktober
KM-1 fra Konica Minolta
KM-1 er en B2 digitalpresse fra Konica Minolta

Etter en rekke vellykkede tester i USA, har Konica Minolta annonsert en forventet Beta-installasjon av KM-1 digital inkjet presse i Europa. KM-1 er en B2+ UV inkjet fire-farge arkmatet digitaltrykkpresse, som vil øke trykkeriers produksjon av høykvalitets trykksaker. Noe som dermed gir bedre markedsmuligheter for grafiske virksomheter, som for eksempel ønsker å trykke korte serier med et personalisert budskap.

Den første KM-1 ble betainstallert i USA for tre måneder siden hos et ikke navngitt globalt konsern. Innledende erfaringer fra produksjonen tilsier konsistente farger og fargeregistrering, evnen til å trykke på et bredt spekter av media, samt generell høy produktivitet og driftsstabilitet.

– Vi er fornøyd med resultatene fra den første fasen av vår sluttbrukertestingen, sier Kevin Kern, senior vice president, Marketing i Konica Minolta Europe. – Vi ser at kvaliteten på sluttproduktet, stabiliteten og produktiviten er som forventet.

Ved hjelp av Konica Minoltas egen state-of-the-art blekk og printhodeteknologi, er KM-1 konstruert for å hjelpe trykkerier i å utvide produktutvalget ved hjelp av inkjet teknologi. KM-1 er spesielt egnet for variable dataapplikasjoner, store og små opplag med korte tidsfrister og gir en enkel integrasjon mellom offset og digitaltrykk miljøer. Digitalpressen kan kjøre opptil 3000 ark per time. Dette gjør den til den første UV- arkbaserte inkjet presse i sitt slag, som opererer med denne hastigheten og printkvaliteten

– Beta-testen er en viktig milepæl for oss nå som vi går inn i sluttfasen av utviklingen, sier Olaf Lorenz, leder for International Marketing Division, Konica Minolta Business Solutions Europe.
– Ettersom markedet fortsetter å tilpasse seg virkningen av digital kommunikasjon, vil KM-1 hjelpe trykkeriet med å konvertere fra tradisjonell offset til digitaltrykk. Dette vil gi økt lønsomhet ved blant annet trykking i mindre serier. Det vil også være en perfekt løsning for mange nye applikasjoner som inkjet teknologien kan skape, for eksempel personalisering av emballasjeprint.

KM-1 åpner for en verden av nye muligheter i en rekke ulike bransjer: Emballasje, bøker og reklametrykksaker er alle viktige områder som vil bli dekket. – Vårt fokus vil være å hjelpe alle våre kunder til å maksimere sine investeringer, sier Lorenz. – Det er aldri slik at vi bare selger en maskin til våre kunder, vi selger dem nye forretningsmuligheter og veileder de underveis.

Konica Minolta klargjør for en full lansering av KM-1 på neste års Drupa. Hele prepress- og print prosessen er ivaretatt. Kvaliteten er sikret med Inkjet Manager digitale front end, Konica Minolta Piezo fullbredde skrivehoder er levert med 1200×1200 dpi oppløsning og Konica Minolta UV CMYK-blekk er spesielt utviklet for å gjenskape en offset utskriftskvalitet på et bredt spekter av offset media. Andre spesifikasjoner inkluderer 585x750mm arkstørrelse, utskriftshastighet på opp til 3,000sph og media tykkelse fra 0,06 til 0,6 mm.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324