KM-1 til Europa

PUBLISERT: 6 oktober 2015
OPPDATERT: 6 oktober
KM-1 fra Konica Minolta
KM-1 er en B2 digitalpresse fra Konica Minolta

Etter en rekke vellykkede tester i USA, har Konica Minolta annonsert en forventet Beta-installasjon av KM-1 digital inkjet presse i Europa. KM-1 er en B2+ UV inkjet fire-farge arkmatet digitaltrykkpresse, som vil øke trykkeriers produksjon av høykvalitets trykksaker. Noe som dermed gir bedre markedsmuligheter for grafiske virksomheter, som for eksempel ønsker å trykke korte serier med et personalisert budskap.

Den første KM-1 ble betainstallert i USA for tre måneder siden hos et ikke navngitt globalt konsern. Innledende erfaringer fra produksjonen tilsier konsistente farger og fargeregistrering, evnen til å trykke på et bredt spekter av media, samt generell høy produktivitet og driftsstabilitet.

– Vi er fornøyd med resultatene fra den første fasen av vår sluttbrukertestingen, sier Kevin Kern, senior vice president, Marketing i Konica Minolta Europe. – Vi ser at kvaliteten på sluttproduktet, stabiliteten og produktiviten er som forventet.

Ved hjelp av Konica Minoltas egen state-of-the-art blekk og printhodeteknologi, er KM-1 konstruert for å hjelpe trykkerier i å utvide produktutvalget ved hjelp av inkjet teknologi. KM-1 er spesielt egnet for variable dataapplikasjoner, store og små opplag med korte tidsfrister og gir en enkel integrasjon mellom offset og digitaltrykk miljøer. Digitalpressen kan kjøre opptil 3000 ark per time. Dette gjør den til den første UV- arkbaserte inkjet presse i sitt slag, som opererer med denne hastigheten og printkvaliteten

– Beta-testen er en viktig milepæl for oss nå som vi går inn i sluttfasen av utviklingen, sier Olaf Lorenz, leder for International Marketing Division, Konica Minolta Business Solutions Europe.
– Ettersom markedet fortsetter å tilpasse seg virkningen av digital kommunikasjon, vil KM-1 hjelpe trykkeriet med å konvertere fra tradisjonell offset til digitaltrykk. Dette vil gi økt lønsomhet ved blant annet trykking i mindre serier. Det vil også være en perfekt løsning for mange nye applikasjoner som inkjet teknologien kan skape, for eksempel personalisering av emballasjeprint.

KM-1 åpner for en verden av nye muligheter i en rekke ulike bransjer: Emballasje, bøker og reklametrykksaker er alle viktige områder som vil bli dekket. – Vårt fokus vil være å hjelpe alle våre kunder til å maksimere sine investeringer, sier Lorenz. – Det er aldri slik at vi bare selger en maskin til våre kunder, vi selger dem nye forretningsmuligheter og veileder de underveis.

Konica Minolta klargjør for en full lansering av KM-1 på neste års Drupa. Hele prepress- og print prosessen er ivaretatt. Kvaliteten er sikret med Inkjet Manager digitale front end, Konica Minolta Piezo fullbredde skrivehoder er levert med 1200×1200 dpi oppløsning og Konica Minolta UV CMYK-blekk er spesielt utviklet for å gjenskape en offset utskriftskvalitet på et bredt spekter av offset media. Andre spesifikasjoner inkluderer 585x750mm arkstørrelse, utskriftshastighet på opp til 3,000sph og media tykkelse fra 0,06 til 0,6 mm.

Les videre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

Canon lanserer tre nye storformatprintere

Canon legger til nye storformatprintere til sitt sortiment, i form av imagePROGRAF TZ- og TX-serien. Disse maskinene egner seg spesielt godt for arkitekter og ingeniører, samt for plakatproduksjon.
V610-TZ-32000-LIFESTYLE-07_3x2

iEcho kjøper tysk skjærebordprodusent

Den kinesiske skjære- og fresebordprodusenten iEcho kjøper tyske Aristo.
iecho

Dominos nye printer skriver ut i høy hastighet på flaskekorken

Domino Printing Sciences har lansert en ny serie med raske produkthåndterings- og utskriftsløsninger designet for å støtte drikkevareprodusenter og hjelpe dem med å levere emballasje uten flaskeetiketter av miljømessige og regulatoriske årsaker. Den nye serien skriver ut variable data og maskinlesbare koder, inkludert QR-koder, på korkene for HDPE-emballasje.
Dominov

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1