Formgiverne: Derfor trykk!

PUBLISERT: 13 oktober 2015
OPPDATERT: 13 oktober

Fire formgivere, to fra Danmark og to fra Sverige forklarer når og hvorfor de anvender trykksaker.

Claus Due er adm dir for det danske designbyrået Designbolaget. De ansatte beveger seg i spenningsfeltet mellom kunst, mote og kultur, alltid med en sterk tro på at hver jobb krever en skreddersydd løsning.

Claus Due fra Designbolaget.
Claus Due fra Designbolaget.

I hvilken sammenheng synes du at printmediet er mest relevant?
– Om man har lagt ned stor energi og pasjon i et prosjekt, utstilling eller et produkt, da opplever vi at våre kunder gjerne vil ha noe varig; en bok, en katalog, eller liknende.

Hvilke egenskaper med print er det som gjør det relevant der?
– Det er en spesiell følelse å sitte med en pent designet og trykt bok eller katalog. I dag, når alt er gratis på nettet, er det en glede i å holde en trykksak i hånden og vite at den representerer en verdi. Noe man har betalt for verdsettes også mer.

Kan du vise et eksempel på en vellykket kampanje som benytter seg av print?
– Vi formga en bok i forbindelse med at ett dansk galleri, Mikael Andersens, jubilerte. Galleriet har en lang og fin historie og har i årenes løp representert store kunstnere. Derfor var det passende å gi ut en mindre, men eksklusiv, jubileumsbok.

Denne jubileumsboken er produsert for det danske galleriet Mikael Andersen. Den er trykt på et papir der frem- og baksiden er bestrøket og ubestrøket, hvilket gir en kreativ effekt.
Denne jubileumsboken er produsert for det danske galleriet Mikael Andersen. Den er trykt på et papir der frem- og baksiden er bestrøket og ubestrøket, hvilket gir en kreativ effekt.

Hva, ifølge ditt syn, var det som gjorde kampanjen så vellykket?
– Vi valgte å trykke hele boken på Chromolux 700. Det er et papir med en bestrøket og en ubestrøket side. Gjennom hele boken skifter oppslagene mellom blank og ubestrøket. Det ga oss en mulighet til å trykke boken i 4 + 1 farger og dermed kunne vi presentere kunsten i fire farger på bestrøket papir og intervjuene i svart på de ubestrøkne sidene. Omslaget ble silketrykt for å gi det en ekstra finish. Det er et grep som i stor utstrekning har vært benyttet i kunstverdenen siden Andy Warhol.

Finnes det tilfeller når det ikke passer å bruke det trykte mediet i det hele tatt?
– Gratisaviser er sløseri med papir, det kommer jeg aldri til å forsvare. Ingen verdsetter heller gratisaviser og dessuten er nyhetene gratis på nettet.

Troels Faber er en av gründerne av byrået nr2154, med kontor i København og New York. Byrået arbeider med varemerkeutvikling, logoer, brosjyrer med mer.

Troels Faber er en av gründerne av byrået nr2154, med kontor i København og New York.
Troels Faber er en av gründerne av byrået nr2154, med kontor i København og New York.

I hvilken sammenheng synes du at printmediet er mest relevant?
– Trykksaker er på ordentlig. Når man vil kommunisere noe bestandig og etterlate mottakeren med et inntrykk som ikke bare er rent visuelt.

Hvilke egenskaper med print er det som gjør det relevant der?
– For en stund siden satt jeg med en bok som jeg har fått av min mor. Hun hadde fått den av sin far, som hadde fått den av sin onkel. Forsøk å gjøre det med en webside. Det avgjørende med trykksaken er at den er fysisk. Den har blitt produsert og eksisterer i den fysiske verden som i seg selv har en fysisk historie.

Hvor fungerer trykksaker bra?
– Visittkort er både en ren funksjonell utveksling av informasjon og et symbol for et fysisk møte mellom to personer. Det er essensen av en visuell identitet som definitivt bør lagres.

Hva, ifølge ditt syn, var det som gjorde kampanjen så vellykket?
– Vi lagde for en stund siden et visittkort for en ny dansk NGO (regjeringsuavhengig organisasjon) som arbeider med holdbarhetsspørsmål. Deres visittkort ble trykt og preget på Curious Matter, et papir som inneholder stivelse fra produksjonen av potetgull. Selve materialet forteller derfor noe om organisasjonens formål.

Visittkortet til den danske NGOen CHORA inneholder stivelse fra produksjon av potetgull.
Visittkortet til den danske organisasjonen CHORA inneholder stivelse fra produksjon av potetgull.

Finnes det tilfeller når det ikke passer å bruke det trykte mediet i det hele tatt?
– Jeg har vanskeligheter med å se hvordan vi kan gå tilbake til telefonkatalogen.

Hannes Persson er art director på Søder Reklambyrå.

Hannes Persson, Søder Reklambyrå.
Hannes Persson, Søder Reklambyrå.

I hvilken sammenheng synes du at printmediet er mest relevant?
– Jeg skulle ville si det slik: Som reklameperson, om man vil nå god effekt og ikke bare rekkevidde, synes jeg at annonsering i morgen-/dagspressen er veldig relevant. Mest relevant er vanskelig. Alle kampanjer må ha en bra miks.

Hvilke egenskaper med print er det som gjør det relevant der?
– Situasjonen der man treffer målgruppen. Når den er som mest mottakelig, nysgjerrig og engasjert. Når de faktiskt leser og ikke swiper forbi kattunger og ”du gjetter aldri hva som skjedde”. Det, sammen med den fysiske annonsen såklart. Papiret, bildekvaliteten, størrelsen. Og det er jo også en utfordring for annonsører og reklamearbeidere. Avislesere er en kresen målgruppe. Men også en veldig attraktiv målgruppe om vi snakker om pengene de konsumerer.

Kan du vise et eksempel på en vellykket kampanje som benytter seg av print?
– Jeg vet ikke om jeg skal skryte, men vi lagde en kampanje for Aquaria her i Stockholm som var en parodi på den klassiske ”Haisommer”-plakaten. De hadde bygget en ny såkalt Haitunnell. Men istedet for angripende hai på jente kjørte vi angripende jente på hai.

Hva, ifølge ditt syn, var det som gjorde kampanjen så vellykket?
– Det var en humor som tiltalte målgruppen: foreldre på jakt etter opplevelser med sine barn i Stockholm, i og med at vi lekte med printmediet, den gamle filmplakaten (både i motiv, finish osv). Plakater på byen og annonsering fungerte perfekt og ville aldri ha funket digitalt.

Finnes det tilfeller når det ikke passer å bruke det trykte mediet i det hele tatt?
– Nja. Stort sett er jeg lei av å kaste meningsløse utsendelser jeg får på jobb. Jeg synes man skal tenke alvorlig på hva det er for slags tilbud man har, til hvem og om print-DR er best før man begynner å poste helt vilt om fruktkurver, emballasje eller firmacruise.

Kina Giesenfeld er art director på BVD.

Kina Giesenfeld fra byrået BVD
Kina Giesenfeld fra byrået BVD

I hvilken sammenheng synes du at printmediet er mest relevant? Hvilke egenskaper med print er det som gjør det relevant der?
– Ulike kanalvalg støtter hverandre. De samvirker og har ulike oppgaver med innhold eller budskap som tilpasses for hver kanal. I dag overøses vi med kommunikasjon i ulike kanaler, disse kan være tydelige eller utydelige for samme budskap. Digitale kanaler gir også rom for spesialeffekter som iblant i sin tur kan gi mottakeren rom for ulik tolkning og derigjennom mislykkes med å nå ut med et spesifikt budskap. Print er slagkraftig med ekstremt kortfattet budskap og får da en mye viktigere rolle – og spesielt hva vi setter på trykk og hvilke signaler det sender ut. Å få en godt designet identitet i din hånd og holde et fint taktilt visittkort i din hånd kan vekke oppmerksomhet og skape tillit.

– Plakater og kampanjer er fortsatt best for print. En trykksak om f.eks. en visjon kan være omfattande, dyptgående og lagd for å leses ved flere ulike tilfeller og tilpasset å leve i flere år. På nettet havner vi kanskje et sted midt i mellom, men med maksimal frihet til å oppdatere og justere budskapet hver dag. En stor del av de oppdateringene foretak gjør i dag skjer digitalt og på deres hjemmesider, hvilket har minsket produksjonen av eksempelvis brosjyrer. Men, når man vil vise og fortelle noe spesielt kan fortsatt en vel gjennomtenkt brosjyre med holdbarhetstanken om å ha et bra formål og vekke følelser være det beste. Det får man ikke riktig til om man bare fokuserer på å legge det opp på en hjemmeside. Å bla og kjenne det taktile blir veldig viktig hvor man forsterker det man forsøker å formidle utad.

Kan du vise et eksempel på en vellykket kampanje som benytter seg av print? Hva, ifølge ditt syn, var det som gjorde kampanjen så vellykket?
– De mest vellykkede kampanjene i dag er virale og får sin spredning fra person til person gjennom sosiale medier. Unntaket er vel fortsatt Ikeakatalogen som stadig sendes ut til all husholdninger. Ikea jobber også med å øke spredningen av katalogen i digitale kanaler men den printede katalogen eksisterer og er nærværende i alle hjem. Print er i dag vurdert som kampanjeverktøy, istedet øker betydningen for høykvalitet og vel gjennomtenkt print for å forhøye varemerke og produkt. Der øker kvalitetskravene.
– Et godt eksempel der print har en viktig funksjon er Formex som jeg jobber med på BVD.
Der sender man ut katalogen til utstillerne i god tid for å skape forventning og annonserer i blader for å kile temaet, foran den kommende messen. En personlig innbydelse sendes ut til pressen før pressevisningen. Til og med billetter sendes direkte ut til utstillerne. Vel fremme på messen møtes man deretter av store plakater og temaet for året følges opp på stedet. I dette eksempelet har print en viktig funksjon for å skape forventning og spenning for det som skal skje på messen.

Finnes det tilfeller når det ikke passer å bruke det trykte mediet i det hele tatt?
– Om du ønsker å få en viral spredning så er print meningsløst dels av holdbarhetsgrunner men også fordi digitale kanaler er en mer effektiv måte å nå ut til mange på.

Tekst: Camilla Buch og Søren Winsløw, AGI

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik