Formgiverne: Derfor trykk!

PUBLISERT: 13 oktober 2015
OPPDATERT: 13 oktober

Fire formgivere, to fra Danmark og to fra Sverige forklarer når og hvorfor de anvender trykksaker.

Claus Due er adm dir for det danske designbyrået Designbolaget. De ansatte beveger seg i spenningsfeltet mellom kunst, mote og kultur, alltid med en sterk tro på at hver jobb krever en skreddersydd løsning.

Claus Due fra Designbolaget.
Claus Due fra Designbolaget.

I hvilken sammenheng synes du at printmediet er mest relevant?
– Om man har lagt ned stor energi og pasjon i et prosjekt, utstilling eller et produkt, da opplever vi at våre kunder gjerne vil ha noe varig; en bok, en katalog, eller liknende.

Hvilke egenskaper med print er det som gjør det relevant der?
– Det er en spesiell følelse å sitte med en pent designet og trykt bok eller katalog. I dag, når alt er gratis på nettet, er det en glede i å holde en trykksak i hånden og vite at den representerer en verdi. Noe man har betalt for verdsettes også mer.

Kan du vise et eksempel på en vellykket kampanje som benytter seg av print?
– Vi formga en bok i forbindelse med at ett dansk galleri, Mikael Andersens, jubilerte. Galleriet har en lang og fin historie og har i årenes løp representert store kunstnere. Derfor var det passende å gi ut en mindre, men eksklusiv, jubileumsbok.

Denne jubileumsboken er produsert for det danske galleriet Mikael Andersen. Den er trykt på et papir der frem- og baksiden er bestrøket og ubestrøket, hvilket gir en kreativ effekt.
Denne jubileumsboken er produsert for det danske galleriet Mikael Andersen. Den er trykt på et papir der frem- og baksiden er bestrøket og ubestrøket, hvilket gir en kreativ effekt.

Hva, ifølge ditt syn, var det som gjorde kampanjen så vellykket?
– Vi valgte å trykke hele boken på Chromolux 700. Det er et papir med en bestrøket og en ubestrøket side. Gjennom hele boken skifter oppslagene mellom blank og ubestrøket. Det ga oss en mulighet til å trykke boken i 4 + 1 farger og dermed kunne vi presentere kunsten i fire farger på bestrøket papir og intervjuene i svart på de ubestrøkne sidene. Omslaget ble silketrykt for å gi det en ekstra finish. Det er et grep som i stor utstrekning har vært benyttet i kunstverdenen siden Andy Warhol.

Finnes det tilfeller når det ikke passer å bruke det trykte mediet i det hele tatt?
– Gratisaviser er sløseri med papir, det kommer jeg aldri til å forsvare. Ingen verdsetter heller gratisaviser og dessuten er nyhetene gratis på nettet.

Troels Faber er en av gründerne av byrået nr2154, med kontor i København og New York. Byrået arbeider med varemerkeutvikling, logoer, brosjyrer med mer.

Troels Faber er en av gründerne av byrået nr2154, med kontor i København og New York.
Troels Faber er en av gründerne av byrået nr2154, med kontor i København og New York.

I hvilken sammenheng synes du at printmediet er mest relevant?
– Trykksaker er på ordentlig. Når man vil kommunisere noe bestandig og etterlate mottakeren med et inntrykk som ikke bare er rent visuelt.

Hvilke egenskaper med print er det som gjør det relevant der?
– For en stund siden satt jeg med en bok som jeg har fått av min mor. Hun hadde fått den av sin far, som hadde fått den av sin onkel. Forsøk å gjøre det med en webside. Det avgjørende med trykksaken er at den er fysisk. Den har blitt produsert og eksisterer i den fysiske verden som i seg selv har en fysisk historie.

Hvor fungerer trykksaker bra?
– Visittkort er både en ren funksjonell utveksling av informasjon og et symbol for et fysisk møte mellom to personer. Det er essensen av en visuell identitet som definitivt bør lagres.

Hva, ifølge ditt syn, var det som gjorde kampanjen så vellykket?
– Vi lagde for en stund siden et visittkort for en ny dansk NGO (regjeringsuavhengig organisasjon) som arbeider med holdbarhetsspørsmål. Deres visittkort ble trykt og preget på Curious Matter, et papir som inneholder stivelse fra produksjonen av potetgull. Selve materialet forteller derfor noe om organisasjonens formål.

Visittkortet til den danske NGOen CHORA inneholder stivelse fra produksjon av potetgull.
Visittkortet til den danske organisasjonen CHORA inneholder stivelse fra produksjon av potetgull.

Finnes det tilfeller når det ikke passer å bruke det trykte mediet i det hele tatt?
– Jeg har vanskeligheter med å se hvordan vi kan gå tilbake til telefonkatalogen.

Hannes Persson er art director på Søder Reklambyrå.

Hannes Persson, Søder Reklambyrå.
Hannes Persson, Søder Reklambyrå.

I hvilken sammenheng synes du at printmediet er mest relevant?
– Jeg skulle ville si det slik: Som reklameperson, om man vil nå god effekt og ikke bare rekkevidde, synes jeg at annonsering i morgen-/dagspressen er veldig relevant. Mest relevant er vanskelig. Alle kampanjer må ha en bra miks.

Hvilke egenskaper med print er det som gjør det relevant der?
– Situasjonen der man treffer målgruppen. Når den er som mest mottakelig, nysgjerrig og engasjert. Når de faktiskt leser og ikke swiper forbi kattunger og ”du gjetter aldri hva som skjedde”. Det, sammen med den fysiske annonsen såklart. Papiret, bildekvaliteten, størrelsen. Og det er jo også en utfordring for annonsører og reklamearbeidere. Avislesere er en kresen målgruppe. Men også en veldig attraktiv målgruppe om vi snakker om pengene de konsumerer.

Kan du vise et eksempel på en vellykket kampanje som benytter seg av print?
– Jeg vet ikke om jeg skal skryte, men vi lagde en kampanje for Aquaria her i Stockholm som var en parodi på den klassiske ”Haisommer”-plakaten. De hadde bygget en ny såkalt Haitunnell. Men istedet for angripende hai på jente kjørte vi angripende jente på hai.

Hva, ifølge ditt syn, var det som gjorde kampanjen så vellykket?
– Det var en humor som tiltalte målgruppen: foreldre på jakt etter opplevelser med sine barn i Stockholm, i og med at vi lekte med printmediet, den gamle filmplakaten (både i motiv, finish osv). Plakater på byen og annonsering fungerte perfekt og ville aldri ha funket digitalt.

Finnes det tilfeller når det ikke passer å bruke det trykte mediet i det hele tatt?
– Nja. Stort sett er jeg lei av å kaste meningsløse utsendelser jeg får på jobb. Jeg synes man skal tenke alvorlig på hva det er for slags tilbud man har, til hvem og om print-DR er best før man begynner å poste helt vilt om fruktkurver, emballasje eller firmacruise.

Kina Giesenfeld er art director på BVD.

Kina Giesenfeld fra byrået BVD
Kina Giesenfeld fra byrået BVD

I hvilken sammenheng synes du at printmediet er mest relevant? Hvilke egenskaper med print er det som gjør det relevant der?
– Ulike kanalvalg støtter hverandre. De samvirker og har ulike oppgaver med innhold eller budskap som tilpasses for hver kanal. I dag overøses vi med kommunikasjon i ulike kanaler, disse kan være tydelige eller utydelige for samme budskap. Digitale kanaler gir også rom for spesialeffekter som iblant i sin tur kan gi mottakeren rom for ulik tolkning og derigjennom mislykkes med å nå ut med et spesifikt budskap. Print er slagkraftig med ekstremt kortfattet budskap og får da en mye viktigere rolle – og spesielt hva vi setter på trykk og hvilke signaler det sender ut. Å få en godt designet identitet i din hånd og holde et fint taktilt visittkort i din hånd kan vekke oppmerksomhet og skape tillit.

– Plakater og kampanjer er fortsatt best for print. En trykksak om f.eks. en visjon kan være omfattande, dyptgående og lagd for å leses ved flere ulike tilfeller og tilpasset å leve i flere år. På nettet havner vi kanskje et sted midt i mellom, men med maksimal frihet til å oppdatere og justere budskapet hver dag. En stor del av de oppdateringene foretak gjør i dag skjer digitalt og på deres hjemmesider, hvilket har minsket produksjonen av eksempelvis brosjyrer. Men, når man vil vise og fortelle noe spesielt kan fortsatt en vel gjennomtenkt brosjyre med holdbarhetstanken om å ha et bra formål og vekke følelser være det beste. Det får man ikke riktig til om man bare fokuserer på å legge det opp på en hjemmeside. Å bla og kjenne det taktile blir veldig viktig hvor man forsterker det man forsøker å formidle utad.

Kan du vise et eksempel på en vellykket kampanje som benytter seg av print? Hva, ifølge ditt syn, var det som gjorde kampanjen så vellykket?
– De mest vellykkede kampanjene i dag er virale og får sin spredning fra person til person gjennom sosiale medier. Unntaket er vel fortsatt Ikeakatalogen som stadig sendes ut til all husholdninger. Ikea jobber også med å øke spredningen av katalogen i digitale kanaler men den printede katalogen eksisterer og er nærværende i alle hjem. Print er i dag vurdert som kampanjeverktøy, istedet øker betydningen for høykvalitet og vel gjennomtenkt print for å forhøye varemerke og produkt. Der øker kvalitetskravene.
– Et godt eksempel der print har en viktig funksjon er Formex som jeg jobber med på BVD.
Der sender man ut katalogen til utstillerne i god tid for å skape forventning og annonserer i blader for å kile temaet, foran den kommende messen. En personlig innbydelse sendes ut til pressen før pressevisningen. Til og med billetter sendes direkte ut til utstillerne. Vel fremme på messen møtes man deretter av store plakater og temaet for året følges opp på stedet. I dette eksempelet har print en viktig funksjon for å skape forventning og spenning for det som skal skje på messen.

Finnes det tilfeller når det ikke passer å bruke det trykte mediet i det hele tatt?
– Om du ønsker å få en viral spredning så er print meningsløst dels av holdbarhetsgrunner men også fordi digitale kanaler er en mer effektiv måte å nå ut til mange på.

Tekst: Camilla Buch og Søren Winsløw, AGI

Les videre

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01