– Kun fem prosent av verdens etiketter trykkes digitalt. Og da er etiketter det området innen emballasjetrykk hvor det digitale trykket har kommet lengst. Det konstaterer hovedtaleren Kevin Karstedt, når han på årets Digipack konferanse forteller om den forventede veksten for digitaltrykt emballasje.
– Det er ikke slik at volymtrykket kommer til å forsvinne. Det kommer fortsatt å være hovedtrenden. Men de kommer til å minske, ettersom kundene bestiller mindre volumer av gangen og stadig fler digitaltrykte små ordre kommer til å etterspørres.
– Hybridpresser kommer til å være viktige i en overgangsperiode. På Labelexpo kunne jeg telle over 30 digitalpresser. Men interessant var det at samtlige store produsenter av flexobaserte etikettpresser nå hadde integrert digitale trykkpresser. Så hybrid er viktig for det vi kommer til å se i løpet av kommende år.
Esmark Finch i Dublin er bare interessert i de jobbene andre ikke vil ta i. Administrerende direktør John Mullane forteller om hvordan medisin må ha instruksjon på eksakt det språk som behøves. Han prater også om alle test-serier og om kampanjer, der et visst budskap skal stå på emballasjen i en periode.
Femdobling på fem år
John Mullane får spørsmål om hva deres minimumsopplag er. Han svarer: Ti. Da lurer spørsmålsstilleren på om han mener ti tusen. Han svarer: Nei, jeg mener ti. Deretter forteller han om hvordan alt handler om å skape rett flyt.
– Vi kan gå fra ordremottak til en ferdig eske på 45 sekunder, med bare en person involvert. Da er iGen trykkpressen, lakkeringsenheten og stansen sammenkoplet i en enhet. Deretter tar operatøren emballasjen og flytter den over i en limenhet, og fra denne er den klar på under ett minutt.
– Vi jobber med mange av de store varemerkeeierne. Det er de vi fokuserer på og arbeider med. Derfor har vi kontor i London også.
Et dilemma nå er at mange varer produseres i eksempelvis Polen. Der lover Esmark Finch å ha en ordre som legges innen lunsj på dag 1, fremme i Polen dag 3.
Innen Pharma fokuserer vi på to områder: Prototyper, før varen går till egentlig produksjon og korte serier til mindre markeder.
Smithers Piras statistikk viser at det digitale emballasjetrykket i Europa har økt fra tilsvarende 3 250 til 500 millioner A4 fra i fjor til i år. I 2020 regner de med at det tilsvarer 2,5 milliarder A4. Det er en femdobling på fem år.