Overlevelse på bokmarkedet krever tilpasning

PUBLISERT: 13 oktober 2015
OPPDATERT: 13 oktober

books_beatles

Den trykte boken har ikke dystre fremtidsutsikter, men det krever markante tilpasninger fra trykkeriene. Dette er konklusjonen fra det nyss avholdte 2015 European Book Printers’ Strategic Workshop.

Den trykte bok har i mange år blitt dømt døende, og i 2011 var de dystre spådommene at e-boken i 2015 ville ha en større markedsandel enn den trykte boken.  Men hvordan står det egentlig til med den trykte boken?

Dette hadde den europeiske bransjeorganisationen Intergraf satt seg fore å belyse ved en strategisk workshop for europeiske trykkerier og bokbinderier. I München samlet virksomheter fra det meste av Europa seg for, med utgangspunkt i en nyutgitt analyse utarbeidet av Smithers Pira, å drøfte bokens – og ikke minst bransjens – fremtid sett ut fra de tendensene man ser.

Som nevnt var konklusjonen at ikke alt ser dystert ut, men det krever tilpasning. Det nytter ikke å gjøre det samme som i går bare enda hardere, men i stedet skal den teknologiske utvikling utnyttes. For eksempel er der flere fordeler ved å benytte digitalt trykk, som gir mulighet for mange små opplag, i stedet for få store. Dermed minskes risikoen for usolgte bøker, og behovet for trykking tett på nærmarkedet økes, da man ikke kan vente lenge på levering av bøker fra Kina og Asia.

E-boken har hatt sviktende salgstall i 2015, mens pocketbokmarkedet har økt, ifølge tall fra USA.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324