Overlevelse på bokmarkedet krever tilpasning

PUBLISERT: 13 oktober 2015
OPPDATERT: 13 oktober

books_beatles

Den trykte boken har ikke dystre fremtidsutsikter, men det krever markante tilpasninger fra trykkeriene. Dette er konklusjonen fra det nyss avholdte 2015 European Book Printers’ Strategic Workshop.

Den trykte bok har i mange år blitt dømt døende, og i 2011 var de dystre spådommene at e-boken i 2015 ville ha en større markedsandel enn den trykte boken.  Men hvordan står det egentlig til med den trykte boken?

Dette hadde den europeiske bransjeorganisationen Intergraf satt seg fore å belyse ved en strategisk workshop for europeiske trykkerier og bokbinderier. I München samlet virksomheter fra det meste av Europa seg for, med utgangspunkt i en nyutgitt analyse utarbeidet av Smithers Pira, å drøfte bokens – og ikke minst bransjens – fremtid sett ut fra de tendensene man ser.

Som nevnt var konklusjonen at ikke alt ser dystert ut, men det krever tilpasning. Det nytter ikke å gjøre det samme som i går bare enda hardere, men i stedet skal den teknologiske utvikling utnyttes. For eksempel er der flere fordeler ved å benytte digitalt trykk, som gir mulighet for mange små opplag, i stedet for få store. Dermed minskes risikoen for usolgte bøker, og behovet for trykking tett på nærmarkedet økes, da man ikke kan vente lenge på levering av bøker fra Kina og Asia.

E-boken har hatt sviktende salgstall i 2015, mens pocketbokmarkedet har økt, ifølge tall fra USA.

Les videre

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Nytt fra Lotus og Epilog hos Alvøen

Alvøen er en leverandør av merkesystemer for permanent merking og kutting av ulike materialer. På Sign, Print & Promotion presenterer de flere laserkutte- og merkesystemer.
GeirMyhrvold

Alt for messen på en stand

Messeprodukter het tidligere Smarttelt og skiftet navn etter å ha utvidet sortimentet med produkter for messestand. På Sign, Print & Promotion viser de litt av hva de kan tilby.
Messeprod 3

Spekket med nyheter hos Luth Gruppen

Luth Gruppen er veteraner på Sign, Print & Promotion og har i år en av de største standene. Der byr man på nyheter innen alt fra DTF til eco-solvent og etikettprintere.
Gunnar Müller w

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek