Overlevelse på bokmarkedet krever tilpasning

books_beatles

Den trykte boken har ikke dystre fremtidsutsikter, men det krever markante tilpasninger fra trykkeriene. Dette er konklusjonen fra det nyss avholdte 2015 European Book Printers’ Strategic Workshop.

Den trykte bok har i mange år blitt dømt døende, og i 2011 var de dystre spådommene at e-boken i 2015 ville ha en større markedsandel enn den trykte boken.  Men hvordan står det egentlig til med den trykte boken?

Dette hadde den europeiske bransjeorganisationen Intergraf satt seg fore å belyse ved en strategisk workshop for europeiske trykkerier og bokbinderier. I München samlet virksomheter fra det meste av Europa seg for, med utgangspunkt i en nyutgitt analyse utarbeidet av Smithers Pira, å drøfte bokens – og ikke minst bransjens – fremtid sett ut fra de tendensene man ser.

Som nevnt var konklusjonen at ikke alt ser dystert ut, men det krever tilpasning. Det nytter ikke å gjøre det samme som i går bare enda hardere, men i stedet skal den teknologiske utvikling utnyttes. For eksempel er der flere fordeler ved å benytte digitalt trykk, som gir mulighet for mange små opplag, i stedet for få store. Dermed minskes risikoen for usolgte bøker, og behovet for trykking tett på nærmarkedet økes, da man ikke kan vente lenge på levering av bøker fra Kina og Asia.

E-boken har hatt sviktende salgstall i 2015, mens pocketbokmarkedet har økt, ifølge tall fra USA.

Tags: ,
Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Nytt blad ute

Sign & Print nummer 226 er ute, med Canons Anton Strand som…

Karibu setter nye standarder for rull-til-rull print

Stiefel Digitalprint GmbH i Lenting nær München ble nylig den første kunden som begynte å produsere på en Karibu rull-til-rull printer. Både administrerende direktør og operatør er begeistret for kvaliteten som Karibu leverer på alt materialet: –Det beste jeg noensinne har sett i rull-til-rull-print.

Publisert av: 

web-to-print: Intervju med Fabian Frenzel

Forklaringen på hvorfor WtP er et vellykket konsept, er ikke fordi online trykkerier bruker flest mulig og størst mulige trykkpresser. Disse er lett tilgjengelige i alle deler av verdenen. Den virkelige verdien av WtP er basert på en enkel idé – nemlig en brukervennlig online plattform, som pålitelig oppfyller kundenes krav.

Publisert av: 

Kvesser i alle emballasjesegmenter

Antalis kom inn på Empack-messen og viste den bredden de har i emballasjeløsninger.
– Alt fra standardløsninger, spesielle løsninger til det faktum at du kan gå fra enkle produkter til en helhet med maskiner for automatisk emballasje. Det er det vi prøver å symbolisere her, sier Fredrik Carlsson.

Publisert av: