Molvik over på arifiQ

PUBLISERT: 15 oktober 2015
OPPDATERT: 15 oktober
Knut Molvik hos Molvik Grafisk AS
Knut Molvik hos Molvik Grafisk AS

arifiQ er nå tilgjengelig i norsk versjon og gjennom Agfa Graphics’ Thor Gudmundsen har Molvik Grafisk AS funnet det innovative svenske tilbuds- og ordreverktøyet.

Prosessen har gått raskt. På to uker fra den første introduksjonen av arifiQ-verktøyet har Molvik Grafisk AS tatt beslutningen og er nå i gang. Med arifiQ kan selgerne, etter bare et par timers kurs i systemet, arbeide selvstendig med prisforespørsler og tilbud.

Det fullskala kalkylesystemet med den direkte responsen gjør at det tar mindre enn sekunder å se hvordan prisen påvirkes mellom ulike valg. Takket være dette kan selgerne gi en pris direkte ute hos kunden i trygg forvissing om korrekte kalkyler.

-Vi vet at sjansen til å vinne ordren er mye større når du er raskest med å komme med en pris, så da vi fikk se arifiQ var det en enkel beslutning, sier Knut Molvik, daglig leder og partner hos Molvik Grafisk AS.

Når selgeren klikker på bestill, ser produksjonen med en gang hvilken maskin og hvilket papir som trykksaken skal produseres på, med detaljerte opplysninger om hvor lang tid som er beregnet på de forskjellige arbeidsmomentene.

-Denne arbeidsmetoden kommer både til å frigjøre ressurser, minske administrasjonen men også øke kontrollen over kostnader. Ytterligere en ting er at risikoen for feil minimeres, hvilket ellers er et problem med tradisjonelle systemer der det ofte kreves gedigen kunnskap og erfaringer for å regne kalkyler, fortsetter en glad Knut Molvik.

Trykkeriet holder til i denne bygningen
Trykkeriet holder til i denne bygningen.

Molvik Grafisk AS er et tradisjonsrikt trykkeri i Bergen, som blant mye annet produserer verdens mest ansette Beatlesblad. Foretaket har tradisjon med å ligge i forkant med ny produksjonsteknikk. Trykkeriet var også i forkant av den digitale revolusjonen. – Vi startet vel sånn rundt 1996-97 med vår første digitale maskin, sier Molvik. – Vi hadde ikke så store forventninger, og ble positivt overrasket over trykkvaliteten. Likevel, den ble mest benyttet til prøvetrykk – det var jo ingen ferdiggjøringslinje. Men rundt 2003 gikk vi ut og begynte å ta imot ordre på digitaltrykk, da hadde vi investert i ny maskin fra Canon. Det går så det griner. Nå står digitaltrykk for ca en tredjedel av omsetningen. Digitaltrykk er jo en pengemaskin. Det gjør seg nesten selv, mens offset er et håndverk. Likevel, uten digitaltrykk kunne vi ikke ha investert så mye i nytt utstyr på offsetdelen som vi gjør. Nå har vi gått over til Ricoh på det digitale, vi fant ut at det lønte seg, rent pengemessig.

For ett år siden flyttet de inn i nye lokaler. De leier ikke, de har kjøpt den delen av bygget de holder til i. Offset- og ferdiggjøringsdelen av trykkeriet okkuperer den ene etasjen i trykkeriet. Her skiftes utstyret ut på løpende bånd. – Da internett begynte å ta av, så tenkte jeg at vi måtte finne på noe, forteller Molvik. – Så da begynte vi med foliering og preging. Det får de ikke til på internett! En annen ting som ikke lett lar seg skapes på nettet er esker. Molvik har to linjer for liming av esker, men han nøler med å kalle seg emballasjefabrikant. – Vi stanser ut kartong og limer det sammen til små esker, men det er jo ikke tykk papp. Det er noen firmaer i Oslo vi produserer mange slike esker for. Vi har egen salgsavdeling i Oslo.

Nå gjør Molvik Grafisk AS et teknologisprang med arifiQ, også når det gjelder prosessen for salgs- og ordrehåndtering.

-Fantastisk moro å få samarbeide med Molvik Grafisk AS. Deres bevisste innstilling om å finne nye smarte arbeidsmåter og ta ny teknologi til hjelp er veldig inspirerende. Vi ser frem til et langsiktig og fremgangsrikt samarbeid sammen med Molvik Grafisk AS sier Stefan Karlsson, IT-sjef hos arifiQ.

arifiQ – et kraftig og fleksibelt kalkylesystem for trykkerier

Pris på mindre enn ett minutt: arifiQ er en onlinetjeneste med et superenkelt brukergrensesnitt. Systemet reduserer radikalt tiden for tilbud og kalkyler samtidig som trykkeriet kan kjenne seg trygg på de eksakte beregningene. Ingen ekspertkompetanse kreves av brukeren, den er inbygget i systemet.

Les videre

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Programvaresamarbeid for bedre flyt

ECO3 og eProductivity Software (ePS) har inngått et strategisk partnerskap med mål om å ta automatiseringen hos trykkeriene til neste nivå.
ECO3-ePS-1024x684

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324