Papir slår stadig de digitale medier

PUBLISERT: 3 november 2015
OPPDATERT: 3 november

Smartpads, nettbrett-pc’er, og smartphones. Det er masser av moderne medier som prøver å overta papirets rolle som vårt foretrukne lesemedie – men vil det lykkes? Det korte svaret er; neppe!

Artikkel av Peter Ravnhøj, Country Manager, Epson Danmark

Det er sant at når en overfylt tog en gang var fylt med folk som leste dagens morgenavis, er det nå mer sannsynlig at flertallet i stedet  benytter smarttelefonen eller nettbrettet til å lese de siste nyhetene. Imidlertid er det fortsatt slik at i mange fagmiljøer, inkludert advokatfirmaer, bedriftskontorer og andre yrker, og i hele utdanningssektoren, spiller papirdokumenter fortsatt en stor rolle.

Styrken i et trykt dokument

Rollen er spesielt viktig når det gjelder å fordøye informasjonen, og muligheten for å ta reelle, konkrete notater. I 2013 viste en norsk studie av skoleelever som hadde lest tekst på papir kontra de som hadde lest via en dataskjerm at papir er bedre for noen aspekter av forståelse. Studien ble gjennomført av «Lesesenteret ‘ved Universitetet i Stavanger og bestod i å dele opp en gruppe på 72 10-klasseelever i to grupper, som begge ble tildelt to tekster – en fiksjon, den andre fakta. Den viktige forskjellen var at en gruppe skulle lese tekstene på en dataskjerm, og den andre på papir.

Studien viste at de fleste av studentene som hadde lest tekstene på en dataskjerm hadde forstått mindre enn de som hadde lest de samme tekstene på papir – dette gjaldt både den faktiske og den fiktive teksten. Faktisk gjennomførte det samme forskerteamet en studie i fjor, da de testet e-lesere i forhold til papirbaserte bøker. Igjen ble det funnet at deltakerne som hadde lest teksten på papiret, var bedre i stand til å huske hendelser i en oppdiktet historie, spesielt rekkefølgen av gitte hendelser. Eksempelet viser en egenskap hos trykt tekst som tidligere kan ha blitt oversett.

En interessant trend?

Selv med spredningen av tablets og smartphones, ser man likevel at mange foretrekker å skrive ut kart for navigasjon, oppskrifter og eposter bekreftelser av arrangementer og leveranser. Mange selskaper tilbyr nå papirløse oversikter for fakturering eller kontoer, og fremhever det som et «grønt» alternativ. Imidlertid er det ikke så mye forskning på betydningen av å produsere miljøvennlig papir med hensyn til den langsiktige betydningen av elektronikk, kassert utstyr og den energien som kreves for å betjene dem. Ifølge en studie utgitt av teknologikonsulentfirma Forrester Research Inc. i 2013, valgte mer enn halvparten av kundene til amerikanske selskaper fortsatt papiroversikter når de hadde valget.

Ikke bare svart og hvitt

På Epson er det ingen hemmelighet at vi har en egeninteresse i bruken av trykte dokumenter, og det er en løsning som vi tror vil ikke endre seg i årene som kommer. Som allerede nevnt, mange mennesker liker å skrive ut daglige dokumenter, spesielt når de skal korrekturlese tekster eller formelle kontrakter. Men vi er også stolte av å være banebrytende med ny teknologi og nye produkter, noen som fremmer en endring i måten skoler og bedrifter fungerer på. Dette har inkludert etablering av interaktive projektorer som gjør det mulig for et forbedret nivå av samarbeid, både i styrerom og i klasserom, skannere og utfyllende programvare, som gjør det enkelt å digitalisere og arkivere filer, og til og med utvidet realitybriller, som endrer måten informasjon og omgivelsene kan samhandle med hverandre.

Mens verdien av utskrifter fortsatt anerkjennes av mange sammen med en svært digitalisert verden, fortsetter Epson til å utvikle produkter som gir energieffektiv kvalitetsutskrifter når dette er ønskelig. Disse inkluderer Epsons nye EcoTank-serie, som gjør utskrift av dagligdagse dokumenter enkelt og økonomisk, og Workforce Pro RIPS serien av kommersielle skrivere, som gir en rekke fordeler til kontorutskrifter.

 

 

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324