Kortreist print for kinoer

PUBLISERT: 10 november 2015
OPPDATERT: 10 november

canon_kortreist_print

Canon Norge inngår samarbeid med Nordisk Film Distribusjon og Storm Films om lokal produksjon av trykksaker.

Filmbransjen er storkonsumenter av trykksaker, og Canon Norge tilbyr nå i samarbeid med Nordisk Film Distribusjon og Storm Films at kinoer i flere byer nå kan produsere sitt markedsmateriell hos lokale trykkerier. Dette sparer både miljøet, tid og kostnader.

Ca. 250 spillefilmer lanseres hvert år. Til disse filmene fraktes det flere trailerlass med postere, bannere og materiell til markedsføring av filmene ut til kinoene. Dette materiellet blir pakket og administrert. Lars Hellebust, produsent i Storm Films, forteller at filmbransjen kan spare millionbeløp bare i plukking, pakking, håndtering og transport i løpet av et år.

– Bare kostnaden ved frakt og porto er gjerne over 100 000 kroner for en storfilm. Dette er langreiste varer som gjerne kommer fra Kina før de havner på en lokal kino, for eksempel i Alta. Dette er ikke spesielt miljøvennlig, sier han og lovpriser det nye samarbeidet med Canon Norge.

Den norske storfilmen for barn, Julekongen, er pilotprosjekt
Digital trykk er i ferd med ta over en stor del av produksjonen av trykksaker. I tillegg har maskinene blitt rimeligere, noe som har gjort at flere har økonomi til å anskaffe dem. Anton Strand, Channel Director for Wide Format Group i Canon Norge forklarer hva samarbeidet går ut på:

– Vi støtter opp om lokalt næringsliv ved å innsource trykketjenestene i Norge. Det blir hvert år brukt enorme summer kun på porto, som nå heller bidrar til bedre markedsføring av filmene til publikum. Pilotprosjektet har vært den norske storfilmen Julekongen. Erfaringene her er også at de lokale kinoene får tilgang til grafisk kompetanse i lokalmiljøet.

– Vi opplever ofte at svært mye av materiellet som distribueres til kinoene aldri blir brukt. Det bestilles ofte langt flere postere enn det som brukes. Bannerne som gjerne er 3×2 meter størrelse er store å håndtere, og blir derfor aldri hengt opp. Trist for kinoene. Trist for miljøet. Trist for distributørene av film og ikke minst trist for filmen som kanskje aldri rekker å bli oppdaget, fortsetter Hellebust.

– Årsaken er ofte at det ikke er ressurser hos den lokale kinoen til å montere materialet. Ofte passer ikke bannerne til lokalene. I den desentrale løsningen får kinoene en lokal partner, avslutter Anton Strand.

Å produsere materiell på stedet gir flere umiddelbare fordeler:

  • Støtter opp om lokalt næringsliv
  • Sparer portokostnader
  • Sparer miljøet for utslipp pga frakt
  • Kortere ledetider
  • Dra nytte av lokal kompetanse ved installasjon av materiellet og større grad av skreddersøm på hvert enkelt sted

Julekongen – full rustning har premiere på norske kinoer 13. november.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324