Sverige: Papiraviser borte innen 5-10 år mener utvalg

PUBLISERT: 10 november 2015
OPPDATERT: 21 mars
Anette Novak
Anette Novak

Den svenske medieutredningen har publisert en delrapport der de kommer med dystre spådommer. Ifølge deres prognoser kommer nedleggelsen av papiraviser stadig nærmere. Medieutredningen konstaterer at trykte aviser kommer til å være borte i løpet av 5-10 år. Aftonbladet legges ned i 2017 og Expressen i 2023, mener utvalget.

De svenske konsumentene velger i stadig større grad digitale og mobile medier. 5. november overleverte medieutredningens Anette Novak utredningens rapport til den svenske kulturministeren.

– Vi har utarbeidet en prognose etter hvordan opplagsutviklingen ser ut. Det kommer ikke til å skje plutselig og vil ha ulikt utslag på ulike markeder. Men den bedømmelsen vi gjør er at avisen enten legges ned gradvis med utgivelsesdager som minskes, mens andre legger ned helt i løpet av en overskuelig periode, sier utrederen Anette Novak.

Hun poengterer at det smerter, men at det må tas på alvor. – Størstedelen av avisenes inntekter kommer fra printforretningsområdet idag. Det er viktig at vi tar dette inn. Grunnen til at vi tar opp det som er vanskelig å snakke om, er at vi vil finne en måte å ta mediene gjennom dette.

Utredningen har ved flere tilfeller fått hard kritikk fra bransjen. Medieforetak har ved flere tilfeller satt spørsmålstegn ved utreder Anette Novak for at hun ikke har lyttet til de svenske medieselskapene og deres syn på utfordringene. Hun har i sin tur svart at de har vært velkomne på de åpne møtene som har vært arrangert, og at beslutningen om å takke nei til enkelte møteinnkallinger har hatt som formål å verne om utredningens uavhengighet.

Delrapporten på drøyt 350 sider er en gjennomgang av dagens situasjon og et blikk mot fremtiden.

Delrapporten Medborgarna och Medierna foreligger som PDF her.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong