Apples kreativitetsbrett i butikken

PUBLISERT: 17 november 2015
OPPDATERT: 17 november
iPad Pro i bruk, her med Pencil
iPad Pro i bruk, her med Apple Pencil

Salget av Apples nye Ipad Pro, som retter seg mot designere og utviklere er i gang, og med det også Apple Pencil og Smart Keyboard, som skal gi presisjon og funksjonalitet på Ipad. Smart Keyboard er tilgjengelig i fargen koksgrå til veiledende utsalgspris 1790 kroner, men er kun tilgjengelig med engelsk/amerikansk tastaturoppsett. Apple Pencil koster 1099 kroner og Logitechs bakbelyste tastaturetui 1490 kroner.

Her er de norske prisene på iPad Pro:

* WiFi 32GB: 8990 kroner
* WiFi 128GB: 10 490 kroner
* LTE 128GB: 11 990 kroner

– Den første responsen til iPad Pro fra apputviklere og kunder har vært fantastisk, og vi er glade for å kunne få ut Ipad Pro til kunder over hele verden denne uken, sa Philip Schiller, Apples visepresident for verdensomspennende markedsføring. Ipad Pro er vår kraftigste ipad noensinne, noe som gir brukerne enda større muligheter til å skape fritt og arbeide effektivt, takket være den fantastiske 12,9-tommers Retina-skjermen, en kraftig 64-bit A9x chip og den banebrytende Apple Pencil og nye Smart Keyboard. Det blir artig å se hva de finner på med iPad Pro.

iPadPro_Pencil_Lifestyle2-PRINT_-1024x683Scott Belsky, visepresident for produkter hos Adobe, sier at iPad Pro åpner for nye typer mobil kreativitet som endrer arbeidet i de kreative yrkene.
– Takket være at iPad Pro har en større skjerm og lynrask ytelse vil kreative fagfolk til å dra full nytte av Adobes serie med Creative Clouds mobile apper. Muligheten til å manipulere et bilde på 50 megapiksler direkte på iPad Pro i Photoshop Fix og deretter sende den til Photoshop CC på en stasjonær datamaskin for finjustering er et godt eksempel på industridrevet samarbeid som millioner av Adobe og Apple-brukere kan dra nytte av, sier han.

Også Georg Petschnigg, en av grunnleggerne av Fiftythree og den populære skisseappen Paper, kommenterte at Apples nye brett er optimalt for programmet:
– Kreative fagfolk over hele verden bruker Paper i sine arbeidsprosesser for å designe alt fra flytdiagrammer og storyboards til trådmodeller og arkitektoniske skisser. Ipad Pro er den optimale plattformen for Paper, med en kraftig 12,9-tommers Retina-skjerm og en A9x chip med ytelse på linje med de fleste bærbare PC-er. Med iPad Pro får Paper-brukerne en enda større og mer dynamisk plass hvor de raskt kan samle ideer når inspirasjonen kommer, for eksempel notater, bilder, tegninger eller diagrammer.

IT-avisen melder om at iPad Pro har en feil som går igjen, ved fullading til 100% har den en tendens til å henge seg opp og må restartes ved å holde inne både hjem- og strømknappen i ti sekunder. Ventelig vil feilen utbedres ved en snarlig oppdatering av iOS.

Les videre

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Mutoh lanserer vannbasert rulleprinter med UV-teknologi

Denne printeren, som først ble vist på Drupa 2024 er nå tilgjengelig gjennom Mutohs distributører og partnere i Europa.
mutoh

Summa introduserer vinylkutter til DTF-applikasjoner

Den nye S Class 3-DTF er designet for å forhindre riper eller rullemerker som vanligvis oppstår ved transport av PET-film.
Summa-DTF-cutter

20.000 dupleks B1-ark i timen med inkjet

HP lanserer to nye rull-til-rull inkjetpresser. PageWide Press T4250 HDR og PageWide Web Press T500M HD som vil øke trykkerienes muligheter for vekst i høyvolumsproduksjon.
HP-PageWide-T500M-HD_factory_front_3-1-beskuren

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek