Nedgang for reklamemarkedet i oktober

PUBLISERT: 24 november 2015
OPPDATERT: 21 mars
Mediebarometeret for oktober 2016
Mediebarometeret for oktober 2016

Ifølge Mediebarometeret for oktober krympet reklamemarkedet med åtte prosent den måneden, men den generelle nedgangen i år er «bare» på 1,4 prosent hittil.
Tallene viser netto reklameomsetning i de store mediebyråene og omfatter rundt 60 prosent av det totale reklamemarkedet i Norge, men utelater rubrikkannonser. Nedgangen rammer hardest hos trykte medier som avis, magasin og fagpresse. Statistikken viser at avisene tapte 32 prosent i oktober.

Internett øker med 10,9% % mot samme periode i 2014, og omsatte for mer enn 2,184 milliard kroner. Økningen i kroner er 214 millioner så langt i år. Internett har en stabil markedsandel på 28,6 %.

 

For hver krone som går til papirmedier, går to kroner til internett. Dette er imidlertid ikke en generell trend, idet trykte annonser har bremset sin nedgang, og Novembertallene er forventet å bli mye bedre.

Lenker:

Siste nytt

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Fiery ønsker å være din printers hjerne

Fiery fokuserte på "den digitale fabrikken" under Fespamessen. De demonstrerte Rip-programmet sitt, Digital Factory, sammen med DTF-printeren Epson G6000.
fieryDSC0258
Fiery ønsker å være din printers hjerne

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Les videre

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3
Efi lanserer kraftig hybridprinter