
Ifølge Mediebarometeret for oktober krympet reklamemarkedet med åtte prosent den måneden, men den generelle nedgangen i år er «bare» på 1,4 prosent hittil.
Tallene viser netto reklameomsetning i de store mediebyråene og omfatter rundt 60 prosent av det totale reklamemarkedet i Norge, men utelater rubrikkannonser. Nedgangen rammer hardest hos trykte medier som avis, magasin og fagpresse. Statistikken viser at avisene tapte 32 prosent i oktober.
Internett øker med 10,9% % mot samme periode i 2014, og omsatte for mer enn 2,184 milliard kroner. Økningen i kroner er 214 millioner så langt i år. Internett har en stabil markedsandel på 28,6 %.
For hver krone som går til papirmedier, går to kroner til internett. Dette er imidlertid ikke en generell trend, idet trykte annonser har bremset sin nedgang, og Novembertallene er forventet å bli mye bedre.
Lenker: