Nedgang for reklamemarkedet i oktober

PUBLISERT: 24 november 2015
OPPDATERT: 21 mars
Mediebarometeret for oktober 2016
Mediebarometeret for oktober 2016

Ifølge Mediebarometeret for oktober krympet reklamemarkedet med åtte prosent den måneden, men den generelle nedgangen i år er «bare» på 1,4 prosent hittil.
Tallene viser netto reklameomsetning i de store mediebyråene og omfatter rundt 60 prosent av det totale reklamemarkedet i Norge, men utelater rubrikkannonser. Nedgangen rammer hardest hos trykte medier som avis, magasin og fagpresse. Statistikken viser at avisene tapte 32 prosent i oktober.

Internett øker med 10,9% % mot samme periode i 2014, og omsatte for mer enn 2,184 milliard kroner. Økningen i kroner er 214 millioner så langt i år. Internett har en stabil markedsandel på 28,6 %.

 

For hver krone som går til papirmedier, går to kroner til internett. Dette er imidlertid ikke en generell trend, idet trykte annonser har bremset sin nedgang, og Novembertallene er forventet å bli mye bedre.

Lenker:

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324