
På Inprint 2015 viste Fujifilm sin nye inkjetprinter, Acuity LED 1600 II, en LED-UV-hybrid for storformat. På arrangementet ble den demonstrert i en spesiell konfigurasjon for å lage korrekturprøver for emballasjetilpassinger.
De viste også en rekke andre teknikker for industrielle og andre pakkeutskriftsprogrammer, og Fujifilms markedssjef for deres grafiske europeiske division, Jon Harper Smith, forklarte at foretaket først og fremst engasjerer tre ulike typer av kunder på messen; storformattrykkerier som vil dyppe tærne i det industrielle printmarkedet, digitale inkjetintegrerte foretak som bygger digitale printmotorer og fabrikanter fra sektorer utenfor print som vil dra nytte av fordelene med inkjettrykk.
– Innen inkjet er vi ganske velkjente for de storformattrykksystemene for grafisk som vi leverer men på Inprint viste vi den teknologien som sitter inni disse systemene og andre typer av digitale printere, sier Jon Harper Smith. Vi ser vekst i industritrykkområdet og pratet med folk på messen som vi vanligvis ikke ville ha oppfattet som kunder.
Det som dro flest besøkende til Fujifilms stand på messen var deres industrielle inkjetskriverhode Dimatix Samba, som foretaket viste i kombinasjon med ett av deres vannbaserte blekktyper for å skrive ut på dekorpapir for laminatgulv.
– Vi er meget besluttsomme om å øke bevisstheten rundt Fujifilms inkjetteknologi utenfor våre tradisjonelle trykkerisektorer, sier Gary Barnes, markedssjef for spesialblekkssystemer hos Fujifilm, og mener at deres Inprint-stand viste hvordan inkjetteknologi med hell kan bidra til vekst for det industrielle markedet.