Norske barnebøker trykkes på papir fra regnskog

PUBLISERT: 14 desember 2015
OPPDATERT: 14 desember

barneboker_av_regnskog

Regnskogfondet: Risiko for at tømmer fra ulovlig skoghogst ender i billige barnebøker trykt i Kina.

Barn er glade i fargesprakende bøker med kartongtykke sider og gøyalt ekstrautstyr som høyttalerenheter, snører og innlimte pappfigurer. Slike bøker som det tilsynelatende ofte kan lønne seg å få lagd i Kina.

Men de fargerike bøkene kan ha en dyster bakside. Det er nemlig risiko for at produsentene uforvarende kan gjøre seg medskyldige i tvilsom eller kanskje rett og slett ulovlig skoghogst. En nylig undersøkelse av norske barnebøker trykt i Asia viste at 11 av 24 bøker inneholdt fiber fra regnskogtømmer.

22 av de undersøkte bøkene var produsert i Kina. Undersøkelsen ble gjort i USA for Regnskogfondet. Liknende undersøkelser av tyske og amerikanske barnebøker har tidligere gitt tilsvarende resultater.

EUs tømmerregulativ er et tiltak som blant annet skal forhindre at europeiske papirimportører importerer papir fra regnskogstømmer, og regulativet inneholder derfor sporbarhetskrav for papir. Dessverre gjelder ikke dette regulativet ferdige trykksaker, hvilket innebærer at det kommer bøker hit som kan kompromittere trykksaker lagd i Europa, fordi de kan stamme fra ulovlig skoghogst.

Reelt problem
Her i Sign og Print er vi selvsagt klar over at vi er representanter for en rekke virksomheter som har en klar kommersiell interesse av at så få bøker som mulig blir sendt til trykking i Kina. Men dette endrer ikke at vi snakker om et reelt problem. Norske grafiske virksomheter vil gjerne måles og konkurrere på bærekraft og miljø, men det krever at det stilles samme krav til de kinesiske trykksakene som til de europeiske.

Hos Regnskogsfondet ergrer man seg over at det prisverdige ønsket hos foreldrene om å gi barna gode leseopplevelser kan ha så alvorlige konsekvenser for regnskogen.

– Det er synd at barns gode leseopplevelser får alvorlige konsekvenser for regnskogen. Slik papirindustrien holder på må eventyrene snart skrives om til at Postmann Pat kjører tømmerbil i regnskogen, eller at Rødhette ikke har noen skog å gå gjennom til bestemors hus, sier Lars Løvold, daglig leder i Regnskogfondet.

Regnskoger ryddes
Stadig flere norske forlag flytter produksjonen av bøkene sine til Kina av økonomiske hensyn. Kina er storimportør av tømmer og papirmasse fra Indonesia, hvor det årlig hogges enorme regnskogsområder for å møte den globale etterspørselen etter papir. Dette tømmeret blir til slutt brukt til å lage bøker og andre trykksaker, som blant annet ender opp i norske bokhandlere og barnerom. Tall fra 2014 viser at nesten halvparten av all norsk import av bildebøker for barn var fra nettopp Kina.

– Regnskogen i Indonesia er under et enormt press, og er et av landene i verden der mest regnskog går tapt. Skal vi ha håp om å redde regnskogen, må papirindustrien skjerpe seg, sier Løvold.

Han mener at forlagene må sikre seg at papirmassen til å trykke bøker ikke kommer fra skoghogst som ødelegger regnskogen:

– Ingen foreldre har lyst til til å forbinde barnas leseopplevelse med ødeleggelse av regnskogen.

Lønningene i de fleste asiatiske land ligger langt under europeisk nivå, og i mange av landene produseres det døgnet rundt uten at arbeiderne av den grunn får noen form for tillegg. Det koster altså ikke trykkeriene der ute noe ekstra å holde maskinene i gang i døgnkontinuerlig drift. Og for barnebøkene gjelder det spesielle at det ofte også skal limes små leketøyelementer av forskjellig slag inn for hånd, hvilket gjør det særlig attraktivt å få de produsert i østen. Prisen man betaler for dette er at forbrukerne ikke har mulighet for å vite om bøkene de kjøper er produsert under ordentlige forhold.

Listen: Dette er de 11 barnebøkene fra undersøkelsen som man fant regnskogfibre i:

  • Jeg elsker deg sååå mye – Spektrum
  • Røverrotta – Omnipax
  • Sofia den første: kongelig piknik – Egmont Litor
  • Bli kjent med myke dyrevenner – Egmont Litor
  • Barnets første eventyrbok: Lille Rødhette – Norsk fakta forlag
  • På eventyr med Viktor – i skogen – Norsk fakta forlag
  • 3D utforsker: Regnskogen – Norsk fakta forlag
  • Postmann Pat: Hemmelig spesialpakke – Forlaget Buster/Buster Nordic AS
  • Babydyr – Fortellerforlaget
  • Eventyr i regnskogen. Bok og spill – Hermon forlag
  • På eventyr med Pinocchio – Front forlag

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik