Investeringslysten er stor i grafisk bransje, og i andre halvår 2015 ble det installert rekordmange Xerox digitalpresser hos norske produksjonsbedrifter. Hele 25 trykkpresser i seriene Versant 2100 og Versant 80 ble satt i drift, for segmentet 80 til 100+ sider/min. I tillegg til dette ble det installert 3 Xerox iGen-presser, der nye iGen5 setter standarden i det aller kraftigste segmentet. Når vi også tar med 16 produksjonsmaskiner i segmentet 60-70 sider/min, når vi en total på 44 digitale produksjonspresser til norske bedrifter etter sommerferien i fjor. Administrerende direktør i BizDoc, Petter Langkaas, ser ikke bort fra at det er solgt flere Xerox-produksjonspresser enn konkurrentene har solgt til sammen.
– Høsten har vært hektisk, for å si det forsiktig. Investeringslysten er høy, og markedet har forstått at Xerox har ledende løsninger som sikrer resultater på bunnlinja. Derfor selger vi også flere maskiner enn konkurrentene. Tidligere dreide beslutningene seg ofte om hastighet og kvalitet. Nå dreier det seg i større grad om oppetid og automatisering, for alle vet at pengene tjenes når pressa går. Der ligger Xerox-løsningene helt i toppsjiktet, og mange kunder forteller om oppetid på over 90 prosent. Da har man luket bort tid til innstilling, kalibrering, service og annen driftsstans, forteller han.
Automatisering var et nøkkelord for fjoråret, og Langkaas er sikker på at det er en trend som vil fortsette fremover.
Mange av kundene håndterer flere hundre oppdrag hver dag, det stiller krav til automatisering og logistikk. Med riktig arbeidsflyt og teknologi kan man også få god økonomi i småjobbene, og én operatør kan håndtere flere trykkmaskiner. Xerox FreeFlow Core er en fremragende plattform for automatisering, og vi gjennomførte en rekke prosjekter basert på denne teknologien i fjoråret. I tillegg valgte mange av kundene våre å utvide tjenestespekteret sitt gjennom løsninger som Impleo Web2print og Impleo Respons & Analytics. Det forstår vi godt, for det er som kjent alltid enklere å levere flere tjenester til eksisterende kunder enn å jage nye kunder, sier Petter Langkaas, som ikke tror årets Drupa-messe vil legge noen demper på investeringene utover våren.
Ny teknologi lanseres fortløpende, og vi opplever eksempelvis stor interesse for iGen5. Når man velger riktig teknologipartner og løsninger for automatisering og arbeidsflyt, er det også enklere å ta i bruk den beste trykkteknologien til enhver tid. Derfor tror vi den gode trenden fortsetter utover året, avslutter Petter Langkaas.