Uredd satsning i Skien

PUBLISERT: 12 januar 2016
OPPDATERT: 12 januar
”Ny” 70-100-presse med fire fargeverk og lakkverk er en del av fremtiden hos Skiensbedriften.
”Ny” 70-100-presse med fire fargeverk og lakkverk er en del av fremtiden hos Skiensbedriften.

Thure Trykk har aldri vært redd for å satse, heller ikke når mange spår nedgang for trykte medier. I den nye produksjonshallen i Skien har de investert stort både i digitaltrykk og offset. Og – ikke minst – i inneklima og lager.

50 år med trykksaker
Det er 50 år i år siden familiebedriften i Skien ble etablert, og andre generasjon i bedriften, Jan Thure Halvorsen, har alltid ønsket å ha de beste produksjonsløsningene. Han har kombinert offset og digitaltrykk gjennom to tiår, og fra sitt nye kontor i ”andre etasje” har han full oversikt over hele produksjonen, der to Xerox iGen 150-presser dekker hele langsida i den største produksjonshallen.

Tekst
Oppetid er kritisk for lønnsomheten. – Vi har mer enn 90 prosent oppetid i vår digitaltrykkproduksjon, forteller Jan Thure Halvorsen.

– Satsning på digitaltrykk over tid har gitt oss erfaring og kunnskap som er gull verdt i dag, forteller han. Filosofien vår er enkel; bedriften skal håndtere så godt som alle typer oppdrag i eget hus, ha de mest produktive løsningene og bli oppfattet som løsningsorientert og konkurransedyktig av alle kunder, sier Jan Thure. Den filosofien har gitt et godt rykte og ei god bunnlinje gjennom en årrekke, og nå altså gjort det mulig å bygge eget industribygg med topp moderne maskinpark og infrastruktur.

Alle typer oppdrag
Jan Thure liker å ha oversikt, og han er mer enn middels opptatt av teknologi, både profesjonelt og privat. Derfor var det en selvfølge å bygge kontor i egen etasje, med panoramautsikt over de to produksjonshallene. Fra det ene vinduet har han oversikt over offsetproduksjonen, der en Manroland 70-100 firefargepresse med lakkverk nettopp er installert. Gjennom det andre vinduet ser han produksjonshallen med de to iGen-pressene samt storformatproduksjonen med flatbedplotter og skjærebord. Hele produksjonen benytter offline ferdiggjøring i bedriftens ferdiggjøringsavdeling, der de blant annet har en kraftig Horizon samlestifter som håndterer alt av hefter og magasiner.

Tekst
Imponerende produksjonshall Thure Trykk. Etter 50 år i trange lokaler, er sjefen sjøl storfornøyd med produksjonshaller som er skreddersydd for grafisk produksjon.

– Kombinasjonen av digitaltrykk og offset gjør at vi kan si ja til så godt som alle typer oppdrag, og at vi kan ta oss betalt for kortere leveringstid når det haster. Jeg vil si det så sterkt som at de to trykkteknologiene bidrar til hverandres suksess. Offset skaper digitaltrykkoppdrag og vice versa, for det handler om å kunne håndtere alle oppdragene med den mest egnede teknologien, og gjerne også gi kunden mulighet til å velge mellom ulike opplag, leveringstider og annet. Med to identiske digitalpresser får vi maksimal fleksibilitet, samtidig som maskinene har identisk trykkbilde. Vi kjører begge på matt toner og stort sett med Silk-kvaliteter. Ofte produserer vi prøvetrykk, et tidlig-opplag eller et restopplag fra offset på samme papir i digitaltrykk, også det med tilnærmet samme trykkbilde mellom digitaltrykk og offset, forteller Jan Thure Halvorsen, som tror de vil trykke både digitalt og i offset i mange år ennå. Bedriften driver eget bokforlag, og bokproduksjon utgjør en viktig andel av offsetproduksjonen. Den nye offsetmaskinen kan også trykke på kartong, et av flere områder som de ser vekstpotensial i.

Skreddersydde industrilokaler
Når man kan eie, tegne og bygge produksjonshallen selv, kan man også gjøre skreddersydde valg. Thure-sjefen legger ikke skjul på at han har involvert seg sterkt i hele byggeprosessen, og at han er såpass egenrådig at han valgte å bore etter egen fjernvarme fremfor å kaste seg på det eksisterende tilbudet som dekker industriområdet. – Jeg elsker konkurranse og misliker monopolister, derfor bruker jeg heller en slump penger for å være selvforsynt, forteller han. I det 1400 kvadratmeter store bygget er arbeidslyset behagelig og luftfuktigheten stabil med et av markedets beste luftfukteanlegget. Jan Thure forteller at det på ingen måte er tilfeldig.

Også logistikken er skreddersydd for grafisk produksjon hos Thure Trykk.
Også logistikken er skreddersydd for grafisk produksjon hos Thure Trykk.

– Det er ingen tvil om at tonerbasert teknologi fungerer best når inneklimaet er optimalisert for produksjonen. Derfor passer det godt å skille offset og digitaltrykk i to haller. Med stabilt perfekte luftforhold får vi helt stabil digitaltrykkvalitet, uten å benytte avtrekkene som Xerox-maskinene er utstyrt med. Etter mange år i altfor trange lokaler som ikke var bygget for industriproduksjon, setter vi stor pris på akkurat det. Mennesker presterer også best under gode arbeidsforhold, derfor har vi løsninger for lys og luft på øverste hylle, og alle flatene i bygget er malt hvite for å sikre godt arbeidslys. Nå er alt fra logistikk til produksjon tilrettelagt for grafisk produksjon, det gir direkte utslag på oppetiden. Vi opplever faktisk en oppetid på over 90 prosent på produksjonsmaskinene fra Xerox, i tillegg til at de to produksjonsmaskinene håndteres av én operatør. I en bransje hvor marginene er små, er det nødvendig å ha den mest produktive teknologien og infrastrukturen. Vi driver ”print on demand”, ikke ”print if you can”, oppsummerer Thure-sjefen.

Går for vekst
Med utvidet maskinkapasitet, oppgradert arbeidsflyt og nye fasiliteter for alle medarbeidere, har tradisjonsrike Thure Trykk kapasitet til å vokse. – Andre bygger ned, vi bygger opp! Vi tror det er mer å hente i lokalmarkedet, i tillegg til at vi skal ta godt vare på eksisterende kunder. Enkelte har sett på oss som et bakgårdstrykkeri på Kleiva, det er det definitivt slutt på. Nå skal vi ut og hente nye kunder, og det vil markedet merke. Kunder som kommer hit, forstår med en gang at vi driver grafisk produksjon i toppdivisjonen, sier Jan Thure Halvorsen.

Thure Trykk
Famielieeid bedrift i Skien, etablert 1965. Flyttet inn i nye industrilokaler november 2015. 14 medarbeidere, ca 23 millioner kroner i årlig omsetning.
Produksjon:
Offset, 70 x 100 Manroland firefargepresse med lakkverk.
Digitaltrykk: 2 stk Xerox iGen150 med FreeFlow RIP og Xerox Core arbeidsflyt. Flatbed storformatprinter og skjærebord.
Egen ferdiggjøringsavdeling med blant annet Horizon samlestifter.

Tekst og bilder: Egil Smalberget

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01