Mimaki satser på sublimering

PUBLISERT: 26 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar

mimaki_TS500P_KeyVisual-390px

I februar vil Mimaki lansere en 3,2 meter bred sublimeringsskriver for tekstilindustrien – Superwide TS500P-3200. Den rullbaserte storformatskriveren er konstruert for overføringspapir i tekstilindustrien, og har en rekke bruksområder, inkludert tekstiler og innendørs soft signage.

– On-demand utstyr brukes i økende grad til produksjon av klær i stedet for konvensjonelle analoge systemer, takket være evnen til raskt å gi høy fleksibilitet og små opplag, sier Mike Horsten, Markedsdirektør EMEA hos Mimaki Europa og fortsetter:

– Det startet med at moteindustrien så fordelene med on-demand digitaltrykk og dens fordeler til skreddersydde og variable partier. Vi ser nå at trenden utvides til interiør og hjemmedekor. Produksjonen kan flyttes fra eksterne steder med lave kostnader til nærmere steder, nær konsumentene. Vi tror at denne trenden også kommer til å strekke seg til produksjon av tekstiler i ekstra stort format for hjemmeinnredning fra gardiner til møbeltrekk og sengetøy. Personlig tilpasning og lange leveringstider passer ikke sammen.

TS500P-3200 har en ny type skrivehode, og toppfarten er opp til 180 kvadratmeter i timen. Det er 12 skrivehoder gruppert i tre forskjøvne rader som skyter ut blekkdråper i høy hastighet, noe som ifølge selskapet skal sikre korrekt dråpeplassering med høy avstand til hodet.

– Etterspørselen etter innendørs soft signage øker sammenlignet med PVC-solvente utskrifter. Dette er delvis på grunn av den fleksible produksjonen som gjør at svært kreative mønstre som oppfyller kravene til mote og trender. Mimaki er stolte av å kunne levere den løsningen som tilfredsstiller kravene til dette markedet, sier Mike Horsten.

Les videre

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Kodak vil transformere fra offset til digitalt med en ny gigant

Den enormt store trykkpressen Prosper Ultra 520 spilte den åpenbare hovedrollen blant Kodaks Drupa-nyheter. Et sterkt mål for selskapet er at trykkerier skal legge over offsetjobber til denne pressen uten å måtte gå på akkord med kvalitet eller hastighet.
kodak-DSC0765

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676