En god dag på jobben for HBO-lederen

PUBLISERT: 17 februar 2016
OPPDATERT: 21 mars

– Det er akkurat som å vinne Champions League, sier Ørjan Risanger, daglig leder i HBO AS i Haugesund.

Han trykker et praktverk om favorittlaget Liverpool. Et fantastisk morsomt oppdrag, sier Risanger som er et av lagets store fan. Det spesielle oppdraget har fått mye oppmerksomhet, blant annet et flott innslag på TVHaugaland. 

HBO tillater seg å spøke litt også i forbindelse med dette oppdraget i en pressemelding: «Da kan vi meddele at HBO fra fredag 12. februar dobler alle priser som kjøres gjennom vår offset maskin. Alle fargevalser og trykkvalser i trykkmaskinen er blitt gullbelagt med fantastisk innhold og gir nå DIN trykksak en uvurderlig høy verdi.» Det gullbelagte innholdet er selvsagt Liverpool-sidene.

Avdelingsleder trykk Dag Skiftestad og daglig leder Ørjan Risanger overvåker bokproduksjonen
Avdelingsleder trykk Dag Skiftestad og daglig leder Ørjan Risanger overvåker bokproduksjonen

Aldri før har så mange store røde profiler delt sin personlige historie i en og samme bok. Ragnhild Lund Ansnes har fått i tale kapteiner fra Ron Yeats til Steven Gerrard. «Liverpoolkapteiner» slippes i mars. Dette er Ragnhilds tredje bok om Liverpool FC. Den første handlet om hva fotball gjør med oss supportere. Bok nummer to tok for seg hva fotballen gjør med spillerne når karrieren er over og hverdagen kommer. Nå kommer trolig den siste boka hennes; møter med tidligere Liverpool-kapteiner.

Spørsmålet er vel om Liverpool henter gull i årets sesong. Ørjan mister nok aldri troen på det.

Han har i hvert fall en god hånd om Haugesund Bok & Offset AS som etablerte trykkeri i 1969 og har siden starten vært innovative og nytenkende. Blant annet utviklet bedriften sin egen trykksak-applikasjon som inviterer til samspill med kundene. HBO-appen er tilgjengelig for gratis nedlasting på Iphone og IPad. HBO som har 14 ansatte ser at denne appen har bidratt til merkevareoppbygging, og har vært nyttig til å informere spesielt nye kunder om papirets egenskaper og muligheter.

HBO har ingen konkrete investeringsplaner, men følger nøye med i den teknologiske utviklingen. Trykkeriet produserer mye brosjyremateriell og butikkmateriell, og har et godt fotfeste som boktrykker.

-Jeg opplever at vi får kundene til å satse på å bruke papiret på nye måter, bruke mer spesielle effekter som gir resultater og er villige til å betale for det, sier Ørjan Risanger. HBO har et stabilt kundegrunnlag, men merker som de fleste andre i grafisk bransje en volumnedgang. Derfor satser HBO på å bygge opp en større kundebase. – Vi er over hele landet, og har hovedtyngden av sitt marked på Østlandet og Vestlandet.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade