– Det er akkurat som å vinne Champions League, sier Ørjan Risanger, daglig leder i HBO AS i Haugesund.
Han trykker et praktverk om favorittlaget Liverpool. Et fantastisk morsomt oppdrag, sier Risanger som er et av lagets store fan. Det spesielle oppdraget har fått mye oppmerksomhet, blant annet et flott innslag på TVHaugaland.
HBO tillater seg å spøke litt også i forbindelse med dette oppdraget i en pressemelding: «Da kan vi meddele at HBO fra fredag 12. februar dobler alle priser som kjøres gjennom vår offset maskin. Alle fargevalser og trykkvalser i trykkmaskinen er blitt gullbelagt med fantastisk innhold og gir nå DIN trykksak en uvurderlig høy verdi.» Det gullbelagte innholdet er selvsagt Liverpool-sidene.
Aldri før har så mange store røde profiler delt sin personlige historie i en og samme bok. Ragnhild Lund Ansnes har fått i tale kapteiner fra Ron Yeats til Steven Gerrard. «Liverpoolkapteiner» slippes i mars. Dette er Ragnhilds tredje bok om Liverpool FC. Den første handlet om hva fotball gjør med oss supportere. Bok nummer to tok for seg hva fotballen gjør med spillerne når karrieren er over og hverdagen kommer. Nå kommer trolig den siste boka hennes; møter med tidligere Liverpool-kapteiner.
Spørsmålet er vel om Liverpool henter gull i årets sesong. Ørjan mister nok aldri troen på det.
Han har i hvert fall en god hånd om Haugesund Bok & Offset AS som etablerte trykkeri i 1969 og har siden starten vært innovative og nytenkende. Blant annet utviklet bedriften sin egen trykksak-applikasjon som inviterer til samspill med kundene. HBO-appen er tilgjengelig for gratis nedlasting på Iphone og IPad. HBO som har 14 ansatte ser at denne appen har bidratt til merkevareoppbygging, og har vært nyttig til å informere spesielt nye kunder om papirets egenskaper og muligheter.
HBO har ingen konkrete investeringsplaner, men følger nøye med i den teknologiske utviklingen. Trykkeriet produserer mye brosjyremateriell og butikkmateriell, og har et godt fotfeste som boktrykker.
-Jeg opplever at vi får kundene til å satse på å bruke papiret på nye måter, bruke mer spesielle effekter som gir resultater og er villige til å betale for det, sier Ørjan Risanger. HBO har et stabilt kundegrunnlag, men merker som de fleste andre i grafisk bransje en volumnedgang. Derfor satser HBO på å bygge opp en større kundebase. – Vi er over hele landet, og har hovedtyngden av sitt marked på Østlandet og Vestlandet.