07 Media: Flere tangenter å spille på

PUBLISERT: 25 februar 2016
OPPDATERT: 21 mars

-Overtagelsen av Coor Media er et klart strategisk grep fra vår side. Det gir oss nye kunder innenlands, kunder med et sterkt internasjonalt preg, sier konsernsjef i 07 Media Håvard Grjotheim.

I 07 Media, et av Skandinavias største mediehus, er normalen å ha flere tanker i hodet samtidig. For få dager siden kom nyheten om overtagelsen av mediebyrået Coor Media med tilhold i Veritassenteret på Høvik.

Samtidig planlegges samlokalisering av offsetproduksjonen på Østlandet til 07 Aurskog inkludert nye investeringer i både offset og digitaltrykk i 07 Xpress.

07 Media blir tilført ny kompetanse og nye markedsmuligheter gjennom Coor Media. Dessuten gir overtagelsen økt volum innenfor offset og digital produksjon. Grjotheim forventer også nye muligheter innenfor digitale medier.

-Hvordan passer Coor Media inn i 07 Medias portefølje?

-Det passer godt inn i vår portefølje både i forhold til større industrielle kunder og med en betydelig bredde i plattformer og teknologi. Vi blir også tilført ny kompetanse innenfor design/strategisk design, og de har kompetanse på samhandling i større internasjonale nettverk og større internasjonale selskaper.

-07 Media har hatt en betydelig organisk vekst her hjemme de siste årene og har lykkes med det i et krevende marked. Når kommer det et oppkjøp i utlandet?

-Det har vi ingen kommentarer til. Vi ser alltid etter nye muligheter i markedet.

07 Media kan se tilbake på et godt fjorår med et tilfredsstillende resultat. Vi har hatt en organisk vekst på ca 8 prosent gjennom året. Starten på 2016 ser bra ut, selv om januar alltid er en krevende måned i vår bransje, sier Håvard Grjotheim.

Coor Media er et fullservice mediebyrå som arbeider med visuelle identiteter, reklame, magasiner og webløsninger.  Selskapet har vært en del av Coor Service Management (CSM) siden selskapet fusjonerte med Det Norske Veritas Eiendom i 2005. Selskapet har levert tjenester innen kommunikasjon, design og produksjon til en rekke ulike kunder. Coor Media er likevel ikke en del av CSM sin kjernevirksomhet, og selskapet har derfor besluttet å avvikle Coor Media med virkning fra 30. april 2016. I denne forbindelse har man nå kommet til enighet med 07 Media om videreføring av driften.

07 Media overtar store deler av det kreative teamet i Coor Media og etablerer med dette en avdeling på Veritas-senteret på Høvik i Bærum. Den nye avdelingen vil være i drift fra 1. mai og skal ivareta og bygge videre på Coor Medias eksisterende kunder og samarbeidspartnere.

Samlokaliserer

07 Media besluttet tidligere i år å samlokaliserer offsetproduksjonen på Østlandet til 07 Aurskog. –Flyttingen får naturligvis konsekvenser gradvis utover våren. Vi har tidligere indikert en avgang på 25-30 årsverk. Noen nye stillinger kan bli etablert i samme periode på grunn av vekst på blant annet 07 Xpress. Prosessen er godt kommunisert til de ansatte og alle er informert. Vi regner med at samlokaliseringen vil være sluttført i løpet av august 2016, slik det ser ut nå med hensyn til nye investeringer og flytting av maskiner.

Samlokaliseringen knytter seg først og fremst til markedets krav om stadig effektivisering og den konkurransen vi møter i internasjonale markeder. Samtidig faller dette sammen med at 07 Medias avtale om lokalene i Peter Møllers vei er inne i sine siste år og at maskinene i 07 Oslo uansett skulle erstattes i denne perioden.

Om 07 Media

07 ble etablert som selskap i 2007 (derav navnet 07) og er bygget opp rundt flere veletablerte virksomheter innenfor områdene grafisk produksjon, webpublisering og design.

De første virksomhetene som var med på å etablere 07 var PDC Tangen, GAN Grafisk og GAN Media og Krone Trykk. 07 Media kan dermed vise til en historie i bransjen som går tilbake til 1940-tallet. Siden etableringen i 2007 har en rekke selskaper blitt innlemmet i konsernet. Hovedkontoret ligger i Oslo, men 07 Media har også virksomhet på Aurskog, i Kristiansand, Moss, Tønsberg og Valdres.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324