Skiltforum: en kunnskapsbedrift

PUBLISERT: 25 februar 2016
OPPDATERT: 21 mars

Etter et par år med oppgraderinger og nyansettelser, kan den dynamiske bedriften Skiltforum AS på Kolbotn vise til et godt 2015 resultat. –Fjoråret var kjempegøy med en betydelig vekst. Vi så resultatet av innsatsen. Vi har også en meget god start på 2016, sier administrativ leder Vibeke Lie.

Skiltforum ASSkiltforum er virkelig en gründerhistorie. Trond Lie og en partner startet selskapet i 1982 i en garasje på Vålerenga i Oslo, og gjorde alt fra salg til montasje selv. Noen år senere flyttet de til Oppegård og vokste videre. I dag har bedriften seks fast ansatte.

-Vi er opptatt av å drive relasjonsbygging og langvarige forhold til våre kunder. Personlig service og oppfølging er vårt mantra, sier Vibeke Lie.

Skiltforum presenterer seg som totalleverandør, leverandør av visuell kommunikasjon. De er en ja-bedrift. Det de ikke kan selv, skaffer et solid nettverk av samarbeidspartnere og leverandører.  Kjerneområdet er det tradisjonelle skilt og fasade-faget, men trenger kunden nye kontormøbler eller elektriske bommer, så formidler Skiltforum det også. –Det å være rådgivere for kunden er viktig for oss. Det er en fordel for kunden med ett kontaktpunkt for flere problemløsninger.

Bedriften har en moderne maskinpark. Den 2×3 meter store MultiCam fresen har vist seg å være en betydelig ressurs. Her freses det i alle materialer bortsett fra stål. Produktene kan variere fra resepsjonsbord til utstillingspodier og utstillingsmontere.

Markedet

Skilt og dekorbransjen er i en rivende utvikling. Rimelig ny teknologi gir mange nye muligheter. Og det kommer stadig flere tilbydere i markedet. – De store aktørene vil nok bestå også i fremtiden, men mindre bedrifter på vår størrelse vil bli mer spesialiserte og søke sammen i nettverk, sier Lie.

Skiltforum har hovedmarkedet på Østlandet, men leverer til hele landet gjennom kjeder og lokale forbindelser.

Bedriften har mange lojale kunder. – Noen av dem for eksempel Volvo Maskin og busselskapene i hovedstadsområdet, har fulgt oss helt fra starten.

Kompetanse

Daglig leder Trond Lie er opptatt av at Skiltforum skal være en kunnskapsbedrift. – Vi gir ansatte muligheten til kursing og til å få ut og lære om andre bedrifter. Trond har lenge vært opptatt av den faglige utviklingen i bransjen og har deltatt i etableringen av prøvenevnden. Vi tar vår del av ansvaret og har nå vær andre lærling. Det er en positiv erfaring, sier Vibeke Lie.

Ledelsen har bevisst rekruttert kompetanse som de selv ikke hadde. Ett eksempel er Vibeke selv som er høyskoleutdannet innen økonomi og administrasjon. Salg- og markedsføring og grafisk design er også områder hvor det er hentet inn ny kunnskap.

På hjemmesiden til Skiltforum understrekes dette med å bygge kompetanse: «Nysgjerrigheten og læretrangen har vi aldri mistet, og vi streber alltid etter å bli dyktigere fagpersoner. Det er en av grunnene til at vi har valgt å være lærlingebedrift for det relativt nye svennebrevet i profileringsdesign. Dette er faget som tar den gode, gamle skiltmakeren inn i det 21 århundre med tanke på teknologi, prosjektering, design og trender. Det er flott å kunne føre noe av vår erfaring videre, men vi setter også stor pris på den kunnskapsutvekslingen vi får sammen med unge, idérike mennesker».

 

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong