Skiltforum: en kunnskapsbedrift

PUBLISERT: 25 februar 2016
OPPDATERT: 21 mars

Etter et par år med oppgraderinger og nyansettelser, kan den dynamiske bedriften Skiltforum AS på Kolbotn vise til et godt 2015 resultat. –Fjoråret var kjempegøy med en betydelig vekst. Vi så resultatet av innsatsen. Vi har også en meget god start på 2016, sier administrativ leder Vibeke Lie.

Skiltforum ASSkiltforum er virkelig en gründerhistorie. Trond Lie og en partner startet selskapet i 1982 i en garasje på Vålerenga i Oslo, og gjorde alt fra salg til montasje selv. Noen år senere flyttet de til Oppegård og vokste videre. I dag har bedriften seks fast ansatte.

-Vi er opptatt av å drive relasjonsbygging og langvarige forhold til våre kunder. Personlig service og oppfølging er vårt mantra, sier Vibeke Lie.

Skiltforum presenterer seg som totalleverandør, leverandør av visuell kommunikasjon. De er en ja-bedrift. Det de ikke kan selv, skaffer et solid nettverk av samarbeidspartnere og leverandører.  Kjerneområdet er det tradisjonelle skilt og fasade-faget, men trenger kunden nye kontormøbler eller elektriske bommer, så formidler Skiltforum det også. –Det å være rådgivere for kunden er viktig for oss. Det er en fordel for kunden med ett kontaktpunkt for flere problemløsninger.

Bedriften har en moderne maskinpark. Den 2×3 meter store MultiCam fresen har vist seg å være en betydelig ressurs. Her freses det i alle materialer bortsett fra stål. Produktene kan variere fra resepsjonsbord til utstillingspodier og utstillingsmontere.

Markedet

Skilt og dekorbransjen er i en rivende utvikling. Rimelig ny teknologi gir mange nye muligheter. Og det kommer stadig flere tilbydere i markedet. – De store aktørene vil nok bestå også i fremtiden, men mindre bedrifter på vår størrelse vil bli mer spesialiserte og søke sammen i nettverk, sier Lie.

Skiltforum har hovedmarkedet på Østlandet, men leverer til hele landet gjennom kjeder og lokale forbindelser.

Bedriften har mange lojale kunder. – Noen av dem for eksempel Volvo Maskin og busselskapene i hovedstadsområdet, har fulgt oss helt fra starten.

Kompetanse

Daglig leder Trond Lie er opptatt av at Skiltforum skal være en kunnskapsbedrift. – Vi gir ansatte muligheten til kursing og til å få ut og lære om andre bedrifter. Trond har lenge vært opptatt av den faglige utviklingen i bransjen og har deltatt i etableringen av prøvenevnden. Vi tar vår del av ansvaret og har nå vær andre lærling. Det er en positiv erfaring, sier Vibeke Lie.

Ledelsen har bevisst rekruttert kompetanse som de selv ikke hadde. Ett eksempel er Vibeke selv som er høyskoleutdannet innen økonomi og administrasjon. Salg- og markedsføring og grafisk design er også områder hvor det er hentet inn ny kunnskap.

På hjemmesiden til Skiltforum understrekes dette med å bygge kompetanse: «Nysgjerrigheten og læretrangen har vi aldri mistet, og vi streber alltid etter å bli dyktigere fagpersoner. Det er en av grunnene til at vi har valgt å være lærlingebedrift for det relativt nye svennebrevet i profileringsdesign. Dette er faget som tar den gode, gamle skiltmakeren inn i det 21 århundre med tanke på teknologi, prosjektering, design og trender. Det er flott å kunne føre noe av vår erfaring videre, men vi setter også stor pris på den kunnskapsutvekslingen vi får sammen med unge, idérike mennesker».

 

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768