Merkur Grafisk: Storsatsing ble Ricoh-film

PUBLISERT: 2 mars 2016
OPPDATERT: 2 mars

I fjor kjøpte oslobedriften Merkur Grafisk  to arktonere Ricoh Pro C9100s og en Ricoh Pro C7100x. Nå har Ricoh laget en video om prosjektet. Den kan du se her

Lederkvartetten i Merkur Grafisk
Lederkvartetten i Merkur Grafisk

Ricoh melder at Merkur Grafisk ble overbevist av trykk-kvalitet, mediafleksibilitet og produktiviteten til printerne – og mulighetene Pro C7100x gir av effektløsninger ved å bruke hvit og klar toner. I februar ble det kjent at bedriften investerte i et nytt limfresanlegg med en stor grad av automatikk fra CP Bourg. Maskinen tar opplag fra digitaltrykk og er allerede i full drift.

Merkur Grafisk har gjennomgått store endringer i organisasjon og produksjon, og en merkbar dreining mot digital produksjon og tjenesteutvikling startet i 2012. Da kjøpte selskapet opp Flexi Trykk som var et meget godt og ekspeditt selskap, som var godt rustet for små offset og digital produksjon. Flexi Trykk er nå integrert i Merkur Grafisk som en egen ekspressavdeling og er utviklet videre for å tilfredsstille dagens krav til leveranse og kvalitet.

-Vi ser en klar økning mot digital produksjon og tjenesteleveranser. Markedet for offset reduseres gradvis, men vi har allikevel mange kunder som foretrekker offset og faktisk øker sine volumer hos oss, forteller markedssjef Kjetil Sjøeng.

Han synes det er flott å kunne arbeide i en bedrift som har alle fagenheter samlet i eget hus. Dette gir oss mulighet for å levere det kunden ønsker raskt, fleksibelt og med topp kvalitet. Flere av våre kunder synes det er trygt og enkelt å samarbeide med oss.

Merkur Grafisk har vært i Jacobsen-familiens eie siden starten for 88 år siden. I dag er fire av fem familiegrener representert i styret. Merkur Grafisk er en av hjørnesteinsbedriftene i grafisk bransje med sine 48 ansatte. Tiden har langt fra stått stille i 88 år. De har klart å tilpasse seg endringene i markedet og teknologien.

–Vi har gått fra å være et tradisjonelt grafisk produksjonsselskap, til å nå være en markedsorientert grafisk leverandør med meget høy kompetanse og all produksjon i egne lokaler, sier Kjetil Sjøeng.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324