I fjor kjøpte oslobedriften Merkur Grafisk to arktonere Ricoh Pro C9100s og en Ricoh Pro C7100x. Nå har Ricoh laget en video om prosjektet. Den kan du se her

Ricoh melder at Merkur Grafisk ble overbevist av trykk-kvalitet, mediafleksibilitet og produktiviteten til printerne – og mulighetene Pro C7100x gir av effektløsninger ved å bruke hvit og klar toner. I februar ble det kjent at bedriften investerte i et nytt limfresanlegg med en stor grad av automatikk fra CP Bourg. Maskinen tar opplag fra digitaltrykk og er allerede i full drift.
Merkur Grafisk har gjennomgått store endringer i organisasjon og produksjon, og en merkbar dreining mot digital produksjon og tjenesteutvikling startet i 2012. Da kjøpte selskapet opp Flexi Trykk som var et meget godt og ekspeditt selskap, som var godt rustet for små offset og digital produksjon. Flexi Trykk er nå integrert i Merkur Grafisk som en egen ekspressavdeling og er utviklet videre for å tilfredsstille dagens krav til leveranse og kvalitet.
-Vi ser en klar økning mot digital produksjon og tjenesteleveranser. Markedet for offset reduseres gradvis, men vi har allikevel mange kunder som foretrekker offset og faktisk øker sine volumer hos oss, forteller markedssjef Kjetil Sjøeng.
Han synes det er flott å kunne arbeide i en bedrift som har alle fagenheter samlet i eget hus. Dette gir oss mulighet for å levere det kunden ønsker raskt, fleksibelt og med topp kvalitet. Flere av våre kunder synes det er trygt og enkelt å samarbeide med oss.
Merkur Grafisk har vært i Jacobsen-familiens eie siden starten for 88 år siden. I dag er fire av fem familiegrener representert i styret. Merkur Grafisk er en av hjørnesteinsbedriftene i grafisk bransje med sine 48 ansatte. Tiden har langt fra stått stille i 88 år. De har klart å tilpasse seg endringene i markedet og teknologien.
–Vi har gått fra å være et tradisjonelt grafisk produksjonsselskap, til å nå være en markedsorientert grafisk leverandør med meget høy kompetanse og all produksjon i egne lokaler, sier Kjetil Sjøeng.