Renessanse Media: Topp moderne bokproduksjon

PUBLISERT: 17 mars 2016
OPPDATERT: 17 mars

jørn våråker RenessanseRenessanse Media, nyetablert i Liertoppen Næringspark, er en uke inn i en ny æra for bokproduksjon i Norge. De første bøkene er produsert fra en ny hardcoverlinje og to nye digitalpresser. Kapasiteten er en halv million bøker i året. – Vi har doblet kapasiteten, fått betydelig større fleksibilitet, og har stor tro på fremtiden for vår bokproduksjon, sier utviklings ansvarlig Jørn Våraker.

Renessanse Media er ett av  trykkeriene i landet som har oppnådd leveringsavtale med Gelato. Det åpner for nye markedsmuligheter.

Selskapet har fem år i Asker og ti år i Oslo bak seg. Ved årsskiftet tok de i bruk flunkende nye lokaler i næringsparken, 1000 kvadratmeter produksjonsflate og 1000 kvadratmeter pallelager. I fjor rundt bedriften 18,5 millioner i omsetning, og i innkjøringsåret 2016 vil de i hvert fall nå 20 millioner.

SONY DSC

De nye digitalpressene, Xerox igjen 150 og Xerox Nuvera 314 er de samme to som bedriften allerede hadde i virksomhet. Det har vørt en vellykket satsning. Hardcoverlinjen består av en SMYTH digitale trådsømmaskin og stivbind produksjonsutstyret og ZECHINI stivbind produksjonsutstyr.

Bokproduksjon i Norge har vært sett på som nærmest umulig på grunn av sterk konkurranse fra lavkostland. Men det har ikke skremt trioen Jørn Våraker, Trond Torstensen og Kjell-Even Våraker som utgjør ledelsen i Renessanse Media. –Vi treffer markedet med det opplaget vi kjører. Hvem er det vel som synes det er lurt å vente på at fire bøker blir trykt i utlandet, sier Jørn Våraker. De leverer raskere enn andre bokprodusenter.

bøker RenessanseI dag kan de kjøre opplag helt ned til ett eksemplar opp til 1000 hardcoverbøker om dagen. I dag kjøres det i snitt opplag på 300 i farger og 500 i sort/hvitt. Fleksibiliteten kan bidra til at forlagene slipper å holde stor lagerkapasitet. Men får skreddersydd sine opplag til realistisk omsetningsmulighet.

Renessanse Media har 15 ansatte. Ledertrioen og en nyansatt selger jobber i markedet. De utfører også tradisjonelt reproarbeid og har eget designteam slik at bedriften kan ta hånd om hele bokprosessen.

-Vi har vokst mest på nye kunder i nye markeder de siste årene. Vi holder på med noe som vi kan, og har bygge kompetanse på i 30 år. Vi levere topp kvalitet, har oppnådd en strømlinjeformet produksjon. Hardcoverbøkene vi leverer kan konkurrere i kvalitet med hvilken som helst annen bok som står i butikkhyllen, sier Jørn Våraker.

Bedriften leverer nærmest alt innen tradisjonelle og moderne trykksaker.  Det gjelder store kvanta, som er vanlig med for eksempel brevark, konvolutter, brosjyrer, kataloger og flyers kan det lønne seg å trykke i offsettrykk. Renessanse Media produserer blant annet plakater i meget høy kvalitet (str. 50×70 cm og 70×100 cm), samt roll ups, seil, bannere og lignende.

SONY DSC

«Renessanse» står for fornyelse. De lever opp til sitt navn. Som de selv skriver på sin hjemmeside: renessanse står for nye idéer, avansert teknologi og ubegrensede muligheter innen visuell og grafisk ­kommunikasjon. For nytt liv til klassiske verdier fra grafisk bransje, som respekt for kunnskap og godt håndverk, pålitelighet og vilje til å gå det ekstra stykket som gjør at kunden blir helt fornøyd. Slik sett er vi i takt med historien: Renessansen var en periode med intens nyskaping og nytt liv for kunst og vitenskap fra glemte sivilisasjoner

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324