Kodak Norden på offensiven

PUBLISERT: 15 april 2016
OPPDATERT: 15 april

ulf_malm_web_3902Kodak Norden ruster seg til årets Drupa. Ønsket er å vise det nordiske markedet det nye Kodak som i dag er et solid selskap med 6400 ansatte – som tror på det trykte ordet. 

Ulf Malm er sjef for Kodak Norden: – Vi skal vise frem nye produkter innenfor tradisjonell offset i form av plater, arbeidsflyt og utviklingen innenfor Nexpressområdet. Vi kommer også med en helt ny teknikk innenfor blekk.

 Men dere planlegger salg av alt dette med blekk?

– Planen er å selge, men vi skal arbeide videre som ett eneste selskap frem til Drupa. Siden får vi se hva fremtiden vil vise.

Hva kan man gjøre nytt på plater?

– Sonora er vår fremkallingsfrie plate som vi har arbeidet med i to år nå. Vi kommer til å vise at Sonora har en plass også hos heatset, avistrykkerier og mer kompliserte applikasjoner enn de vi tradisjonelt har kjørt Sonora. Det er en kontinuering utvikling av produktene hvor nye egenskaper tas frem. Det vi vil med Sonora, er å få den grafiske bransjen til å bli enda bedre på miljøområdet ved å fjerne vann og avløp i produksjonsmiljøet.

Må du ikke vaske eller gummiere platen?

– Nei, det er en helt tørr prosess. Etter noen omdreininger i trykkpressen har det belyste laget løsnet og pressen er klar for bruk. Det kreves ingen spesiell behandling av det materialet. Akkurat nå har vi to versjoner av Sonora, en for sivil- og en for avistrykkerier. I fremtiden kommer vi sikkert til å se ytterligere bruk av Sonora. Det kan være en plate som er spesielt utviklet for coldset og en som er optimalisert for heastset og uv.

Utviklingen av Kodaks arbeidsflyt har stått stille en stund?

Utviklingen av arbeidsflyt stoppet opp i forbindelse med at Kodak gikk inn i Chapter 11 og rekonstruerte selskapet. Men etter at de gikk ut av Chapter 11, og med den økonomiske resultatet for 2015 som nå blir offentliggjort, og som er bedre enn prognosene, så har fokus ligget på regelmessige lanseringer.

Fremtiden?

– Nå kommer vi til å slippe nyheter i et høyere tempo enn tidligere. Når det gjelder salg så er det er det mine folk samt vår dedikerte softwarespesialist som prater arbeidsflyt med kundene. Det er et område hvor vi nesten bare har direktesalg i Sverige, Danmark og Finland.  Vi er i Norden fem direkteselgere samt en som er ansvarlig for gjensalg. Norden for oss betyr også de baltiske landene. Forhandler på den tradisjonelle siden er Luth i Norge, Antalis i Sverige og Printech i Danmark.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz