Kodak Norden på offensiven

PUBLISERT: 15 april 2016
OPPDATERT: 15 april

ulf_malm_web_3902Kodak Norden ruster seg til årets Drupa. Ønsket er å vise det nordiske markedet det nye Kodak som i dag er et solid selskap med 6400 ansatte – som tror på det trykte ordet. 

Ulf Malm er sjef for Kodak Norden: – Vi skal vise frem nye produkter innenfor tradisjonell offset i form av plater, arbeidsflyt og utviklingen innenfor Nexpressområdet. Vi kommer også med en helt ny teknikk innenfor blekk.

 Men dere planlegger salg av alt dette med blekk?

– Planen er å selge, men vi skal arbeide videre som ett eneste selskap frem til Drupa. Siden får vi se hva fremtiden vil vise.

Hva kan man gjøre nytt på plater?

– Sonora er vår fremkallingsfrie plate som vi har arbeidet med i to år nå. Vi kommer til å vise at Sonora har en plass også hos heatset, avistrykkerier og mer kompliserte applikasjoner enn de vi tradisjonelt har kjørt Sonora. Det er en kontinuering utvikling av produktene hvor nye egenskaper tas frem. Det vi vil med Sonora, er å få den grafiske bransjen til å bli enda bedre på miljøområdet ved å fjerne vann og avløp i produksjonsmiljøet.

Må du ikke vaske eller gummiere platen?

– Nei, det er en helt tørr prosess. Etter noen omdreininger i trykkpressen har det belyste laget løsnet og pressen er klar for bruk. Det kreves ingen spesiell behandling av det materialet. Akkurat nå har vi to versjoner av Sonora, en for sivil- og en for avistrykkerier. I fremtiden kommer vi sikkert til å se ytterligere bruk av Sonora. Det kan være en plate som er spesielt utviklet for coldset og en som er optimalisert for heastset og uv.

Utviklingen av Kodaks arbeidsflyt har stått stille en stund?

Utviklingen av arbeidsflyt stoppet opp i forbindelse med at Kodak gikk inn i Chapter 11 og rekonstruerte selskapet. Men etter at de gikk ut av Chapter 11, og med den økonomiske resultatet for 2015 som nå blir offentliggjort, og som er bedre enn prognosene, så har fokus ligget på regelmessige lanseringer.

Fremtiden?

– Nå kommer vi til å slippe nyheter i et høyere tempo enn tidligere. Når det gjelder salg så er det er det mine folk samt vår dedikerte softwarespesialist som prater arbeidsflyt med kundene. Det er et område hvor vi nesten bare har direktesalg i Sverige, Danmark og Finland.  Vi er i Norden fem direkteselgere samt en som er ansvarlig for gjensalg. Norden for oss betyr også de baltiske landene. Forhandler på den tradisjonelle siden er Luth i Norge, Antalis i Sverige og Printech i Danmark.

Les videre

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_