Polaris Media er det ledende mediehuset fra Nordfjord til Finnmark med 34 mediehus, fem trykkerier og i alt 1200 ansatte. Resultatene for første kvartal 2016 viser et driftsresultat på 7 millioner kroner i mediekonsernet. Dette er en nedgang på 62 prosent sammenlignet med første kvartal i 2015, hvor konsernet kunne vise til et resultat på 19 millioner kroner.
Polaris hadde første kvartal totalt 376 millioner kroner i driftsinntekter, mot 405 millioner kroner samme tid i fjor. Fall i annonseinntektene er hovedårsaken til nedgangen. Dette melder Adresseavisa. – Resultatet i årets første kvartal ble preget av svak annonseutvikling. Dette skyldes et økende prispress i annonsemarkedet både som følge av de store strukturelle endringene som vises ved at sosiale medier og andre aktører tar en stadig større andel av annonsemarkedet, og at norsk økonomi er vesentlig svakere enn første kvartal i 2015, heter det i en pressemelding som er sendt ut fra Polaris media.
– At påsken var i mars i 2016 mens den var i april i 2015, påvirker annonse- og trykkeriomsetningen negativt, heter det i pressemeldingen.
Papir fortsatt størst – men synker mest
Det er fortsatt papirutgavene som sanker mest annonsekroner, men det er også her annonseinntektene synker mest (16 prosent). Samtidig synker annonseinntektene også noe på de digitale utgavene (4 prosent).
Brukerinntektene øker imidlertid første kvartal for mediekonsernet. Brukerinntektene utgjør nå 132 millioner kroner av de samlede inntektene på 376 millioner kroner. Dermed har abonnementsinntektene økt med 4 prosent.
– Vi ser at innføringen av Pluss-løsninger og nye produktpakker blir godt mottatt av leserne våre. Samtidig har mediehusene fortsatt god vekst i antall brukere og sidevisninger på mobile plattformer, heter det i pressemeldingen.
På trykkerisiden har mediekonsernets inntekter blitt redusert med 10 prosent. I pressemeldingen blir det påpekt at driftskostnadene er redusert med 5 prosent i første kvartal. Dette er et arbeid som vil bli opprettholdt fremover:
– Iverksatte kostnadsprogrammer gjennomføres som planlagt, og nye resultatforbedrende tiltak utredes, heter det i pressemeldingen.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, sier ifølge pressemeldingen dette om resultatet for første kvartal:
– Vi jobber hardt for å sikre at vi skaper et fremtidsrettet, kompetent og lønnsomt mediekonsern, som er rigget for ny vekst og for å ta nye posisjoner. Selskapet er i gang med å utrede nye resultatforbedrende tiltak som skal sikre at vi utvikler produktene våre og opprettholder tilstrekkelig finansiell handlekraft.