Slik fungerer W2P for mikrotrykkeriet

PUBLISERT: 28 april 2016
OPPDATERT: 28 april
Karl Rise, adm dir hos Primotek.
Karl Rise, adm dir hos Primotek.

Ifølge Karl Rise, administrerende direktør hos Primotek, kan web-to-print-løsninger være lønnsomme også for mindre trykkerier – forutsatt at man vet hva man vil ha.

En web-to-print løsning kan la deg å gjøre flere forskjellige ting – det kan være alt fra en portal der kundene kan velge mellom produkter og plassere ordre, til et helautomatisk system som fjerner manuelt arbeid fra ordremottak til fakturering. Men den sistnevnte typen kan være kostbart, og for mindre trykkerier er spørsmålet om det er en nødvendig investering.

– Det er klart at det ikke kommer til å være det for alle trykkerier, det finnes aldri bare en sannhet. men det kan være en effektiv løsning hvis du jobber med det på riktig måte, sier Karl Rise hos Primotek.

Det handler om forutsetninger og forberedelser, mener han. Som trykkeri må du vite hva du vil ha ut av systemet før du kjøper et.

– Når man leter etter en web-to-print løsning, er det viktig å gjøre det i henhold til sin egen forretningsmodell. Hva trenger du systemet til? Er din tjeneste tilpasningsdyktig til et slikt system, og hvordan gavner det firmaet?

Web-to-print løsninger er tilgjengelige i en rekke former, og det er ikke alltid krystallklart hva du mener med
konseptet – som også gjør det vanskelig å finne det rette. I en bransje som er i en slik endring som grafisk er det
viktig å finne et verktøy som kan tilpasses, hevder Karl Rise.

– For det første er det viktig å ha et system som kan endres til fordel for kunden. Ofte, og spesielt for mikrotrykkerier, trenger man ikke alle funksjonene som er tilgjengelige. Og det er ikke verdt å betale for funksjoner som ikke vil være nyttig for trykkeriet.

Hvor mye det da er verdt å betale for, og hva en systemløsning koster varierer, og hva en lav pris er, avhenger også av hva du sparer eller tjener på systemet. Med et som automatiserer virksomheten får man muligheten til å tilbringe tid på andre ting, og dermed enten øke produksjonen eller redusere personalkostnader som f.eks. overtid.

– Grunnen til å anskaffe et slikt system er selvsagt å tjene penger, det må altså ikke koste for mye. Men hva er en lav pris? Det du trenger å gjøre er å se til sin egen inntjening. Viktig å huske på er å velge en løsning som ikke krever lange avtaletider, så du ikke står fast med den, til tross for at den ikke skulle fungere for din bedrift, sier Karl Rise.

Hvorfor blir mange skuffet over sine web-til-trykk-løsninger?

– Jeg tror at det ofte bunner i at man selv ikke har har gjort grunnarbeidet før kjøp. Du tror det er lett, at du kjøper en løsning og at alt som kommer etter dette skjer av seg selv. Men jeg tror også at mange systemer er for statiske. På papiret gjør mange det samme, men leverer annerledes, sier Karl Rise og fortsetter:

– Det kan jo ligge på leverandørsiden også. Hvis en kunde ikke har gjort grundig research, og derfor ikke vet hva de vil ha ut av systemet, kommer inn og sier de vil ha et web-to-print system, så kommer leverandøren selvsagt til å selge den løsningen som virker som den beste – men som kanskje ikke er der når det kommer til stykket. Det gjelder at leverandøren også er villig til å forsikre seg om at kunden kommer til å lykkes.

 

5 råd

Karl Rises håndfaste råd til mikrotrykkerier om web-to-print-løsninger:

1. Gå ut ifra riktig forretningsmodell – ikke bind deg opp i langvarige avtaler.

2. Skaff et skalerbart system som kan vokse og utvikles med foretakets og kundenes krav.

3. Påse at det er et system som enkelt kan integreres, altså koples sammen med øvrige systemer eller funksjoner i virksomheten. For eksempel økonomisystemer og produksjonsmaskiner.

4. Bestem deg for hva du vil gjøre først: tjene penger eller spare penger. Det gir samme resultat men fremgangsmåtene er ulike. Man skal likevel velge et system som støtter både og.

5. Velg en leverandør/partner som kan hjelpe deg både når det gjelder implementering og salg over tid.

Les videre

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01