I løpet av ett år har 13 grafiske bedrifter I Storbritannia og Irland investert I en Presto II eller Presto II digital samlestifter (saddle stitcher) fra Muller Martini.
Det betyr at de er rustet for både tradisjonell offset arktrykk og for den betydelige veksten for små opplag innen digitaltrykk.
Ifølge David McGinlay, salgssjef for Muller Martini Great Britain, ligger hemmeligheten bak suksessen til Presto multifunksjonaliteten til samlestifteren og fleksibiliteten.
-En av våre Presto II-kunder produserte nylig 247 000 brosjyrer med hele 817 endringer, med et gjennomsnitt på 302 eksemplarer av hver tittel på ni dager. Alle data var importert fra kundens administrasjonssystem (MIS).
Det er to grunner til veksten I etterspørselen på korte jobber. For det første er det betydelig vekst i web-to-print markedet i Storbritannia og Irland. For det andre, som en resultat av denne veksten, har variable data trykking (VDP) med sin multi-jobb-funksjonalitet blitt svært viktig, sier Davis McGinlay.