Vestby Grafiske -typisk familebedrift

PUBLISERT: 12 mai 2016
OPPDATERT: 21 mars

I en artikkel i Vestby Avis blir familiebedriften Vestby Grafiske presentert. De viser en bedrift som har fulgt med i utviklingen i grafisk bransje og hvor krevende det er for en liten grafisk bedrift å følge utviklingen i markedet.

Vestby avis– I denne bransjen må du følge med, sier grunnleggeren, Freddie Olsen til Vestby Avis. – De som ikke oppdaterer seg jevnlig er snart ute av dansen. Her skjer det mye bare på et halvt år. Vi følger godt med på hva som skjer innen faget, sier han.

Far Freddie Olsen, sønn Morten og datter liv Irene Holmen har holdt stand innen en bransje som stadig har blitt forandret. I dag utdannes det ikke trykkere slik vi husker det fra tidligere tider.

– Nei, her banker ingen lærlinger på døren, sier Morten Olsen. – Vi har ikke samme behov som før for offsettrykkere i og med at det meste skjer digitalt. Min far og jeg har både svennebrev og mesterbrev innen faget, men i dag trengs det utdannelse innen grafisk design og andre kreative linjer, sier han.

– Det er helt nødvendig, skyter Morten inn.

Han og søsteren har tatt over driften av Vestby Grafiske, men far er stadig med.

Ingen åtte til fire-dag – Folk ringer og trenger en trykksak fort. Det prøver vi å ta på strak arm. Vi har hele tiden vært fokusert på at kundene skal være fornøyde. Det betyr at vi har jobbet dag og natt. På denne måten har vi kanskje vært lite synlige for befolkningen, men vi har hele tiden brukt tiden til best mulig produkt, sier Freddie.

Morten forklarer at det er samarbeid mellom trykkeriene i Vestby.

– Vi har jo flere aktører, men vi lager forskjellige produkter. Jeg synes vi har et godt samarbeid og vi anbefaler gjerne et annet sted hvis det er best for kunden, sier han.

Lokalene til Vestby Grafiske bærer preg av utviklingen i trykkeribransjen. Her står en god gammel bokbindermaskin, en stor stiftemaskin og andre velbrukte maskiner. I tillegg ser en flere pc og nyere utstyr. Opp igjennom årene må det ha vært mange utskiftninger av utstyr og dette må da kreve store investeringer.

– Det er heldigvis gode leasingavtaler på slikt utstyr, sier Morten.

– Det har vært en rivende utvikling. Med jevne mellomrom kommer det en maskin som har enda bedre kapasitet og er mye kjappere enn den vi har. Hele tiden må en følge med på hva som lønner seg. Vi kunne ikke ha kjøpt hver maskin for det hadde vært dårlig økonomisk styring. Selvsagt selges slike maskiner og markedet er godt utenfor landets grenser, men vi har gode erfaringer med leasing. Vi tenker hele tiden på hvordan et oppdrag kan bli utført til best mulig pris for kunden. Da må maskinene være tilpasset oppdraget. Vi kan også tilrettelegge oppdrag her og sende videre til de som har egnede maskiner eller arbeidskraft. Vi holder oss innenfor Norges grenser og det er viktig for oss. Jeg synes vi har funnet gode løsninger for både kunden og oss, sier Morten.

Bredt spekter Vestby Grafiske trykker det meste. Det kan være reklameplakater til bedrifter både her i kommunen og i resten av landet. Ekstra hektisk blir det når reklamekampanjer kjøres for enkelte butikker i nærområdet. Ellers går det i visittkort, menyer, roll-up og tradisjonelle trykksaker som hefter eller spesialprodukter.(Vestby Avis)

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag