Vestby Grafiske -typisk familebedrift

PUBLISERT: 12 mai 2016
OPPDATERT: 21 mars

I en artikkel i Vestby Avis blir familiebedriften Vestby Grafiske presentert. De viser en bedrift som har fulgt med i utviklingen i grafisk bransje og hvor krevende det er for en liten grafisk bedrift å følge utviklingen i markedet.

Vestby avis– I denne bransjen må du følge med, sier grunnleggeren, Freddie Olsen til Vestby Avis. – De som ikke oppdaterer seg jevnlig er snart ute av dansen. Her skjer det mye bare på et halvt år. Vi følger godt med på hva som skjer innen faget, sier han.

Far Freddie Olsen, sønn Morten og datter liv Irene Holmen har holdt stand innen en bransje som stadig har blitt forandret. I dag utdannes det ikke trykkere slik vi husker det fra tidligere tider.

– Nei, her banker ingen lærlinger på døren, sier Morten Olsen. – Vi har ikke samme behov som før for offsettrykkere i og med at det meste skjer digitalt. Min far og jeg har både svennebrev og mesterbrev innen faget, men i dag trengs det utdannelse innen grafisk design og andre kreative linjer, sier han.

– Det er helt nødvendig, skyter Morten inn.

Han og søsteren har tatt over driften av Vestby Grafiske, men far er stadig med.

Ingen åtte til fire-dag – Folk ringer og trenger en trykksak fort. Det prøver vi å ta på strak arm. Vi har hele tiden vært fokusert på at kundene skal være fornøyde. Det betyr at vi har jobbet dag og natt. På denne måten har vi kanskje vært lite synlige for befolkningen, men vi har hele tiden brukt tiden til best mulig produkt, sier Freddie.

Morten forklarer at det er samarbeid mellom trykkeriene i Vestby.

– Vi har jo flere aktører, men vi lager forskjellige produkter. Jeg synes vi har et godt samarbeid og vi anbefaler gjerne et annet sted hvis det er best for kunden, sier han.

Lokalene til Vestby Grafiske bærer preg av utviklingen i trykkeribransjen. Her står en god gammel bokbindermaskin, en stor stiftemaskin og andre velbrukte maskiner. I tillegg ser en flere pc og nyere utstyr. Opp igjennom årene må det ha vært mange utskiftninger av utstyr og dette må da kreve store investeringer.

– Det er heldigvis gode leasingavtaler på slikt utstyr, sier Morten.

– Det har vært en rivende utvikling. Med jevne mellomrom kommer det en maskin som har enda bedre kapasitet og er mye kjappere enn den vi har. Hele tiden må en følge med på hva som lønner seg. Vi kunne ikke ha kjøpt hver maskin for det hadde vært dårlig økonomisk styring. Selvsagt selges slike maskiner og markedet er godt utenfor landets grenser, men vi har gode erfaringer med leasing. Vi tenker hele tiden på hvordan et oppdrag kan bli utført til best mulig pris for kunden. Da må maskinene være tilpasset oppdraget. Vi kan også tilrettelegge oppdrag her og sende videre til de som har egnede maskiner eller arbeidskraft. Vi holder oss innenfor Norges grenser og det er viktig for oss. Jeg synes vi har funnet gode løsninger for både kunden og oss, sier Morten.

Bredt spekter Vestby Grafiske trykker det meste. Det kan være reklameplakater til bedrifter både her i kommunen og i resten av landet. Ekstra hektisk blir det når reklamekampanjer kjøres for enkelte butikker i nærområdet. Ellers går det i visittkort, menyer, roll-up og tradisjonelle trykksaker som hefter eller spesialprodukter.(Vestby Avis)

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Landa Printing overrasker stort

Med overraskende salgstall og presentasjon av to nye trykkpresser var Landa en av de store overraskelsene på Pre-Drupa Press Briefing i Düsseldorf i slutten av mars.
Landa_01

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik