Vestby Grafiske -typisk familebedrift

PUBLISERT: 12 mai 2016
OPPDATERT: 21 mars

I en artikkel i Vestby Avis blir familiebedriften Vestby Grafiske presentert. De viser en bedrift som har fulgt med i utviklingen i grafisk bransje og hvor krevende det er for en liten grafisk bedrift å følge utviklingen i markedet.

Vestby avis– I denne bransjen må du følge med, sier grunnleggeren, Freddie Olsen til Vestby Avis. – De som ikke oppdaterer seg jevnlig er snart ute av dansen. Her skjer det mye bare på et halvt år. Vi følger godt med på hva som skjer innen faget, sier han.

Far Freddie Olsen, sønn Morten og datter liv Irene Holmen har holdt stand innen en bransje som stadig har blitt forandret. I dag utdannes det ikke trykkere slik vi husker det fra tidligere tider.

– Nei, her banker ingen lærlinger på døren, sier Morten Olsen. – Vi har ikke samme behov som før for offsettrykkere i og med at det meste skjer digitalt. Min far og jeg har både svennebrev og mesterbrev innen faget, men i dag trengs det utdannelse innen grafisk design og andre kreative linjer, sier han.

– Det er helt nødvendig, skyter Morten inn.

Han og søsteren har tatt over driften av Vestby Grafiske, men far er stadig med.

Ingen åtte til fire-dag – Folk ringer og trenger en trykksak fort. Det prøver vi å ta på strak arm. Vi har hele tiden vært fokusert på at kundene skal være fornøyde. Det betyr at vi har jobbet dag og natt. På denne måten har vi kanskje vært lite synlige for befolkningen, men vi har hele tiden brukt tiden til best mulig produkt, sier Freddie.

Morten forklarer at det er samarbeid mellom trykkeriene i Vestby.

– Vi har jo flere aktører, men vi lager forskjellige produkter. Jeg synes vi har et godt samarbeid og vi anbefaler gjerne et annet sted hvis det er best for kunden, sier han.

Lokalene til Vestby Grafiske bærer preg av utviklingen i trykkeribransjen. Her står en god gammel bokbindermaskin, en stor stiftemaskin og andre velbrukte maskiner. I tillegg ser en flere pc og nyere utstyr. Opp igjennom årene må det ha vært mange utskiftninger av utstyr og dette må da kreve store investeringer.

– Det er heldigvis gode leasingavtaler på slikt utstyr, sier Morten.

– Det har vært en rivende utvikling. Med jevne mellomrom kommer det en maskin som har enda bedre kapasitet og er mye kjappere enn den vi har. Hele tiden må en følge med på hva som lønner seg. Vi kunne ikke ha kjøpt hver maskin for det hadde vært dårlig økonomisk styring. Selvsagt selges slike maskiner og markedet er godt utenfor landets grenser, men vi har gode erfaringer med leasing. Vi tenker hele tiden på hvordan et oppdrag kan bli utført til best mulig pris for kunden. Da må maskinene være tilpasset oppdraget. Vi kan også tilrettelegge oppdrag her og sende videre til de som har egnede maskiner eller arbeidskraft. Vi holder oss innenfor Norges grenser og det er viktig for oss. Jeg synes vi har funnet gode løsninger for både kunden og oss, sier Morten.

Bredt spekter Vestby Grafiske trykker det meste. Det kan være reklameplakater til bedrifter både her i kommunen og i resten av landet. Ekstra hektisk blir det når reklamekampanjer kjøres for enkelte butikker i nærområdet. Ellers går det i visittkort, menyer, roll-up og tradisjonelle trykksaker som hefter eller spesialprodukter.(Vestby Avis)

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek