Det er lenge siden emballasjen kun skulle beskytte produktet under transport. Når store merkevareaktører slåss om markedsandelene, spiller emballasjen en avgjørende rolle for å få forbrukerne til å velge rett vare. Derfor er digitaltrykk av emballasje et av de største vekstområdene i grafisk bransje.
Kommer for fullt
Petter Langkaas, administrerende direktør i BizDoc, er ikke i tvil om at digitaltrykk av emballasje, eller ”Digital Packaging”, kommer for fullt de nærmeste årene. – Her i landet er dette relativt nytt, men i mange europeiske land har store og små ”brand owners” i lang tid etterspurt muligheten for å produsere mindre serier. Det gir muligheter for å teste ut nye produkter og markeder med små og unike serier, samt produsere effektivt for smalere segmenter og målgrupper, gjennomføre kortvarige kampanjer og så videre. Salgseffekten for merkevareselskapene kommer gjerne umiddelbart, derfor er dette oppdrag som ofte kan prises med høyere bidrag enn i de tradisjonelle markedene, hvor det er tøft prispress og flere om beinet, sier Petter Langkaas.
Rett på kartong med iGen-teknologi
Norske digitaltrykkerier besitter det meste av produksjonsløsningene og kompetansen allerede. Produksjonsmessig handler det om trykking på tykkere materialer, og om ferdiggjøringsløsninger for å håndtere emballasjeproduksjon. – Automatisert produksjonslinje og effektiv arbeidsflyt er også her en forutsetning for suksess, og med Xerox iGen 4 eller iGen 5 110 med ”Thick Stock Capability” kan man trykke på materialer helt opp til 530 g/kvm, samt dra full nytte av inline ferdiggjøring. Xerox er markedsleder på området med en rekke installasjoner de senere årene. FreeFlow Core arbeidsflyt er optimalisert for Digital Packaging, og dette er et område som får bred dekning på Xerox-standen på årets Drupa, forteller den norske BizDoc-sjefen, som spår travle tider for norske trykkerier som satser på dette området. – Veien ligger åpen for norske produksjonsbedrifter med produksjons- og markedsapparat for å satse på Digital Packaging. I og med at utstyret også kan benyttes til tradisjonell trykksakproduksjon, kan man bygge opp det nye forretningsområdet gradvis. Slik sett løper man heller ingen stor risiko, poengterer Petter Langkaas.
Det britiske trykkeriet Alexir har satset sterkt i dette markedet, noe som beskrives godt i denne youtube-filmen