Fremgang for ny Lundblad-leder

PUBLISERT: 19 mai 2016
OPPDATERT: 19 mai

Sturla Fossum2Sturla Fossum er fortsettelsen av Lundblad-dynastiet i Tromsø. For ett år siden tok han over som leder av Lundblad Media etter Jarle Lundblad. Den unge lederen får det til. I 2015 kunne bedriften notere seg en pen fortjeneste etter en omsetning på ca 25 millioner kroner.

-Hovedsatsingen vår er fortsatt trykking på papir, både offset- og digitaltrykk. Dette området står for ca. 85% av omsetningen. Vi har jo et nytt slagord som sier: «Få det på papiret», sier Sturla Fossum.

I tillegg har Lundblad profilartikler og digitale medier som forretningsområder. Herunder design og foto på alle områdene. Bedriften hadde 16 ansatte ved årsskiftet.

Lundblad Media har lange tradisjoner som en grafisk bedrift i Nord-Norge. I mer enn 40 år har bedriften levert kvalitet, service og solid håndverk til mange fornøyde kunder. I takt med konjunktursvingninger, trender og omstillinger fremstår Lundblad i dag som fremtidsrettet, frisk og sunn bedrift.

-Jeg trives godt i jobben, sammen med gode kolleger. Vi møter daglige utfordringer, kanskje ikke alle like lystbetonte. Den største utfordrignen som ny leder er å følge med og utvikle seg selv i en meget hektisk hverdag. Lundblad er mye av det samme som for ett år siden. Vi har hele produksjonslinjen i eget hus, så det er alltid mye som må fikses på, sier Sturla.

-Har du gjennomført noen spesielle endringer i løpet av året?

– Bedriftshemmelighet, sier Sturla og smiler lurt. Neida! Vi har vel fått enda kortere «kommandolinjer». Jeg var jo driftsleder tidligere samt at vi hadde en markedsleder. Det har vi ikke nå. Vi har også investert i en del utstyr på plott-avdelingen samt ny limfreser og konvoluttmaskin dette året. Det er for å kunne gjøre enda flere oppdrag i eget hus.

lundblad logo-Hvordan ser du på markedsutviklingen for Lundblads tjenester og pr0dukter fremover?

-Jeg håper og tror vi kan opprettholde omsetningen på trykksaker. Digitaltrykk vil nok ta en noe større bit av dette potten. I tillegg håper jeg at vi kan øke omsetningen på de andre forretningsområdene våre.

Fredag denne uken er Sturla Fossum på årsmøtet i Grafisk bransjeforening Nord i Tromsø- og der for faglig påfyll og for å utveksle erfaringer med gode kolleger.

Senere skal Sturla til Drupa. –Det er første gang jeg skal på Drupa. Det tror jeg blir spennende, sier Lundblad-lederen.

 

Les videre

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12