Sturla Fossum er fortsettelsen av Lundblad-dynastiet i Tromsø. For ett år siden tok han over som leder av Lundblad Media etter Jarle Lundblad. Den unge lederen får det til. I 2015 kunne bedriften notere seg en pen fortjeneste etter en omsetning på ca 25 millioner kroner.
-Hovedsatsingen vår er fortsatt trykking på papir, både offset- og digitaltrykk. Dette området står for ca. 85% av omsetningen. Vi har jo et nytt slagord som sier: «Få det på papiret», sier Sturla Fossum.
I tillegg har Lundblad profilartikler og digitale medier som forretningsområder. Herunder design og foto på alle områdene. Bedriften hadde 16 ansatte ved årsskiftet.
Lundblad Media har lange tradisjoner som en grafisk bedrift i Nord-Norge. I mer enn 40 år har bedriften levert kvalitet, service og solid håndverk til mange fornøyde kunder. I takt med konjunktursvingninger, trender og omstillinger fremstår Lundblad i dag som fremtidsrettet, frisk og sunn bedrift.
-Jeg trives godt i jobben, sammen med gode kolleger. Vi møter daglige utfordringer, kanskje ikke alle like lystbetonte. Den største utfordrignen som ny leder er å følge med og utvikle seg selv i en meget hektisk hverdag. Lundblad er mye av det samme som for ett år siden. Vi har hele produksjonslinjen i eget hus, så det er alltid mye som må fikses på, sier Sturla.
-Har du gjennomført noen spesielle endringer i løpet av året?
– Bedriftshemmelighet, sier Sturla og smiler lurt. Neida! Vi har vel fått enda kortere «kommandolinjer». Jeg var jo driftsleder tidligere samt at vi hadde en markedsleder. Det har vi ikke nå. Vi har også investert i en del utstyr på plott-avdelingen samt ny limfreser og konvoluttmaskin dette året. Det er for å kunne gjøre enda flere oppdrag i eget hus.
-Hvordan ser du på markedsutviklingen for Lundblads tjenester og pr0dukter fremover?
-Jeg håper og tror vi kan opprettholde omsetningen på trykksaker. Digitaltrykk vil nok ta en noe større bit av dette potten. I tillegg håper jeg at vi kan øke omsetningen på de andre forretningsområdene våre.
Fredag denne uken er Sturla Fossum på årsmøtet i Grafisk bransjeforening Nord i Tromsø- og der for faglig påfyll og for å utveksle erfaringer med gode kolleger.
Senere skal Sturla til Drupa. –Det er første gang jeg skal på Drupa. Det tror jeg blir spennende, sier Lundblad-lederen.