Adobe med kleskolleksjon!

PUBLISERT: 9 juni 2016
OPPDATERT: 9 juni

Smiling-seniors-laptopAdobe gjør opprør mot klisjébildene – med å lansere egen kleskolleksjon!

Selskapet som kanskje er mest kjent for programmer som Photoshop, Acrobat, InDesign og Illustrator lanserer en egen begrenset kleskolleksjon – og som gjør narr av klisjéfylte illustrasjonsbilder. Målet er å oppfordre alle til å bruke bedre illustrasjoner og mindre tid på å finne dem.

Husker du tiden da bildebankene var stappfulle med klisjéfylte bilder? Og at det tok vinter og vår bare det å finne det ene rette bildet? Det gjør i alle fall Adobe, som i anledning lanseringen av en ny og forbedret Adobe Stock presenterer kleskolleksjonen ‘Stock Apparel Spring/Summer 16’.

Initiativet er ment som en påminnelse om hvordan ting endrer seg og gir et nostalgisk og humoristisk tilbakeblikk i bildebankenes historie. Som da de fleste illustrasjonene dreide seg om klisjefyltbilder av modeller i moteriktige klær, være seg tannkremsmillende forretningsfolk som tok hverandre i hånden, lykkelige pensjonister på stranden eller overlykkelig telefonoperatører.

– Lanseringen av Adobe Stock Apparel Collection er et humoristisk oppgjør med bølgen av klisjébilder som i stor grad har preget markedsmateriell siden 90-tallet. Med nye Adobe Stock kan man nå velge mellom 50 millioner fotografier, videoer og illustrasjoner, direkte fra Adobes programmer. Så det er absolutt på tide å si farvel til gamle travere, sier Klara Lundquist, nordisk markedssjef for Digital Media hos Adobe.

For tid er penger, så også for den kreative bransjen. Og i en tid hvor alle har tilgang til et hav av digitalt materiell blir det enda viktigere for designere og grafikere å bruke tiden på kreativitet fremfor administrasjon. Takket være en forbedret søkefunksjon kan Adobe Stock dramatisk redusere tiden det tar å finne, lisensiere og bearbeide arkivmateriell.

Smiling-woman-graph– Tid er det eneste vi ikke få nok av og vi ser at kreative bruker altfor mye tid på administrasjon fremfor kreativitet. Med den nye arbeidsflyten i Adobe Stock kan vi redusere dette med over 90 prosent, sier Lundquist.

Ifølge undersøkelsen ”Boosting Design Efficiency Through Integration” utført av Pfeiffer Consulting reduserer Adobe Stock Workflow tiden det tar å jobbe med arkivbilder med hele 90,1 prosent.

Adobe kommer forøvrig med oppdatert versjon av Creative Cloud rundt St.Hans, vi kommer tilbake til dette.

Les videre

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

Årets Pantonefarge

"En koselig ferskentone som ligger mellom rosa og oransje", årets Pantone-farge 2024 er Peach Fuzz. Den beskrives som varm og myk med en vintage følelse samtidig som den har en moderne stemning. For 25. gang er Årets Pantone-farge kåret og denne gangen er det en fløyelsmyk ferskentone.
Pantone-2024-3-1024x683

Canon + MUNCH = sant

Som en del av en utstilling i MUNCH har den bosniskfødte kunstneren Admir Batlak fått lov til å arbeide både i Edvard Munchs atelier på Ekely og på Canons Image Factory for å lage en installasjon "i knekken".
Admir_IF

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik