Hans niende Drupa: Mer profesjonelle besøkende

PUBLISERT: 9 juni 2016
OPPDATERT: 9 juni

Nils arne sletten-Peter OllenAgfa Graphics er tydelig tilstede på Drupa med flere go`biter som bidrar til en mer effektiv og miljøvennlig grafisk bransje. Salgsansvarlig for Norden, Nils Arne Sletten er Drupa-veteran. Dette er hans niende Drupa.

–Jeg merker en endring fra tidligere messer. Tidligere da marginene var bedre i vår bransje, sendte mange bedrifter mange av sine ansatte til Drupa for å skaffe seg nyheter, men også som en belønningstur. Nå merker vi helt klart at de som kommer er her av profesjonelle årsaker, og vil ha mest mulig effektive møter med leverandørene slik at de kan gjøre sine valg for fremtiden, sier Nils Arne Sletten.

Dette Drupa har noen hovedtrekk. Nils Arne Sletten er at kundene først og fremst er ute etter å automatisere produksjonen og deretter integrere produksjonsløsningen med et MIS-system. –Det er merkbart at trykkeriene er ute etter å få en andel av storformatmarkedet, og at de gjerne vil ta denne produksjonen inn i eget hus, sier Nils Arne Sletten.

Han har hatt fullbesatte dager på Drupa. – Det blir kun tid til kundemøter og demonstrasjoner av våre løsninger. Jeg skulle gjerne hatt tid til en runde rundt i hallene for å se det mangfoldet som vises, men det ble det dessverre ikke tid til denne gangen.

-Er Drupa et sted hvor man inngår avtaler?

-Helt klart, men det er nok slik at de fleste avtalene som inngås har vært vel forberedt hjemme. Men noen overraskende kontrakter dukker alltid opp.

-Hva vil du trekke frem som det viktigste Agfa bringer til torvs på dette Drupa?

-Hvis jeg skal ta på meg hatten som salgssjef i Norge, er det veldig tilfredsstillende å se at Agfa bruker store deler av standen til å vise nye produkter og løsninger innen førtrykk, i en tid der mange kun fokusere på nye områder. Trykkplater er fremdeles vårt største enkeltprodukt. Vi legger ned mange utviklingskroner på å gi våre kunder bedre og mer miljøvennlige produkter, sier Nils Arne Sletten. Han viser til eksempelet Energy Elite Eco termiske ctp plate som innebærer en besparelse på hele 25% kjemi ved fremkalling i standard fremkallingsmaskiner, og hele 50% reduksjon sammen med Agfa Graphics nye Arkana fremkallingsmaskin. Arkana har et fremkallingsbad på kun 10 liter og benytter ikke vann. Videre befester Apogee sin ledende rolle innen arbeidsflytløsninger som nå virkelig er blitt en komplett hybrid løsning for både offset, digital og storformatstrykk.

-Hvis jeg bytter til hatten som Nordisk salgssjef for våre storformatsløsninger vil jeg nok spesielt fremheve vår nye Jeti Tauro og Jeti Mira. Felles for de begge er en suveren kvalitet, mye takket være Agfa’s unike «thin ink layer» teknolgi. Jet Mira fikk forøvrig EDP award prisen som beste flatbed UV printer i sin klasse under Drupa. Og sensest under den store SGIA messen i Lase Vegas i fjor høst ble Jeti Tauro kåret til den beste i sin klasse opp mot meget etablerte UV printere. Og igjen er tilbakemeldingen fra våre kunder at vi har en komplett løsning som svært få andre har innen storformat, en arbeidsflyt for storformat med Asanti og Apogee, UV printere i alle segment, digitale skjærebord og ikke minst vårt eget blekk.

 

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324