Hans niende Drupa: Mer profesjonelle besøkende

PUBLISERT: 9 juni 2016
OPPDATERT: 9 juni

Nils arne sletten-Peter OllenAgfa Graphics er tydelig tilstede på Drupa med flere go`biter som bidrar til en mer effektiv og miljøvennlig grafisk bransje. Salgsansvarlig for Norden, Nils Arne Sletten er Drupa-veteran. Dette er hans niende Drupa.

–Jeg merker en endring fra tidligere messer. Tidligere da marginene var bedre i vår bransje, sendte mange bedrifter mange av sine ansatte til Drupa for å skaffe seg nyheter, men også som en belønningstur. Nå merker vi helt klart at de som kommer er her av profesjonelle årsaker, og vil ha mest mulig effektive møter med leverandørene slik at de kan gjøre sine valg for fremtiden, sier Nils Arne Sletten.

Dette Drupa har noen hovedtrekk. Nils Arne Sletten er at kundene først og fremst er ute etter å automatisere produksjonen og deretter integrere produksjonsløsningen med et MIS-system. –Det er merkbart at trykkeriene er ute etter å få en andel av storformatmarkedet, og at de gjerne vil ta denne produksjonen inn i eget hus, sier Nils Arne Sletten.

Han har hatt fullbesatte dager på Drupa. – Det blir kun tid til kundemøter og demonstrasjoner av våre løsninger. Jeg skulle gjerne hatt tid til en runde rundt i hallene for å se det mangfoldet som vises, men det ble det dessverre ikke tid til denne gangen.

-Er Drupa et sted hvor man inngår avtaler?

-Helt klart, men det er nok slik at de fleste avtalene som inngås har vært vel forberedt hjemme. Men noen overraskende kontrakter dukker alltid opp.

-Hva vil du trekke frem som det viktigste Agfa bringer til torvs på dette Drupa?

-Hvis jeg skal ta på meg hatten som salgssjef i Norge, er det veldig tilfredsstillende å se at Agfa bruker store deler av standen til å vise nye produkter og løsninger innen førtrykk, i en tid der mange kun fokusere på nye områder. Trykkplater er fremdeles vårt største enkeltprodukt. Vi legger ned mange utviklingskroner på å gi våre kunder bedre og mer miljøvennlige produkter, sier Nils Arne Sletten. Han viser til eksempelet Energy Elite Eco termiske ctp plate som innebærer en besparelse på hele 25% kjemi ved fremkalling i standard fremkallingsmaskiner, og hele 50% reduksjon sammen med Agfa Graphics nye Arkana fremkallingsmaskin. Arkana har et fremkallingsbad på kun 10 liter og benytter ikke vann. Videre befester Apogee sin ledende rolle innen arbeidsflytløsninger som nå virkelig er blitt en komplett hybrid løsning for både offset, digital og storformatstrykk.

-Hvis jeg bytter til hatten som Nordisk salgssjef for våre storformatsløsninger vil jeg nok spesielt fremheve vår nye Jeti Tauro og Jeti Mira. Felles for de begge er en suveren kvalitet, mye takket være Agfa’s unike «thin ink layer» teknolgi. Jet Mira fikk forøvrig EDP award prisen som beste flatbed UV printer i sin klasse under Drupa. Og sensest under den store SGIA messen i Lase Vegas i fjor høst ble Jeti Tauro kåret til den beste i sin klasse opp mot meget etablerte UV printere. Og igjen er tilbakemeldingen fra våre kunder at vi har en komplett løsning som svært få andre har innen storformat, en arbeidsflyt for storformat med Asanti og Apogee, UV printere i alle segment, digitale skjærebord og ikke minst vårt eget blekk.

 

Les videre

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222