– Grafiske bedrifter kan bli mer synlige og mer aktive i markedsføringen av egen bedrift. Vi kan fortsatt bli mer profesjonelle selgere. I fjor hadde Grafisk bransjeforening rundt 50 deltakere på tre dagers salgskurs, og til høsten blir det kurs i markedsføring av egen bedrift med byråmannen Nils Petter Nordskar som instruktør, sier bransjesjef Magnus Thorkildsen.
-Vi gjennomfører nå en undersøkelse blant bransjeforeningens medlemmer for å få et inntrykk av om og hvordan de arbeider med markedsføring i dag. Det skal bli spennende å se resultatet, som skal danne grunnlag for hvordan undervisningen skal legges opp, sier Magnus Thorkildsen.
Trykkeribransjen i Norge kan komme til å oppleve en produksjonsnedgang på 13 prosent i perioden 2015 – 2020, spår Smithers Pira i en rapport for Intergraf. Det kan bety en ny omdreining av omstillingsskruen.
Det er vanskelig i dag å se hva en slik produksjonsnedgang kan føre til, men dette forvarselet inspirerer til innsats for bransjen. I bransjen er det forsiktig optimisme. Stadig flere gjennomfører tiltak for høyere produktivitet og mer rasjonell produksjon. Digitaliseringen er tydelig tilstede. Mange av bedriftene har velfylte ordrebøker. Det kommer positive signaler fra bransjen.
-Utfordringene er konstante, men det er godt å se at medlemmene våre møter markedsutviklingen med å oppdatere og fornye sin kompetanse og ser nye muligheter for produkter og tjenester i nye markeder. Markedet for informasjonsspredning er endret og er på mange måter i vekst, mener Magnus Thorkildsen.
Stor industri
I Europa er grafisk industri en betydelig næring med 118 000 bedrifter, 630 000 ansatte og en omsetning på 80 milliarder euro. Industrien har noen få store aktører – resten er bedrifter med mindre enn 20 ansatte. Slik er strukturen i Norge også.
Sommerferie
-Når sommerferien nærmer seg og tiden er kommet for å lade batteriene til en aktiv høst, er det nyttig å reflektere over om vi også dette halvåret har vært til nytte for våre medlemmer. Det er i hvert fall målet vårt i Grafisk bransjeforening. Kompetanse,
I fjor sto økt kompetanse på salg på dagsorden – i år er det markedsføring av egen bedrift som er et gjennomgående tema. Fagprogrammet på landsmøtet i Trondheim 2. og 3. september handler for det meste om markedsføring, sier bransjesjefen.
Print Power- aktivitetene er også en form for markedsføring og profilering av hva bransjen kan levere og hvor effektiv papirbasert kommunikasjon fortsatt er. I distriktsforeningene har en del av det faglige på møtene også markedsføring på dagsorden.
Landsmøtet
-Jeg håper at mange vil benytte anledningen til å melde seg på til landsmøtet vårt før vi alle går i feriemodus. Vi kan love et litt annerledes og inspirerende opplegg i Trondheim. Distriktsforeningen har gjort en strålende innsats for at våre deltagere skal få oppleve noe av det beste Trondheim har å by på, sier Magnus Thorkildsen som ønsker god sommer.