Grafiske bedrifter må satse på markedsføring

PUBLISERT: 23 juni 2016
OPPDATERT: 21 mars

magnus  trappen– Grafiske bedrifter kan bli mer synlige og mer aktive i markedsføringen av egen bedrift. Vi kan fortsatt bli mer profesjonelle selgere. I fjor hadde Grafisk bransjeforening rundt 50 deltakere på tre dagers salgskurs, og til høsten blir det kurs i markedsføring av egen bedrift med byråmannen Nils Petter Nordskar som instruktør, sier bransjesjef Magnus Thorkildsen.

-Vi gjennomfører nå en undersøkelse blant bransjeforeningens medlemmer for å få et inntrykk av om og hvordan de arbeider med markedsføring i dag. Det skal bli spennende å se resultatet, som skal danne grunnlag for hvordan undervisningen skal legges opp, sier Magnus Thorkildsen.

Trykkeribransjen i Norge kan komme til å oppleve en produksjonsnedgang på 13 prosent i perioden 2015 – 2020, spår Smithers Pira i en rapport for Intergraf. Det kan bety en ny omdreining av omstillingsskruen.

Det er vanskelig i dag å se hva en slik produksjonsnedgang kan føre til, men dette forvarselet inspirerer til innsats for bransjen. I bransjen er det forsiktig optimisme. Stadig flere gjennomfører tiltak for høyere produktivitet og mer rasjonell produksjon. Digitaliseringen er tydelig tilstede. Mange av bedriftene har velfylte ordrebøker. Det kommer positive signaler fra bransjen.

-Utfordringene er konstante, men det er godt å se at medlemmene våre møter markedsutviklingen med å oppdatere og fornye sin kompetanse og ser nye muligheter for produkter og tjenester i nye markeder. Markedet for informasjonsspredning er endret og er på mange måter i vekst, mener Magnus Thorkildsen.

Stor industri

I Europa er grafisk industri en betydelig næring med 118 000 bedrifter, 630 000 ansatte og en omsetning på 80 milliarder euro. Industrien har noen få store aktører – resten er bedrifter med mindre enn 20 ansatte. Slik er strukturen i Norge også.

Sommerferie

-Når sommerferien nærmer seg og tiden er kommet for å lade batteriene til en aktiv høst, er det nyttig å reflektere over om vi også dette halvåret har vært til nytte for våre medlemmer. Det er i hvert fall målet vårt i Grafisk bransjeforening. Kompetanse,

I fjor sto økt kompetanse på salg på dagsorden – i år er det markedsføring av egen bedrift som er et gjennomgående tema. Fagprogrammet på landsmøtet i Trondheim 2. og 3. september handler for det meste om markedsføring, sier bransjesjefen.

Print Power- aktivitetene er også en form for markedsføring og profilering av hva bransjen kan levere og hvor effektiv papirbasert kommunikasjon fortsatt er. I distriktsforeningene har en del av det faglige på møtene også markedsføring på dagsorden.

Landsmøtet

-Jeg håper at mange vil benytte anledningen til å melde seg på til landsmøtet vårt før vi alle går i feriemodus. Vi kan love et litt annerledes og inspirerende opplegg i Trondheim. Distriktsforeningen har gjort en strålende innsats for at våre deltagere skal få oppleve noe av det beste Trondheim har å by på, sier Magnus Thorkildsen som ønsker god sommer.

Les videre

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi