Grafiske bedrifter må satse på markedsføring

PUBLISERT: 23 juni 2016
OPPDATERT: 21 mars

magnus  trappen– Grafiske bedrifter kan bli mer synlige og mer aktive i markedsføringen av egen bedrift. Vi kan fortsatt bli mer profesjonelle selgere. I fjor hadde Grafisk bransjeforening rundt 50 deltakere på tre dagers salgskurs, og til høsten blir det kurs i markedsføring av egen bedrift med byråmannen Nils Petter Nordskar som instruktør, sier bransjesjef Magnus Thorkildsen.

-Vi gjennomfører nå en undersøkelse blant bransjeforeningens medlemmer for å få et inntrykk av om og hvordan de arbeider med markedsføring i dag. Det skal bli spennende å se resultatet, som skal danne grunnlag for hvordan undervisningen skal legges opp, sier Magnus Thorkildsen.

Trykkeribransjen i Norge kan komme til å oppleve en produksjonsnedgang på 13 prosent i perioden 2015 – 2020, spår Smithers Pira i en rapport for Intergraf. Det kan bety en ny omdreining av omstillingsskruen.

Det er vanskelig i dag å se hva en slik produksjonsnedgang kan føre til, men dette forvarselet inspirerer til innsats for bransjen. I bransjen er det forsiktig optimisme. Stadig flere gjennomfører tiltak for høyere produktivitet og mer rasjonell produksjon. Digitaliseringen er tydelig tilstede. Mange av bedriftene har velfylte ordrebøker. Det kommer positive signaler fra bransjen.

-Utfordringene er konstante, men det er godt å se at medlemmene våre møter markedsutviklingen med å oppdatere og fornye sin kompetanse og ser nye muligheter for produkter og tjenester i nye markeder. Markedet for informasjonsspredning er endret og er på mange måter i vekst, mener Magnus Thorkildsen.

Stor industri

I Europa er grafisk industri en betydelig næring med 118 000 bedrifter, 630 000 ansatte og en omsetning på 80 milliarder euro. Industrien har noen få store aktører – resten er bedrifter med mindre enn 20 ansatte. Slik er strukturen i Norge også.

Sommerferie

-Når sommerferien nærmer seg og tiden er kommet for å lade batteriene til en aktiv høst, er det nyttig å reflektere over om vi også dette halvåret har vært til nytte for våre medlemmer. Det er i hvert fall målet vårt i Grafisk bransjeforening. Kompetanse,

I fjor sto økt kompetanse på salg på dagsorden – i år er det markedsføring av egen bedrift som er et gjennomgående tema. Fagprogrammet på landsmøtet i Trondheim 2. og 3. september handler for det meste om markedsføring, sier bransjesjefen.

Print Power- aktivitetene er også en form for markedsføring og profilering av hva bransjen kan levere og hvor effektiv papirbasert kommunikasjon fortsatt er. I distriktsforeningene har en del av det faglige på møtene også markedsføring på dagsorden.

Landsmøtet

-Jeg håper at mange vil benytte anledningen til å melde seg på til landsmøtet vårt før vi alle går i feriemodus. Vi kan love et litt annerledes og inspirerende opplegg i Trondheim. Distriktsforeningen har gjort en strålende innsats for at våre deltagere skal få oppleve noe av det beste Trondheim har å by på, sier Magnus Thorkildsen som ønsker god sommer.

Les videre

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1