Renessanse Media fra Lierskogen ble belønnet med topp-plassering i klassen for bokproduksjon, i konkurranse med ledende produksjonsbedrifter fra hele verden.
Xerox har håndplukket og invitert ledende grafiske produksjonsbedrifter fra hele verden til sitt internasjonale nettverk Xerox Premier Partner (XPP), et nettverk som teller over 500 grafiske virksomheter. Formålet med XPP er å tilrettelegge for nettverksbygging, erfaringsutveksling, kunnskapsdeling og – ikke minst – internasjonalt samarbeid og forretning mellom ledende grafiske bedrifter. På årets Drupa-messe ønsket Xerox å vise de besøkende det ypperste av oppdrag som produseres med digitalt produksjonsutstyr fra Xerox verden over. Hele XPP-nettverket ble invitert til å delta i en «Best of the best» konkurranse med sine reelle grafiske oppdrag. Konkurransen ble en enorm suksess, med visning av over 160 reelle kundeoppdrag på Xerox-standen under Drupa. I dette selskapet av ledende grafiske virksomheter tok Renessanse Media en imponerende tredjeplass i klassen for digital bokproduksjon.
Matbok i toppklasse
Renessanse Media (RM) er lokalisert i nye produksjonslokaler på Lierskogen mellom Oslo og Drammen. De deltok i konkurransen med boken Kjartans Tango, utgitt på Gyldendal Norsk Forlag. RM hadde opprinnelig reproansvaret for hovedopplaget av boken, som ble trykt i offset. Jørn Våraker, medeier og forretningsutvikler i Renessanse Media, forteller at de hadde lyst til å produsere et digitaltrykt opplag på 100 eksemplarer for å promotere nye muligheter for forlaget. Boken er trykt i en Xerox iGen 150 digitalpresse, gjennomgående illustrert med flotte fargebilder trykt på matt bestrøket papir (Sappi 150 g/kvm Profi Matt, IGEPA/Berg-Andersen), og innbundet i hardcover med trådheftet rygg.
– Vi ønsket å vise utgiverne at det digitaltrykte sluttproduktet holder like høy kvalitet som det opprinnelige. Boken er i sin helhet produsert hos oss, inkludert hardcover omslag og innbinding, den viser at det er mulig å produsere små opplag av kvalitetsbøker, på samme papir som offsetopplagene, uten at dette går på bekostning av kvalitetskravene, sier Jørn Våraker. Boken var på ingen måte skreddersydd for digitaltrykk, likevel nådde den helt opp i toppsjiktet i konkurransen. – Sluttresultatet er en flott gavebok i absolutt toppklasse, og vi er selvsagt svært stolte over at vi nådde opp blant de aller ypperste bokproduksjonene i konkurransen, sier Jørn Våraker.
Imponerte Xerox
Kåringen ble gjort på Drupa, men utmerkelsen ble personlig tildelt i RMs produksjonslokaler på Liertoppen. Hubert Soviche, General Manager Strategy, Marketing & Channel i Xerox, sto for utdelingen og fikk samtidig en omvisning i produksjonshallen hos Renessanse Media. Han la ikke skjul på at han er imponert.
– Det er en imponerende produksjon her hos Renessanse Media, med arbeidsflyt for å håndtere mange ordrer med høy kvalitet. Dette er en bedrift som har foretatt bevisste investeringer hele veien for å oppnå de sluttproduktene og den kvaliteten de ønsker å levere, understreker Hubert Soviche.