Blekk er alltid billigst

PUBLISERT: 25 august 2016
OPPDATERT: 25 august
– Med piezoteknik kan du ha sider med hele fargebilder uten problem. Og blekk er alltid billigere enn toner, sier Peter Wolff, som er europasjef for Canon Océ.
– Med piezoteknik kan du ha sider med hele fargebilder uten problem. Og blekk er alltid billigere enn toner, sier Peter Wolff, som er europasjef for Canon Océ.

Å trykke 1000 eks. av Sign&Print tar fire timer i Canons i300 arkpresse og halve tiden i rotasjon. Men i arkpressen har du flere innmatningsskuffer og kan få ferdige blader direkte, med omslag trykt på tykkere papir, ut av pressen.
Når vi trykker Sign&Print i rotasjon, ble først omslaget trykt på tykkere papir. Deretter byttet man papirrullen til 100 grams innmatpapir og bokblokkene ble produsert. Etterpå ble det ferdiggjort i Media-Trycks Horizon limbinder. Så selv om selve trykketiden bare var det halve sammenliknet med om Media-Tryck hadde hatt arkmaskinen, så tar det totalt sett lengre tid før alt er klart.
Men med i300 hadde bladet inline blitt stiftet mens den kunne limbindes med den maskinen som MediaTryck har.

Alltid billigere
Jeg spør Peter Wolff, som er sjef for Canon Océ, når man skal anvende toner og når det blir best med blekk. Jeg har hørt at man helst ikke skal benytte blekk når man har mer enn 25 prosent fargedekning totalt i de fire fargene.
– Det gjelder bare termiske blekkhoder, ettersom de legger på mer farge og dermed bløter ned papiret mer. Vi benytter oss av hoder med piezoteknikk og da kan du ha sider med hele fargebilder uten problemer. Og blekk er alltid billigere enn toner, når du vel har tatt investeringskostnaden og skaffet en blekkmaskin.
Jeg spør Peter Wolff om det er slik at vi på neste Drupa, i 2020, bare kommer til å se blekkmaskiner. Han vrir på seg før han svarer og henviser til at det er noe som kundene styrer. Jeg tolker det som et diplomatisk svar, der han ikke vil være for kritisk mot det egne salget av tonermaskiner, samtidig som han ser så mange nye muligheter å utvikle innen blekk, med ulike typer av blekk for spesialapplikasjoner.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz