Blekk er alltid billigst

PUBLISERT: 25 august 2016
OPPDATERT: 25 august
– Med piezoteknik kan du ha sider med hele fargebilder uten problem. Og blekk er alltid billigere enn toner, sier Peter Wolff, som er europasjef for Canon Océ.
– Med piezoteknik kan du ha sider med hele fargebilder uten problem. Og blekk er alltid billigere enn toner, sier Peter Wolff, som er europasjef for Canon Océ.

Å trykke 1000 eks. av Sign&Print tar fire timer i Canons i300 arkpresse og halve tiden i rotasjon. Men i arkpressen har du flere innmatningsskuffer og kan få ferdige blader direkte, med omslag trykt på tykkere papir, ut av pressen.
Når vi trykker Sign&Print i rotasjon, ble først omslaget trykt på tykkere papir. Deretter byttet man papirrullen til 100 grams innmatpapir og bokblokkene ble produsert. Etterpå ble det ferdiggjort i Media-Trycks Horizon limbinder. Så selv om selve trykketiden bare var det halve sammenliknet med om Media-Tryck hadde hatt arkmaskinen, så tar det totalt sett lengre tid før alt er klart.
Men med i300 hadde bladet inline blitt stiftet mens den kunne limbindes med den maskinen som MediaTryck har.

Alltid billigere
Jeg spør Peter Wolff, som er sjef for Canon Océ, når man skal anvende toner og når det blir best med blekk. Jeg har hørt at man helst ikke skal benytte blekk når man har mer enn 25 prosent fargedekning totalt i de fire fargene.
– Det gjelder bare termiske blekkhoder, ettersom de legger på mer farge og dermed bløter ned papiret mer. Vi benytter oss av hoder med piezoteknikk og da kan du ha sider med hele fargebilder uten problemer. Og blekk er alltid billigere enn toner, når du vel har tatt investeringskostnaden og skaffet en blekkmaskin.
Jeg spør Peter Wolff om det er slik at vi på neste Drupa, i 2020, bare kommer til å se blekkmaskiner. Han vrir på seg før han svarer og henviser til at det er noe som kundene styrer. Jeg tolker det som et diplomatisk svar, der han ikke vil være for kritisk mot det egne salget av tonermaskiner, samtidig som han ser så mange nye muligheter å utvikle innen blekk, med ulike typer av blekk for spesialapplikasjoner.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222