Blekk er alltid billigst

PUBLISERT: 25 august 2016
OPPDATERT: 25 august
– Med piezoteknik kan du ha sider med hele fargebilder uten problem. Og blekk er alltid billigere enn toner, sier Peter Wolff, som er europasjef for Canon Océ.
– Med piezoteknik kan du ha sider med hele fargebilder uten problem. Og blekk er alltid billigere enn toner, sier Peter Wolff, som er europasjef for Canon Océ.

Å trykke 1000 eks. av Sign&Print tar fire timer i Canons i300 arkpresse og halve tiden i rotasjon. Men i arkpressen har du flere innmatningsskuffer og kan få ferdige blader direkte, med omslag trykt på tykkere papir, ut av pressen.
Når vi trykker Sign&Print i rotasjon, ble først omslaget trykt på tykkere papir. Deretter byttet man papirrullen til 100 grams innmatpapir og bokblokkene ble produsert. Etterpå ble det ferdiggjort i Media-Trycks Horizon limbinder. Så selv om selve trykketiden bare var det halve sammenliknet med om Media-Tryck hadde hatt arkmaskinen, så tar det totalt sett lengre tid før alt er klart.
Men med i300 hadde bladet inline blitt stiftet mens den kunne limbindes med den maskinen som MediaTryck har.

Alltid billigere
Jeg spør Peter Wolff, som er sjef for Canon Océ, når man skal anvende toner og når det blir best med blekk. Jeg har hørt at man helst ikke skal benytte blekk når man har mer enn 25 prosent fargedekning totalt i de fire fargene.
– Det gjelder bare termiske blekkhoder, ettersom de legger på mer farge og dermed bløter ned papiret mer. Vi benytter oss av hoder med piezoteknikk og da kan du ha sider med hele fargebilder uten problemer. Og blekk er alltid billigere enn toner, når du vel har tatt investeringskostnaden og skaffet en blekkmaskin.
Jeg spør Peter Wolff om det er slik at vi på neste Drupa, i 2020, bare kommer til å se blekkmaskiner. Han vrir på seg før han svarer og henviser til at det er noe som kundene styrer. Jeg tolker det som et diplomatisk svar, der han ikke vil være for kritisk mot det egne salget av tonermaskiner, samtidig som han ser så mange nye muligheter å utvikle innen blekk, med ulike typer av blekk for spesialapplikasjoner.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324