ITO/Pall-Pack har kjøpt det svenske foretaket Gorvak AB

PUBLISERT: 25 august 2016
OPPDATERT: 25 august
– Det blir en perfekt match, som kommer til å gi enda bedre løsninger og ressurser tilgjengelig for våre kunder, sier Tomas Fredriksson og Axel Hagen.
– Det blir en perfekt match, som kommer til å gi enda bedre løsninger og ressurser tilgjengelig for våre kunder, sier Tomas Fredriksson og Axel Hagen.

I en stor satsning på det svenske pakkemarkedet har norske ITO/Pall-Pack kjøpt det svenske foretaket Gorvak AB.

Gorvak har mer enn 40 års historie på det svenske markedet og har vært leverandør av blant annet stroppemaskiner fra tyske Mosca i alle år, og har en kundeliste som innbefatter blant annet Ikea, Stora Enso, Marbodal, Smurfit kappa, H&M, Adlibris og DS Smith. Bak roret står eieren Tomas Fredriksson, som er fornøyd med oppkjøpet fra ITO/Pall-Pack.

– Det blir en perfekt match, som kommer til å gi enda bedre løsninger og ressurser tilgjengelig for våre kunder. Vi styrker organisasjonen på salgssiden og kommer til å kunne tilby løsninger fra ledende produsenter som Radpak, Carryline, Kuka Robotics, Jomet med flere.

Naturligvis kan svenskene nå også tilby Pall-Packs egne produkter, da ITO/Pall-Pack har egen produksjonsavdeling i Norge, der de blant annet utvikler, produserer og tilpasser strekkfilmsmaskiner.

– Vi kommer fremover i større grad enn tidligere å skreddersy og levere komplette pakke- og palleteringslinjer med transportbånd, maskiner, industriroboter og annet, med avanserte styringssystemer som er tilpasset kundens konkrete behov, forteller Tomas Fredriksson.

Mosca buntemaskin.
Mosca stroppemaskin.

Salg og service i Sverige kommer til å fortsette som vanlig, akkurat som samarbeidet med Mosca. Tomas Fredriksson understreker at den tyske produsenten Mosca støtter fullt opp under sammenslåingen. – Mosca kjenner ITO/Pall-Pack godt fra det norske markedet, der de har samarbeidet gjennom mange år. For oss er det en selvfølge å satse videre på Mosca, de har produkter og løsninger som har vist seg driftssikre og lønnsomme for kundene våre i en årrekke. Han forteller også at årsaken til at han velger å selge selskapet er at han nærmer seg pensjonsalderen og ønsker å finne løsninger som er best for kunder og medarbeidere.

– En overtakelse fra norske ITO/Pall-Pack er unektelig den beste løsningen vi har kunnet få til, de kjenner både produktene og markedet og har solid økonomi og like lang erfaring i bransjen som oss. Nå får jeg selv muligheten til å være med og utvikle den nye organisasjonen frem til jeg blir pensjonist. Det skal bli både trivelig og interessant.

Det er en kunnskap og en innstilling som Axel Hagen fra ITO/Pall-Pack støtter fullt opp om. – Det norske og svenske markedet har mange likhetstrekk, og vi har i mange år ønsket en sterkere satsning utover Norge. Nå har vi funnet en perfekt modell for det, der vi kan tilby det svenske markedet det beste fra både Gorvak og ITO/Pall-Pack, sier Axel Hagen.

Pall-Packs strekkfilmsmaskiner produseres i Norge.
Pall-Packs strekkfilmsmaskiner produseres i Norge.

Les videre

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz