Kodak fokuserer og investerer

PUBLISERT: 25 august 2016
OPPDATERT: 25 august
Kodaks adm dir Jeff Clarke konstaterer at offsetpressenes livslengde kan forlenges ved å komplettere den med høykvalitets blekkhoder.
Kodaks adm dir Jeff Clarke konstaterer at offsetpressenes livslengde kan forlenges ved å komplettere den med høykvalitets blekkhoder.

En tydeligere strategi, med kjemi som fellesnevner. Det er hva Kodak skal satse på fremover. Jeg traff deres konsernsjef Jeff Clarke på Drupa. Han fortalte åpenhjertlig om den turbulente tiden som Kodak har vært gjennom – og om det som ligger foran dem.
Med den femte største standen markerte Kodak at de definitivt ikke er utspilt, til tross for at de for noen år siden frøs alle betalinger og foretok en rekonstruksjon av selskapet. Det hadde aldri lykkes dem å helt sette punktum for tiden som verdens største fabrikant av kamerafilm – det som var selve basisen i selskapet men som i løpet av noen få år ble pulverisert. Med rekonstruksjonen fikk de pusterom og spillerom til å skape en helt ny organisasjon, basert på – ja, hva?

Plater og digitaltrykk
Nye syntetiske materialer for 3d-skrivere og teknologi rundt kobberbasert ledning er slikt som skal åpne nye områder for Kodak. Men det er den grafiske siden som utgjør grunnlaget i det nye foretaket. For offsetplater ser Jeff Clarke en fortsatt vekst. Det samme gjelder for klisjéer til flekso – et område der Kodak har vært fremgangsrike.
– Mindre enn ti prosent av de 66 billiarder sider som årlig trykkes i verden, er digitale, sier Jeff Clarke.
Det som helt dominerte på standen, var likevel de blekkbaserte trykkpressene, blant annet med det helt nye Prosper hodet. Fra å være en visjon for et par år siden, har det nå tatt seg hele veien fra tegnebordet frem til høykvalitativ produksjon.
Kodak planlegger likevel å selge all denne nye teknologien og bare beholde det utprøvde Versamark hodet i egen regi.
– De nye pressene, med Prosper teknikk, koster fire millioner dollar per stykk. Det er en forventning om at leverandøren skal ta seg av finansieringen. Det er noe vi ikke klarer. Det skulle også være behov for å ansette hundretalls selgere og teknikere for å gi Prosper det som det fortjener i markedet. Det klarer ikke vi i dagens situasjon. Derfor søker vi et mer kapitalsterkt foretak som kan ta over og forvalte denne teknikken, sier Jeff Clarke.
– Det vi tilbyr er markedets hurtigste blekkhoder.
 
Ingenting offisielt
Selv om ingenting er offisielt bekreftet, så er det flere slike kapitalsterke foretak som på en meget bra måte skulle kunne forvalte teknikken, samtidig som Kodak skulle få kapital til å fortsette å utvikle sine andre deler. I ryggen har de over 6000 patenter og de har blant annet store forventninger på utvikling av å benytte kobber i stedet for iridium som leder på blant annet berøringsskjermer.
– Utvinningen av iridium gjør ellers stor miljømessig skade.
– Den teknikken kom faktisk fra utviklingen av fleksoplater, der kobber benyttes for trykkpressene, sier Jeff Clarke. Innen printed electronics har vi hatt nytte av den optiske kunnskapen fra ctp-maskinene. Fujifilm tok sin teknikk og utviklet den slik at de nå er store på å lage parfymer og Agfa har blitt store innen helsesektoren.. Vi tar våre erfaringer med oss inn i den industrielle verden, der micro 3D-business gir en enorm vekst omkring det å trykke rfid, batterier, trykke på filmer osv.

Fremtiden
Når jeg til slutt spør Kodak om hvor vi i fremtiden kommer til å se Kodak, så løfter han frem den nye generasjonen tonerbaserte Nexpress.
– Men vi ser også vekst innen plater og ctp. På emballasjesiden innen flekso vokser markedet også. Vi har også en skybasert software der vi hjelper trykkerne å analysere sine foretak. Analysen i Prinergy er virkelig viktig for å analysere dine jobber og innkjøp.
– Så ser vi hvordan livet kan forlenges i offsetpresser gjennom å komplettere dem med Versamarkhoder, som kan komplettere og personalisere det generelle trykket, sier Jeff Clarke.

Film er ikke lengre ryggraden i Kodak. Det hindrer ikke deres konsernsjef fra å ha bransjens kuleste visittkort.
Film er ikke lengre ryggraden i Kodak. Det hindrer ikke deres konsernsjef fra å ha bransjens kuleste visittkort.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324