Direct House: Satser stort på fremtidens DM

PUBLISERT: 7 september 2016
OPPDATERT: 21 mars
Harold
Harold Davidsen

Med skreddersydde produksjonslokaler og en topp moderne maskinpark for digitaltrykk, ferdiggjøring og konvoluttering, ser Direct House Oslo lyst på fremtiden i DM-markedet. – Stadig flere oppdrag går i digitaltrykk, sier produksjonssjef Harold Davidsen.

Seks digitalpresser i skreddersydde lokaler

Siden fusjonen mellom DM Partner og Direkte Print & Pakk i 2013, har pilene pekt oppover for Direct House, som konkurrerer om de postsendte reklameoppdragene over hele landet. Offsetoppdragene produseres fremdeles hos samarbeidspartnere i bransjen, mens seks digitaltrykkmaskiner sørger for at en stadig større del av oppdragsmengden kan håndteres i eget hus. Harold Davidsen forteller at driftssikkerhet og oppetid var kritiske faktorer ved valget av totalt seks Xerox-presser; tre for farger og tre for sorthvitt, med dobling av kapasiteten da fire nye presser ble installert rett før sommerferien.

bizdoc_DH_4382_1024

– Tidsfristene er kritiske i vår del av bransjen, og vi må alltid levere til posten i rett tid for at kunden skal få de beste portoprisene. Derfor valgte vi de mest driftssikre løsningene, samtidig har vi flere prosjekter gående i samarbeid med Xerox og BizDoc, blant annet for optimalisering av arbeidsflyten og mer automatisert PDF-kontroll. Målet er kontinuerlig forbedring i alle ledd og sikre en ledende posisjon innenfor DM-produksjon både på kort og lang sikt, forteller Harold Davidsen.

Totalleverandør og koordinator

De nye lokalene i Alf Bjerckes vei sentralt i Groruddalen ble åpnet i oktober 2015, der er det foretatt store investeringer innenfor både produksjon og logistikk. Hos Direct House er de på ingen måte redde for å satse fremtiden på papirbasert reklame.

bizdoc_DH_4424_1024

– Tvert i mot, vi opplever at DM lever i beste velgående og at trykt reklame gir bedre respons enn alternativene. Det er likevel en tøff kamp om oppdragene, og det er viktig for oss å kunne tilby ”hele pakka”, hele veien fra kundens PDF og frem til forsendelsen befinner seg i mottagerens postkasse. Med lang erfaring og dyktige medarbeidere sørger vi for at kunden både får høyeste trykkvalitet, trygg forsendelse i konvolutt eller på annen måte, og – ikke minst – lave portosatser. Vi er siste leddet i verdikjeden, og fyller rollen som både produksjonssted og koordinator. Det verdsettes av våre oppdragsgivere, der vi både finner kjente merkevareaktører og store veldedige organisasjoner, forteller Davidsen. Han legger til at det aldri var aktuelt å starte offsetproduksjon i egne lokaler. – Med den positive utviklingen innenfor digitaltrykk de siste årene, ser vi at det er en riktig beslutning å ha et eget produksjonssenter for digitaltrykk. Her håndterer vi en stor del av oppdragene selv, ikke minst med bruk av variable data, som er en viktig faktor for å lykkes med DM. Konvoluttering er en viktig del av oppdraget, og med to kraftige linjer har vi kapasitet til å håndtere rundt 180.000 konvolutter hver dag, forteller produksjonssjefen.

Samarbeid som gir resultater

Samarbeidet med Xerox og BizDoc gir ikke bare tilgang til ledende teknologi for print og arbeidsflyt, det gir også flere oppdrag for en av landets ledende DM-aktører. I øyeblikket arbeides det med et kundeprosjekt der også Impleos løsninger spiller en viktig rolle for å bygge langsiktighet med kunden.

bizdoc_DH_4443_1024

Davidsen forteller at de så langt svært godt fornøyd med samarbeidet. – Månedlig håndterer vi rundt 300 DM-oppdrag, det stiller krav til både produksjonskapasitet og internlogistikk. Versant-plattformen fra Xerox gir oss den kvaliteten og stabiliteten vi forventer, og med tre fargeproduksjonsmaskiner har vi fleksibilitet og kapasitet til å vokse. Sorthvitt er et stort område, der vi nå er godt dekket. Kombinasjonen av inline og offline ferdiggjøring gir fleksibilitet, og de to kraftige konvolutteringslinjene bidrar sterkt til at vi er konkurransedyktige på det meste av DM-oppdrag, både adressert og uadressert, oppsummerer Harold Davidsen.

Vekstområde for digitaltrykk

Petter Langkaas, administrerende direktør i BizDoc, er selvsagt fornøyd med at Direct House har produksjonshallen full av Xerox-løsninger, men like viktig er det at han ser et samarbeid som strekker seg lenger enn et tradisjonelt leverandør/kundeforhold. – Direct House har høye ambisjoner og ønsker vekst og kompetanseheving, og vi har et kontinuerlig samarbeid der de utnytter den kompetansen og løsningene vi har tilgjengelig fra Xerox og Impleo. Dette er i ferd med å bli en mønsterbedrift innenfor effektiv DM-produksjon, i et marked hvor analytikerne både spår vekst og at digitaltrykk vil dominere i fremtiden, sier Petter Langkaas.

bizdoc_DH_4427_1024

Siste nytt

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

HP viste frem flere nye produkter på årets Fespa-messe. Antalis Norge tok med seg et trettitalls norske kunder på en omvisning på standen for å vise frem hva som er nytt.
Antalis tur 3
Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Zünd viste, med bare to maskiner, mulighetene som finnes med deres skjære- og freseutstyr.
Zund-Fespa_02
Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

På FESPA viste Robotfactory frem sitt automatiserte skjæresystem med to ABB-industriroboter i samkjøring med et industrielt Zünd D3-skjærebord.
robot_01
Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

Les videre

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2
Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3
Efi lanserer kraftig hybridprinter

Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Reisestipend Fespa
Stipend for å reise til Fespa i Berlin