Direct House: Satser stort på fremtidens DM

PUBLISERT: 7 september 2016
OPPDATERT: 21 mars
Harold
Harold Davidsen

Med skreddersydde produksjonslokaler og en topp moderne maskinpark for digitaltrykk, ferdiggjøring og konvoluttering, ser Direct House Oslo lyst på fremtiden i DM-markedet. – Stadig flere oppdrag går i digitaltrykk, sier produksjonssjef Harold Davidsen.

Seks digitalpresser i skreddersydde lokaler

Siden fusjonen mellom DM Partner og Direkte Print & Pakk i 2013, har pilene pekt oppover for Direct House, som konkurrerer om de postsendte reklameoppdragene over hele landet. Offsetoppdragene produseres fremdeles hos samarbeidspartnere i bransjen, mens seks digitaltrykkmaskiner sørger for at en stadig større del av oppdragsmengden kan håndteres i eget hus. Harold Davidsen forteller at driftssikkerhet og oppetid var kritiske faktorer ved valget av totalt seks Xerox-presser; tre for farger og tre for sorthvitt, med dobling av kapasiteten da fire nye presser ble installert rett før sommerferien.

bizdoc_DH_4382_1024

– Tidsfristene er kritiske i vår del av bransjen, og vi må alltid levere til posten i rett tid for at kunden skal få de beste portoprisene. Derfor valgte vi de mest driftssikre løsningene, samtidig har vi flere prosjekter gående i samarbeid med Xerox og BizDoc, blant annet for optimalisering av arbeidsflyten og mer automatisert PDF-kontroll. Målet er kontinuerlig forbedring i alle ledd og sikre en ledende posisjon innenfor DM-produksjon både på kort og lang sikt, forteller Harold Davidsen.

Totalleverandør og koordinator

De nye lokalene i Alf Bjerckes vei sentralt i Groruddalen ble åpnet i oktober 2015, der er det foretatt store investeringer innenfor både produksjon og logistikk. Hos Direct House er de på ingen måte redde for å satse fremtiden på papirbasert reklame.

bizdoc_DH_4424_1024

– Tvert i mot, vi opplever at DM lever i beste velgående og at trykt reklame gir bedre respons enn alternativene. Det er likevel en tøff kamp om oppdragene, og det er viktig for oss å kunne tilby ”hele pakka”, hele veien fra kundens PDF og frem til forsendelsen befinner seg i mottagerens postkasse. Med lang erfaring og dyktige medarbeidere sørger vi for at kunden både får høyeste trykkvalitet, trygg forsendelse i konvolutt eller på annen måte, og – ikke minst – lave portosatser. Vi er siste leddet i verdikjeden, og fyller rollen som både produksjonssted og koordinator. Det verdsettes av våre oppdragsgivere, der vi både finner kjente merkevareaktører og store veldedige organisasjoner, forteller Davidsen. Han legger til at det aldri var aktuelt å starte offsetproduksjon i egne lokaler. – Med den positive utviklingen innenfor digitaltrykk de siste årene, ser vi at det er en riktig beslutning å ha et eget produksjonssenter for digitaltrykk. Her håndterer vi en stor del av oppdragene selv, ikke minst med bruk av variable data, som er en viktig faktor for å lykkes med DM. Konvoluttering er en viktig del av oppdraget, og med to kraftige linjer har vi kapasitet til å håndtere rundt 180.000 konvolutter hver dag, forteller produksjonssjefen.

Samarbeid som gir resultater

Samarbeidet med Xerox og BizDoc gir ikke bare tilgang til ledende teknologi for print og arbeidsflyt, det gir også flere oppdrag for en av landets ledende DM-aktører. I øyeblikket arbeides det med et kundeprosjekt der også Impleos løsninger spiller en viktig rolle for å bygge langsiktighet med kunden.

bizdoc_DH_4443_1024

Davidsen forteller at de så langt svært godt fornøyd med samarbeidet. – Månedlig håndterer vi rundt 300 DM-oppdrag, det stiller krav til både produksjonskapasitet og internlogistikk. Versant-plattformen fra Xerox gir oss den kvaliteten og stabiliteten vi forventer, og med tre fargeproduksjonsmaskiner har vi fleksibilitet og kapasitet til å vokse. Sorthvitt er et stort område, der vi nå er godt dekket. Kombinasjonen av inline og offline ferdiggjøring gir fleksibilitet, og de to kraftige konvolutteringslinjene bidrar sterkt til at vi er konkurransedyktige på det meste av DM-oppdrag, både adressert og uadressert, oppsummerer Harold Davidsen.

Vekstområde for digitaltrykk

Petter Langkaas, administrerende direktør i BizDoc, er selvsagt fornøyd med at Direct House har produksjonshallen full av Xerox-løsninger, men like viktig er det at han ser et samarbeid som strekker seg lenger enn et tradisjonelt leverandør/kundeforhold. – Direct House har høye ambisjoner og ønsker vekst og kompetanseheving, og vi har et kontinuerlig samarbeid der de utnytter den kompetansen og løsningene vi har tilgjengelig fra Xerox og Impleo. Dette er i ferd med å bli en mønsterbedrift innenfor effektiv DM-produksjon, i et marked hvor analytikerne både spår vekst og at digitaltrykk vil dominere i fremtiden, sier Petter Langkaas.

bizdoc_DH_4427_1024

Les videre

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Aksell styrker sin kapasitet sammen med Ricoh

Ricoh Norge kunngjør signeringen av en betydelig ny ordre med Aksell i forbindelse med Drupa-messen i Düsseldorf. Avtalen gjelder tonerpressen Ricoh Pro C9500 som ble lansert i fjor høst.
Ricoh Aksell

Bransjens beste ble kåret under EDP Awards

Under Drupa delte European Digital Press Association (EDP) ut sine årlige priser EDP Awards. Totalt fikk 24 vinnere tildelt en plakett i sju ulike kategorier. Benny Landa fikk utmerkelsen ”Lifetime Achievement Award” som ble utdelt for første gang.
edpawards02024-highres-32-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676