Lasertryk investerer kraftig digitalt

PUBLISERT: 13 oktober 2016
OPPDATERT: 13 oktober

Danske Lasertryk, som for tiden er på storoffensiv i Norge og Sverige, fortsetter å investere i sitt trykkeri. Nå tar de et skritt videre og investerer i en HP Pagewide Web Press T240 HD. Den nye digitalpressen gjør at Lasertryk kan bli konkurransedyktige på opplag under 1000 trykk.

Den nye pressen benytter høyoppløste blekkhoder (2400 per tomme) og kjører to dråper på hvert punkt for å sikre kvaliteten.

– Etter mitt skjønn er dette den første raske rullepressen som har full grafisk trykkvalitet, noe som gir oss muligheten til å konkurrere på et helt nytt område, sier Esben Mols Kabel, konsernsjef og administrerende direktør hos Lasertryk og fortsetter:

– Med to HP Indigo i vår maskinpark allerede var vi overbeviste om at HP skulle være en ideell partner for vår neste installasjon, og vi har ikke blitt skuffet. I og med kombinasjonen av høy produktivitet og lave kostnader ser vi frem til å se de fordelene som den nye printeren kommer til å gi både oss og våre kunder.

Lasertryk har sitt hovedkontor i Århus, Danmark, og de har vokst i løpet av de siste årene. Nå har de en kundebase som omfatter 15 av Danmarks 20 største bokforlag, sammen med en rekke satellittanlegg over hele kontinentet. HP Pagewide Web Press T240 HD skal installeres ved Lasertryks Stettin-anlegg i Polen, i januar 2017.

– Etter å ha jobbet i nærheten av Visutech i et antall år har vi nylig begynt å samarbeide med dem for å få ut våre Pagewide-maskiner til trykkleverandører i Norden. Vi har allerede sett at et antall kunder, som Lasertryk, tar til seg Pagewide-teknikk i denne regionen, og vi er overbeviste om at vi kommer til å se mange flere fremover, sier Francesco Crotti, som er ansvarlig for HPs Indigo og PWP kommersielt i Europa, Midtøsten og Afrika.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324