Swissqprint åpner opp

PUBLISERT: 13 oktober 2016
OPPDATERT: 13 oktober

swiss_qprint_0059-1Sveitsisk presisjon var det som møtte besøkerne da Swissqprint inviterte inn svenske og norske Fespa til å se deres tilvirkning av planskrivere for store formater. Det som opprinnelig var en del av skjærebordprodusenten Zünd, brøt i 2007 ut og ble et eget foretak med fokus kun på utskrifter.

For Zünd ble det lettere å samarbeide med andre fabrikanter mens nystartede Swissqprint kunne fokusere helt på skrivere. Mye kunnskap tok man med seg. For eksempel forteller den nordiske agenten, Lars Nikolajsen hos Nize Equipment, at toleransene ved tilvirkning av de maksimalt 3,2 meter brede bordene ligger på tiendedeler av millimeteren.

Lars Nikolajsen og Reto Eicher.
Lars Nikolajsen og Reto Eicher.

– Om du er veldig presis i tilvirkningen, så har du bedre forutsetninger for å senere med skriverhodene treffe punktene eksakt, sier administrerende direktør Reto Eicher.

Han forteller videre at de utnytter mye av den finmekaniske tradisjonen som finnes i Sveits. I nærheten ligger Leica-fabrikken, som har vært viktig for oppbyggingen av dette. Det er også forklaringen til at nesten alle underleverandører ligger i nærområdet.

swiss_qprint_0096Selv om Swissqprint nå har 765 maskiner ute på markedet – hvorav 55 i Norden – så er det fortsatt en liten organisasjon med 76 ansatte. All boring og fresing gjøres hos underleverandører, mens sammenmonteringen gjøres i Swissqprints helt nybygde fabrikk. Det er en meget behagelig fabrikk å besøke, med skråtak der lyset kommer inn fra nord og vannslynger i taket regulerer temperaturen. På sommaren pumper man vann fra bergvarme og kjøler, mens man på vinteren har varmevekslere og istedet tar ut varmen fra systemet. Denne typen tekniske finurligheter gjennomsyrer tilvirkningen.

swiss_qprint_0071

– De hodene vi benytter i våre maskiner er fra Konica Minolta. De har oss som en samarbeidspartner og utvikler en del direkte for oss.

Man kan trygt si at Swissqprint er belønnet av markedet, til tross for at de ennå ikke er ti år gamle, er de – ifølge deres statistikk – størst på planskrivere i sitt segment i Europa. Segmentet er da 2,5 x 2 meter i Onyx 2, som gjør 40 kvadratmeter/time, Impala 2, som gjør 180 kvadratmeter/time. Flaggskipet, som også er den maskinen de selger mest av, er Nyala 2, som har en størrelse på 3,2 x 2 meter og som kan produsere over 200 meter i timen.

swiss_qprint_0079

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324