Canon på “Klima A-liste”

PUBLISERT: 27 oktober 2016
OPPDATERT: 21 mars

Canons innsats for å redusere klimaendringene har oppnådd anerkjennelse hos den internasjonale ideelle organisasjonen CDP[1], med base i Storbritannia, og får dermed for første gang en plass på den anerkjente Klima A-listen.

Siden 2003 har CDP evaluert store selskaper over hele verden, etter deres innsats for å redusere globale klimaendringer. Evalueringene er basert på informasjon oppgitt i form av svar på spørsmål sendt til selskapene[2] om forretningsmessige risikofaktorer og muligheter forbundet med drivhusgassutslipp og klimaendringer. I 2016 har ca. 6 000 selskaper blitt vurdert; av disse var 500 japanske. Evalueringen rangerer selskapene på en skala fra A til F, der A er den høyeste. Canon ble utnevnt som en av 193 selskaper som nådde opp på A-listen.

Som en del av Canons miljøvisjon, Action for Green, som ble innført i 2008, ble det etablert et mål om årlig CO2-reduksjon for hvert produkts livssyklus med 3 %, blant annet gjennom proaktive tiltak som energisparende aktiviteter ved produksjonsanlegg, endret distribusjon, redusert energiforbruk ved bruk av produktet, reproduksjon av produktet[3], gjenbruk av deler og resirkulering av forbruksvarer. Resultatet var en betydelig reduksjon av CO2-utslippet per livssyklus per produkt i 2015, ned til ca. 30 % av utslippet i 2008, med andre ord en gjennomsnittlig reduksjon på rundt 5 % per år.

Canons miljøvisjon Action for Green har som mål å realisere et samfunn som fremmer en sunn livsstil og et sunnere globalt miljø, gjennom teknologisk innovasjon og styrket effektivitet. Gjennom produktenes livssyklus – fra produksjon til bruk og resirkulering – vil Canon videreføre sine aktiviteter i samarbeid med kunder og forretningspartnere, for å redusere skader på miljøet og dermed nå denne miljøvisjonen.

[1] Tidligere kjent som Carbon Disclosure Project, etablert i Storbritannia i 2000. CDP støtter et enkelt globalt system for måling, styring og deling av viktig miljømessig informasjon blant selskaper og byer.

[2]Besvarelsene representerer 827 institusjonelle investorer (med samlede verdier på 100 trillioner amerikanske dollar).

[3]En prosess med å sortere ut deler som kan gjenbrukes fra brukte produkter, rense og reparere disse delene og bruke dem til å fremstille nye produkter. Reproduserte produkter bekreftes å ha samme kvalitet som produkter fremstilt med kun nye deler før utsendelse.

Les videre

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Aksell styrker sin kapasitet sammen med Ricoh

Ricoh Norge kunngjør signeringen av en betydelig ny ordre med Aksell i forbindelse med Drupa-messen i Düsseldorf. Avtalen gjelder tonerpressen Ricoh Pro C9500 som ble lansert i fjor høst.
Ricoh Aksell

Bransjens beste ble kåret under EDP Awards

Under Drupa delte European Digital Press Association (EDP) ut sine årlige priser EDP Awards. Totalt fikk 24 vinnere tildelt en plakett i sju ulike kategorier. Benny Landa fikk utmerkelsen ”Lifetime Achievement Award” som ble utdelt for første gang.
edpawards02024-highres-32-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676